Według CBOS najchętniej wybieranym miejscem robienia zakupów są dyskonty – tak uważa 49 proc. badanych. Sklepy osiedlowe wybiera 18 proc., a supermarkety 16 proc. konsumentów.
Piątek
27.09.2013
Polacy ruszyli na zakupy. Czy rosnąca konsumpcja pomoże franczyzowym sklepom spożywczym i supermarketom?
 

Sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła o 3,4 proc. w porównaniu z wynikiem zanotowanym przed rokiem. Eksperci są zgodni, że dla rynku handlowego to dobry sygnał. Jednak nie wszyscy jego uczestnicy mają powody do zadowolenia.
- Dane te są obiecujące i wskazują na pobudzenie gospodarki. Jednak należy pamiętać, że są to wyniki uśrednione dla całego handlu i zupełnie inaczej te wskaźniki wyglądają w przypadku np. dyskontów, a inaczej w mniejszych sklepach, które według danych zbieranych przez PIH, od dłuższego czasu wykazują regularne spadki w sprzedaży detalicznej – mówi Maciej Ptaszyński, dyektor generalny Polskiej Izby Handlu. - Dane podane przez GUS są ogólnie pozytywnie, ale nie dajmy się złapać w pułapkę statystyki, bo nie wszędzie wyniki sprzedaży są tak optymistycznie.

Małe sklepy spożywcze przegrywają rywalizację z dyskontami. Na koniec ubiegłego roku „spożywczaków” było w Polsce 318 tys., po pierwszym kwartale 2013 – o 3 tys. mniej. Coraz więcej właścicieli osiedlowych sklepów wybiera franczyzę, szukając pod szyldem znanej marki przewag konkurencyjnych, które pozwolą im przetrwać i zarabiać. Jak podaje Raport o franczyzie PROFIT system, w 2012 roku liczba małych sklepów na licencji powiększyła się o 648 do 21,1 tys.

Według CBOS najchętniej wybieranym miejscem robienia zakupów są dyskonty – tak uważa 49 proc. badanych. Sklepy osiedlowe wybiera 18 proc., a supermarkety 16 proc. konsumentów. A jednak zdaniem Janusza Bartkowiaka z Grupy Muszkieterów to właśnie supermarkety mają największe szanse skutecznie konkurować z tanimi dyskontami.
- Kolejne lata to będzie czas supermarketów. Aktualnie zatarły się już różnice na poziomie cen między tymi dwoma formatami. Są nawet sieci supermarketów, które oferują produkty tańsze niż w dyskontach – zauważa.

Zdaniem Marii Andrzeja Falińskiego, dyrektora generalnego Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, rosnąca sprzedaż detaliczna to powód do zadowolenia dla wszystkich rynkowych graczy. Specjalista zaznacza jednak, że w następnych latach swoje branżowe udziały powiększać będą głównie dyskonty i supermarkety operujące na powierzchni do 1 tys. m2, a także małe sklepy franczyzowe.

- Kiedyś ukułem takie stwierdzenie „integruj się albo giń”, nawiązujące do korzyści wynikających z przystępowania do sieci franczyzowych. Mały handel niezależny będzie się marginalizował, ale franczyza na rynku spożywczym jako pewna forma współpraca osiągnęła w Polsce pewną doskonałość. Najlepsi dawcy licencji pozwolą właścicielom małych sklepów skutecznie walczyć o klienta, chociaż odbędzie się to kosztem wprowadzenia wyśrubowanych standardów działania – zapowiada Faliński.

Wśród ogólnego optymizmu wywołanego publikacją danych o sprzedaży nie brak i głosów studzących entuzjazm. Do sceptyków należy Jan Domański, rzecznik Eurocashu, największego franczyzodawcy na polskim rynku handlowym.
- Narastająco od początku roku, wzrost sprzedaży żywności wyniósł 0,5%. Z kolei wg danych GUS sprzedaż w przedsiębiorstwach hurtowych w sierpniu była niższa o 1,1 proc. W naszej ocenie za wcześnie byłoby uznać to za trwały sygnał poprawy koniunktury, szczególnie w obliczu spadku zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw nie widać istotnych przesłanek do wzrostu popytu konsumentów. Dalej widać spowolnienie i oczekujemy, że będzie to dość trudny rok dla naszej branży, co może przyczynić się do jej szybszej konsolidacji – mówi Domański.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

1 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców

Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)

1 wypowiedzi
ostatnia 27.01.2022
Franczyza, która daje niezależność

No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....

1 wypowiedzi
ostatnia 26.01.2022