29.04.2002

Czy Subway osiągnie sukces w Polsce?

Minimalne koszty zakupu licencji, niewielkie wymagania lokalowe i sprzętowe. To prosta recepta na sukces, jaki stał się udziałem Subwaya

Jak informuje pismo Profit, Subway w ubiegłym roku miał w USA 13 247 lokali, o 148 więcej niż McDonald. W Polsce sieć ta jest jeszcze mało znana, otworzono dopiero trzy lokale. Istnieją jednak ambitne plany rozwoju. W Stanach sieć rozwija się w błyskawicznym tempie. Statystycznie w ubiegłym roku przybywały tam trzy lokale Subwaya dziennie. Przeprowadzona została kampania reklamowa w wyniku której sprzedaż zwiększyła się z 3 do 5 mld dolarów. Jest bardzo dużo chętnych do zakupu licencji. Koszt jej zakupu jest stosunkowo niewielki, wynosi 10 tysięcy dolarów. Jeżeli kandydat jest już właścicielem jakiegoś Subwaya, koszt wynosi 4 tysiące. Do uruchomienia lokalu potrzebne jest 100 tysięcy dolarów. Dla porównania na zakup samej licencji od konkurencyjnego McDonalda trzeba przeznaczyć 45 tysięcy dolarów.

Początki nie były jednak łatwe. Po ośmiu latach działalności Fred DeLuca i jego przyjaciel Peter Buck pomimo wielkich planów byli właścicielami 16 lokali które nie przynosiły zysków pozwalających otwierać nowe lokale. Wtedy DeLuca zaproponował wspólnikowi franchising. Jak sam dziś mówi nie był zupełnie przekonany czy to dobre rozwiązanie - Sądziłem,że franchising jest zarezerwowany tylko dla dużych- przyznaje. Sieć zaczęła się rozwijać i przynosić coraz większe dochody. Obecnie wszystkie lokale Subwaya działają na zasadzie franchisingu. DeLuca sprzedał licencje na prowadzenie także pierwszych, założonych przez siebie lokali.

W Polsce na razie sieć jest mało znana. Pierwsza restauracja została otwarta w lipcu 2000 roku. Jak poinformowali Właściciele koszt otwarcia restauracji Subwaya w Polsce wynosi 100 tysięcy dolarów. Nie obyło się bez przejściowych kłopotów. Central European Entertainment, licencjobiorca polskiego Subwaya, musiał zamknąć jedną z trzech restauracji w warszawskim centrum handlowym Sadyba Best Mall. W planach jest już jednak otwarcie latem nowych dwóch lub trzech lokali. Nad rozwojem sieci w Polsce od marca 2002 roku pracują także Amerykanie: Wayne Levin i Kris Selka. Nie zamierzają otwierać własnych lokali: - Przyjechaliśmy by nauczyć polskich biznesmenów zarządzać barami na licencji. Planują otworzenie 100 restauracji.

Więcej: Karolina Sobczak, Profit, 5 maja 2002

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0