Najmniejsze miejscowości często całą strefę handlu i usług ograniczają do ścisłego centrum. Przekrój biznesów na osiedlach dużych miast jest bardzo szeroki.
Krzysztof Pelowski, dyrektor działu rozwoju sieci Północ Nieruchomości.
Poniedziałek
18.11.2013
O tym, na co zwrócić uwagę planując biznes w lokalizacji osiedlowej opowiada Krzysztof Pelowski, dyrektor działu rozwoju sieci Północ Nieruchomości.
 

Jak wybrać lokal na biznes na osiedlu?
Odpowiedź zależy przede wszystkim od tego, czy biznes zakładamy w dużym, średnim czy małym mieście. Różnice między nimi są znaczne. Przede wszystkim wielkie miasta w lokalizacjach osiedlowych mają dużo więcej lokali przeznaczonych na usługi i handel, niż mniejsze miejscowości.

Z czym wiąże się specyfika tego typu lokalizacji?
Przede wszystkim wynika ona z charakteru pewnych usług, które powinny być dostępne lokalnie. W miastach zamieszkanych przez 20-30 tys. mieszkańców w zasadzie wszystko jest „lokalne” . Tam rzadko kiedy powstają na przykład placówki bankowe na osiedlach. Od tego jest centrum, do którego z każdego osiedla jest kilka minut drogi.

Czego zatem oczekują mieszkańcy osiedli pod kątem dostępności usług?
W wielkich miastach na osiedlach mamy bardzo duży przekrój biznesów, począwszy od usług typu: fryzjer, kosmetyczka, tłumacz, poczta, siłownia poprzez gastronomię: pizzerie, fast foody, lokalne restauracje, aż po handel: sklepy odzieżowe i spożywcze, czy apteki. Nie ma tu zasadniczo żadnych ograniczeń, bo przecież na osiedlach coraz częściej pojawiają się placówki bankowe, sklepy RTV, przedszkola, przychodnie i gabinety lekarskie.

A w mniejszych miejscowościach?
Najmniejsze miasta często całą strefę handlu i usług ograniczają do ścisłego centrum lub konkretnych lokalizacji. Na osiedlach natomiast pozostaje tylko podstawowe rodzaje biznesów, jak lokalny sklep spożywczy, kiosk z prasą, fryzjer czy pizzeria.

Rozmawiał (gum)