31.01.2014

E-papierosy przy ulicy i na osiedlu

- Koszt najmu lokalu przy ulicy jest o wiele niższy niż w centrach handlowych. Może być on nawet czterokrotnie tańszy - mówi Paweł Zieliński, właściciel Smooke.pl.

Czym kieruje się Smooke.pl przy wyborze lokalizacji?<
Przede wszystkim otwieramy sklepy stacjonarne znajdujące się bezpośrednio przy ulicy. Koszt najmu takiej powierzchni jest o wiele niższy niż w centrach handlowych. Może być on nawet czterokrotnie tańszy. Oszczędności związane z utrzymaniem placówki korzystnie wpływają na cenę oferowanego produktu. Klient może kupić ten sam produkt, ale tańszy o 30-40 proc. Negatywną stroną najmu powierzchni handlowych w galeriach są długoterminowe umowy wiążące na kilka lat. Oznacza to, że koszty korzystania z lokalizacji trzeba ponosić nawet wtedy, gdy biznes przynosi straty. Inaczej jest w przypadku najmu powierzchni poza galeriami. Podpisujemy umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Dzięki temu partner jest swobodniejszy, a biznes mniej ryzykowny.

Paweł Zieliński, właściciel Smooke.pl Fot. Smooke.pl

Od 2010 roku liczba użytkowników elektronicznych papierosów w Polsce wzrosła 10 krotnie i aktualnie wynosi 1 mln.
Paweł Zieliński, właściciel Smooke.pl

Czy sklep internetowy Smooke.pl nie podbiera klientów waszym franczyzobiorcom?
Mimo, że nasza działalność obejmuje również sprzedaż internetową, wiemy jak istotna w tej branży jest wiedza ekspercka sprzedawców. Ludzie, którzy do nas przychodzą oczekują rady w kwestii zakupu najbardziej dla nich odpowiedniego produktu. Sklep internetowy tego nie oferuje. A dotychczas branża e-papierosów głównie działała online. Staramy się stworzyć franczyzobiorcom jak najkorzystniejsze warunki współpracy. Smooke.pl jest pierwszą siecią sklepów stacjonarnych zlokalizowanych przy ulicy. Placówki Smooke.pl powstają w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Najlepszą lokalizacją są osiedla mieszkaniowe z łatwym dostępem do komunikacji miejskiej i parkingiem.

Jak wygląda obecnie rozwój Smooke.pl na rynku?
W 2013 roku sieć Smooke.pl zwiększyła obrót w swoich sklepach o ok. 10 proc. w stosunku do roku wcześniejszego. Przybywa również jej placówek. Obecnie, po trzech latach obecności na rynku Smooke.pl liczy 5 sklepów własnych i 16 franczyzowych. Na 2014 rok zaplanowane jest otwarcie 15 sklepów licencyjnych i 3 własnych. W ciągu dwóch lat ma ich być 50.

Ile wynosi koszt inwestycji w sklep Smooke.pl?
Koszt inwestycji w sklep franczyzowy Smooke.pl wynosi od 10 do 15 tys. zł. Kwota obejmuje wyposażenie lokalu w meble, reklamę zewnętrzną i wewnętrzną, sprzęt oraz oprogramowanie. Dodatkowy koszt wiąże się z zakupem asortymentu. Wynosi on 10-13 tys. zł. Firma udziela jednak franczyzobiorcy 30 dniowego kredytu kupieckiego oraz 14-dniowego terminu płatności za każde dodatkowe zamówienie towaru. Partnerzy Smooke.pl biorą udział w dwutygodniowym szkoleniu z zakresu technik sprzedaży, wiedzy o rynku e-papierosów oraz know-how firmy. Franczyzobiorcy korzystają również ze wsparcia marketingowego. Otrzymują m.in. materiały reklamowe oraz bezpłatne pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Zwrot inwestycji w sklep Smooke.pl następuje po ok. 1 roku.

Ile obecnie wart jest rynek e-papierosów w Polsce?
Od 2010 roku liczba użytkowników elektronicznych papierosów w Polsce wzrosła 10 krotnie i aktualnie wynosi 1 mln. Rynek e-papierosów nadal się rozwija i aktualnie wart jest ok. 1 mld zł. Smooke.pl, sieć sklepów z e-papierosami i z akcesoriami chce wykorzystać trend i w ciągu dwóch lat otworzyć 50 placówek. Nowy produkt zaczął zyskiwać popularność po wprowadzeniu zakazu palenia w pomieszczeniach. E-papierosy stały się wygodną alternatywą dla osób, którym przepis przeszkadzał w swobodnym paleniu. Na korzyść e-papierosa przemawiała również cena. Palacz, który dziennie pali ok. pół paczki, na swój nałóg w tygodniu musi wydać ok. 40 zł. E-papieros jest wydatkiem jednorazowym. W sklepie Smooke.pl kosztuje od 40 do 250 zł w zależności od pojemności baterii, zastosowanego rozwiązania technicznego oraz producenta.

(dw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0