Nowe trendy w handlu detalicznym

Wtorek
07.05.2002
Handel detaliczny to branża z którą konsumenci spotykają się najczęściej i która jest im najbardziej znana. Obejmuje ona zarówno małe rodzinne sklepiki jak i wielkie centra handlowe
 

Jak pisze Gazeta Wyborcza w ostatnich latach w handlu detalicznym pojawiło się wiele nowych podmiotów. Obok małych sklepów osiedlowych pojawiły się ekskluzywne butiki, tanie sklepy dyskontowe, sieci super- i hipermarketów (obecnie jest ich w Polsce prawie 300), jak i wielkie centra handlowe mieszczące nie tylko różnorodne sklepy, często specjalistyczne, lecz także kina, restauracje i centra rozrywki. Nie można też zapomnieć o coraz liczniejszych przedsiębiorstwach handlowych, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem internetu, tzw. e-commerce, oferując wirtualne zakupy od prezentów, książek, kwiatów, poprzez artykuły spożywcze, materiały do dekoracji wnętrz po sprzęt budowlany czy przemysłowy.

Dotychczas w Polsce mamy do czynienia z centrami handlowymi pierwszej generacji(supermarkety), drugiej generacji(supermarkety otoczone galerią sklepów) oraz trzeciej generacji( supermarkety, dużo butików i centrum rozrywki). Wkrótce zaczną powstawać centra czwartej generacji, których główną atrakcją będą centra edukacyjno-rozrywkowe (np. akwaria, miniaturowe parki tematyczne), do których sklepy i butiki będą jedynie dodatkiem.

Od dłuższego czasu, co wyraźnie widać również w Polsce, występują trendy globalizacyjne i konsolidacyjne. Niemal wszystkie sieci obecne w kraju zapowiadają dynamiczny rozwój i dalsze inwestycje w ciągu najbliższych lat. Oznacza to z jednej strony zwiększenie liczby miejsc pracy, intensywną współprace z szeregiem innych usługodawców, rozwój lokalnej infrastruktury, lecz jednocześnie monopolizację handlu na danym obszarze i zmniejszenie konkurencyjności wielu drobnych sklepików i punktów usługowych.

W coraz większym stopniu nowoczesne rozwiązania technologiczne dla handlu detalicznego: systemy rejestracji sprzedaży, systemy kasowe, narzędzia wspomagające zarządzanie relacjami z klientami – CRM, różnorodne rozwiązania e-biznesowe wkraczają w obszar handlu pomagając spełniać coraz większe oczekiwania klientów, sprzyjając obniżkom kosztów, skracaniu czasu dostaw, lepszej organizacji i kontroli pracy.

Więcej: Marta Makowska, Magda Fonrobert, Gazeta Wyborcza, "Praca", 6 maja 2002
Gazeta Wyborcza

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023