11.09.2013

Czerwona Torebka zbuduje nową sieć

W głowie Mariusza Świtalskiego, twórcy Żabki, zrodził się kolejny pomysł na biznes. Czy także tym razem pomoże mu franczyza?

- W ramach budowanej struktury handlowej chcemy posiadać szeroką ofertę placówek maksymalnie dopasowanych do oczekiwań jak największej grupy konsumentów. Dzięki przejęciu Merlin.pl zyskaliśmy udział w segmencie e-commerce. W segmencie convenience będziemy rozwijać sieć Małpka Express. Uzupełnieniem oferty będzie planowana sieć sklepów spożywczo-przemysłowych. Pierwsze punkty pod logo Czerwona Torebka pojawią się pod koniec tego roku – mówił przed wakacjami prezes Czerwonej Torebki, Paweł Ciszek.

Sklep Małpka Express w Poznaniu. Fot. Małpka Express

Pod koniec sierpnia Małpka Express stała się częścią Grupy Czerwona Torebka. Wartość transakcji oszacowano na 281,5 mln zł. Wcześniej Czerwona Torebka nabyła też internetowego Merlin.pl. Teraz zajmie się budową dyskontów spożywczych.

Dziś wiadomo już, że zapowiadany koncept urasta do rangi sztandarowej inwestycji Mariusza Świtalskiego i zepchnie budowę pasaży handlowych pod szyldem Czerwona Torebka na drugi plan. Zmiany w spółce są na tyle intensywne, że zarząd postanowił odwołać prognozy finansowe na 2013 rok.

- Jesteśmy w okresie bardzo dynamicznej rozbudowy Grupy Kapitałowej. Koncentrujemy wszystkie siły ludzkie i środki finansowe na rozwoju formatów handlowych. Konsolidacja dwóch nowych podmiotów będzie miała znaczący wpływ na raportowane przez nas wyniki. Jednocześnie przestaje obowiązywać zakaz konkurencji z Jeronimo Martins, co pozwoli nam pod koniec tego roku wystartować z nową siecią sklepów detalicznych. W związku z tym trudno nam precyzyjnie określić jak realizacja tych wszystkich projektów przełoży się na nasze tegoroczne wyniki – stwierdził Paweł Ciszek.

Nazwa nowego konceptu nie jest jeszcze znana, podobnie jak planowana liczba placówek i ich lokalizacje. Nie wiadomo na razie również, czy sklepy pod nowym szyldem dostępne będą jako koncept franczyzowy. Najwięksi gracze na rynku dyskontów – Biedronka i Lidl – do tej pory nie zdecydowała się na tego rodzaju współpracę partnerską (choć przedstawiciele Biedronki wielokrotnie wspominali o takich planach). Wiadomo jednak, że Mariusz Świtalski szeroko wykorzystywał systemy partnerskie w swoich wcześniejszych dokonaniach na ryku handlowym – Żabce i Eurocashu. Obecnie licencje na biznes sprzedaje też sieć sklepów spożywczo-monopolowych Małpka Express, stworzona przez syna Mariusza Świtalskiego, a niedawno przejęta przez Grupę Czerwona Torebka. Wiele wskazuje więc na to, że i nowe dyskonty Czerwonej Torebki będą dostępne dla franczyzobiorców.

W pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku Grupa Kapitałowa Czerwona Torebka uzyskała 51,85 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 37,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Poprawa obrotów była konsekwencją rozbudowy sieci pasaży handlowych. Zysk brutto na sprzedaży zwiększył się w ujęciu rocznym o 18,3 proc. do 18,96 mln zł.

(gum)