Amerykański sen o fast foodzie

Koszt pierwszej licencji franczyzowej na restaurację Subway wynosi 7,5 tys. euro, a każdej następnej połowę tej kwoty. Minimalna kwota inwestycji w lokal wynosi ok. 300 tys. zł.
Czwartek
22.08.2013
Pierwszy Subway powstał blisko pół wieku temu w USA. W Rumunii uruchomiono właśnie 4-tysięczną restaurację w Europie.
 

Historia Subwaya zaczyna się w 1965 roku w stanie Connecticut w Stanach Zjednoczonych. Właścicielem pierwszego lokalu pod nazwą Pete’s Super Submarines był siedemnastoletni student Fred DeLuca. Po kilku latach do biznesu przyłącza się jego przyjaciel. Wspólnie skracają nazwę restauracji do Subway i decydują się na budowę sieci lokali serwujących kanapki z warzywami, mięsem i wędlinami na świeżo wypiekanym pieczywie.

Obecnie sieć liczy prawie 40 tysięcy restauracji w 102 krajach, zdecydowana większość w USA. Co 10. lokal działa w Europie, a ten jubileuszowy powstał na dworcu w stolicy Rumunii - Bukareszcie. W Polsce marka obecna jest od 2000 roku. Pierwszy Subway otwarto w Warszawie, dzisiaj w nad Wisłą działa ich 77, a kolejne 9 znajduje się w budowie. Prawie połowa polskich franczyzobiorców prowadzi dwie i więcej restauracje.

- Franczyza Subway coraz częściej jest wybierana przez firmy, które chcą rozszerzyć swój biznes. Są to sieci stacji paliw i supermarketów. Najczęściej jednak na otwarcie restauracji decydują się indywidualni przedsiębiorcy, którzy już wcześniej związali się z marką. Multifranczyzobiorcy potwierdzają atrakcyjność konceptu Subway. Kolejny raz wchodzi się w ten sam biznes tylko wtedy, kiedy zna się i widzi dalsze perspektywy jego rozwoju - mówi Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

(dw)


Daniel Wilk
dziennikarz