23.07.2013

Recepta na zysk

Sieć aptek Dbam o Zdrowie oferuje narzędzia, które pomogą poprawić rentowność biznesu.

Wypracowanie dodatkowych przychodów możliwe jest dzięki narzędziom wspierającym sprzedaż zawartym w pakiecie franczyzowym. Dzięki nim możliwe jest oddziaływanie na poszczególne grupy klientów, np. poprzez dostosowanie komunikacji i oferty handlowej. Franczyzobiorca otrzymuje narzędzia informatyczne do komunikacji z pacjentem i franczyzodawcą. Jednym z nich jest Internetowy System Zamawiania Leków, gdzie klienci poprzez stronę internetową i aplikację mobilną mogą wybrać aptekę, w której odbiorą swoje zamówienie, a przy okazji zrealizować dodatkowe zakupy. Dzięki dostępnym narzędziom średnia wartość zakupów przy transakcjach z użyciem tych rozwiązań może wzrosnąć o 80 proc.

Część samoobsługowa w aptece Dbam o Zdrowie Fot. Dbam o Zdrowie

Prowizję za jakość otrzymują partnerzy dbający o przestrzeganie standardów związanych z obsługą klienta i wystrojem lokalu. Natomiast prowizja asortymentowa przyznawana jest za dostępność produktów stanowiących kluczowy asortyment z punktu widzenia pacjenta.

Franczyzodawca aptek Dbam o Zdrowie oprócz narzędzi sprzedażowych i rabatów, umożliwia partnerom wypracowanie dodatkowej prowizji sprzedażowej. Realizacja poszczególnych jej elementów pozwala aptece o miesięcznych obrotach rzędu 180 tys. zł, bo tyle wynosi średnia rynkowa sprzedaż, uzyskać rocznie z tego tytułu dodatkowe przychody na poziomie 32 tys. zł.

- Na wielkość przychodu składa się kilka elementów: prowizja za jakość, prowizja lojalnościowa, prowizja asortymentowa oraz bonus od obrotu na wybranych producentach. Poprzez realizację poszczególnych elementów prowizji apteki franczyzowe Dbam o Zdrowie w II kwartale 2013 roku wypracowały średnio 1,47 proc. dodatkowych przychodów od sprzedaży netto. Najlepsze apteki osiągnęły ten wskaźnik na poziomie ponad 3 proc. – mówi Rafał Obarzanek, dyrektor ds. sieci sprzedaży w Dbam o Zdrowie.

Z wyliczeń franczyzodawcy Dbam o Zdrowie wynika, że korzyści z zastosowania narzędzi oraz systemu prowizji pomniejszonego o opłatę franczyzową, poprawiają rentowność apteki o 3-5 proc. w zależności od zaangażowania franczyzobiorcy w projekt.

Z siecią DOZ mogą związać się zarówno początkujący przedsiębiorcy, jak i działające na rynku mini sieci 3-5 aptek, które liczą na wsparcie silniejszego gracza. Koszt przystąpienia do sieci związany z dostosowaniem lokalu dla funkcjonującej apteki wynosi 3-6 tys. zł, zaś inwestycja w biznes dla debiutującego w branży farmaceutycznej przedsiębiorcy – 400 tys. zł.

(kb)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Karolina Kazuła

doradca we franczyzie
Napisz do autora