07.05.2002

Nowe trendy w handlu detalicznym

Handel detaliczny to branża z którą konsumenci spotykają się najczęściej i która jest im najbardziej znana. Obejmuje ona zarówno małe rodzinne sklepiki jak i wielkie centra handlowe

Jak pisze Gazeta Wyborcza w ostatnich latach w handlu detalicznym pojawiło się wiele nowych podmiotów. Obok małych sklepów osiedlowych pojawiły się ekskluzywne butiki, tanie sklepy dyskontowe, sieci super- i hipermarketów (obecnie jest ich w Polsce prawie 300), jak i wielkie centra handlowe mieszczące nie tylko różnorodne sklepy, często specjalistyczne, lecz także kina, restauracje i centra rozrywki. Nie można też zapomnieć o coraz liczniejszych przedsiębiorstwach handlowych, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem internetu, tzw. e-commerce, oferując wirtualne zakupy od prezentów, książek, kwiatów, poprzez artykuły spożywcze, materiały do dekoracji wnętrz po sprzęt budowlany czy przemysłowy.

Dotychczas w Polsce mamy do czynienia z centrami handlowymi pierwszej generacji(supermarkety), drugiej generacji(supermarkety otoczone galerią sklepów) oraz trzeciej generacji( supermarkety, dużo butików i centrum rozrywki). Wkrótce zaczną powstawać centra czwartej generacji, których główną atrakcją będą centra edukacyjno-rozrywkowe (np. akwaria, miniaturowe parki tematyczne), do których sklepy i butiki będą jedynie dodatkiem.

Od dłuższego czasu, co wyraźnie widać również w Polsce, występują trendy globalizacyjne i konsolidacyjne. Niemal wszystkie sieci obecne w kraju zapowiadają dynamiczny rozwój i dalsze inwestycje w ciągu najbliższych lat. Oznacza to z jednej strony zwiększenie liczby miejsc pracy, intensywną współprace z szeregiem innych usługodawców, rozwój lokalnej infrastruktury, lecz jednocześnie monopolizację handlu na danym obszarze i zmniejszenie konkurencyjności wielu drobnych sklepików i punktów usługowych.

W coraz większym stopniu nowoczesne rozwiązania technologiczne dla handlu detalicznego: systemy rejestracji sprzedaży, systemy kasowe, narzędzia wspomagające zarządzanie relacjami z klientami – CRM, różnorodne rozwiązania e-biznesowe wkraczają w obszar handlu pomagając spełniać coraz większe oczekiwania klientów, sprzyjając obniżkom kosztów, skracaniu czasu dostaw, lepszej organizacji i kontroli pracy.

Więcej: Marta Makowska, Magda Fonrobert, Gazeta Wyborcza, "Praca", 6 maja 2002

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0