Stacje paliw - dalszy rozwój sieci
Jak informuje Rzeczpospolita PKN, powstały z połączenia Centrali produktów naftowych i Petrochemii Płock, od razu na starcie zyskał liczącą ponad 1,4 tysiąca stacji sieć ze znakiem towarowym CPN. Statystycznie co czwarta stacja w Polsce jest PKN Orlen, jednakże niemal połowa w ogóle istniejących należy do prywatnych krajowych firm.
- Sa one rozdrobnione, nie skupiają kilkudziesięciu nawet stacji, każda firma ma co najwyżej kilka lub kilkanaście obiektów - mówi Cezary Nowosielski z Polskiej izby Paliw Płynnych. Izba skupia właśnie takie firmy.
- Dobrze byłoby gdyby pod jednym znakiem udało się skupić chociaż 150 stacji -mówi Nowosielski.
Od początku lat 90. na polskim rynku zaczęły pojawiać się stacje zagranicznych koncernów. Odbiegały one wizerunkiem od popularnych CPN-ów. Na stacjach oprócz dystrybutorów lokowano myjnie i sklepy.
Z roku na rok zagraniczne firmy rozwijają swoje sieci. Dwie liczące się firmy – BP i Shell - pozostawiły swojego konkurenta, norweski Statoil, daleko w tyle. Szef firmy Kristian Hausken uważa, że Statoil nadal będzie w gronie liderów. Może jednak okazać się, że zmieni taktykę. Do tej pory firma koncentrowała się na budowie własnych stacji od podstaw. Teraz rozważa możliwość zbudowania sieci dilerskiej.
Wybudowanie stacji od podstaw kosztuje nawet do 2 mln dolarów, dlatego firmy przeważnie tylko część stacji budują, chętniej przejmują już istniejące oferując partnerstwo lub tzw. patronat. Dotychczas największą zdolnością przejmowania wykazał się Shell. Na stacjach zachodnich koncernów sprzedawane jest głównie polskie paliwo i to przede wszystkim z PKN Orlen. Nie wszyscy wybierają jednak paliwo z Orlenu. Na przykład szwedzka firma Preem zaopatruje się w Rafinerii Gdańskiej.
Przedstawiciele zagranicznych firm twierdza, że aby ten biznes się rzeczywiście opłacał, trzeba zdobyć pewien udział w rynku – nie mniejszy niż 10 procent. Dlatego przynajmniej trzej liderzy deklarują rozwój sieci. Do tego trzeba mieć kilkaset stacji. Wiliam Kozik z Shell Polska zapowiada, że za dwa trzy lata firma ta będzie miała 400-500 stacji w Polsce. Kristian Hausken uważa, ze w ciągu 5 lat na Polskim rynku pozostanie zaledwie kilka dużych zagranicznych koncernów. Podobne opinie wyrażają tez dwaj rywale – BP i Shell.
- Małym stacjom trudno będzie się utrzymać przez dłuższy czas, zwłaszcza jeśli nie będą w stanie spełnić wymogów ochrony środowiska - mówi szef Statoil Polska.
Jacek Wróblewski z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego twierdzi, że modernizacja stacji będzie postępować przede wszystkim tam, gdzie stacje będą działały jako patronackie lub partnerskie dużych firm. Może to oznaczać, że zachodnie koncerny znacznie chętniej inwestować będą także w mniejszych miastach.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Palarnia Zdrowych Kaw oraz linia kosmetyków i peelingów kofeinowych dr Martyny Buchalskiej to nowość w salonach Orient Massage i Thai Organic.
Ukrainoczka dobrze wpisała się w zapotrzebowanie rynku, proponując produkty, które trafiają w gusta obywateli Ukrainy. Jak otworzyć biznes pod jej szyldem?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.