25.01.2014

10 najlepszych franczyz

Magazyn Entrepreneur ocenił sieci z amerykańskiego rynku. Wynik? Subway na podium, McDonald’s poza pierwszą dziesiątką.

Magazyn Entrepreneur już po raz 35 zestawił ranking 500 najlepszych franczyz. Na listę trafiają sieci działające w Stanach Zjednoczonych. Brane są pod uwagę tylko te koncepty, które mają przynajmniej 10 placówek, szukają biorców na terenie USA i nie pozostają w stanie upadłości. Wymogiem jest też posiadanie dokumentu disclosure (ujawnienie), związanego z obowiązkiem franczyzodawcy do ujawnienia potencjalnemu franczyzobiorcy danych dotyczących sieci jeszcze przed podpisaniem umowy. W USA tego typu zobowiązanie zapisane jest w prawie.

Restauracja Subway. Fot. Subway

Na trzecim miejscu rankingu Franchise 500 znalazł się Subway.

Na pierwszym miejscu w tegorocznej edycji Franchise 500 znalazły się kluby fitness Anytime Fitness. Marka jest na rynku od ponad dekady i łącznie działa w jej ramach 2,4 tys. placówek, z czego 1,8 tys. w Stanach Zjednoczonych. Tyle samo punktów ma w tym kraju druga sieć z rankingu – Hampton Hotels. Na podium znalazł się również Subway, który niedawno pod względem liczby placówek na świecie prześcignął McDonald’s. Złote Łuki w zestawieniu zajęły miejsce 16.

W czołówce znalazło się jeszcze kilka marek, które kojarzą również polscy konsumenci. 9. i 14. miejsce zajęły odpowiednio Pizza Hut i KFC, których wyłącznym franczyzodawcą w Europie Środkowej jest firma Amrest. Pierwszą dziesiątkę zamykają pączki spod znaku Dunkin’ Donuts, drugą zaś Taco Bell, sieć z kuchnią meksykańska, która na początku lat 90. bezskutecznie próbowała wejść do Polski.

Pierwsza dziesiątka rankingu wygląda następująco:
1. Anytime Fitness (kluby fitness)
2. Hampton Hotels (hotele)
3. Subway (gastronomia)
4. Supercuts (salony fryzjerskie)
5. Jimmy John's Gourmet Sandwiches (gastronomia)
6. 7-eleven Inc. (sklepy spożywcze)
7. Servpro (usługi)
8. Denny’s (gastronomia)
9. Pizza Hut (gastronomia)
10. Dunkin’ Donuts (gastronomia)

Co wpływa na pozycję rankingu? Autorzy oceniają stabilność finansową franczyzodawców, tempo wzrostu i wielkość sieci. Pod uwagę brane są też zasady współpracy z biorcami licencji, koszty inwestycji, opłaty i ewentualne wsparcie finansowe ze strony franczyzodawcy. Jak podkreśla magazyn Entrepreneur, zestawienie nie jest prowadzone w celach reklamowych ani rekomendacyjnych. Ma natomiast, według autorów, stanowić „narzędzie badawcze, które można stosować do porównania biznesów franczyzowych”.

(gum)