Inwestycji w media społecznościowe nie można wycenić. To, co podlega rozliczeniu, to zaufanie klienta, lojalność i potencjał poleceń jego kręgowi znajomych
Magdalena Daniluk, wiceprezes firmy Fat ROI specjalizującej się w marketingu internetowym
Czwartek
06.02.2014
Naukowcy wieszczą nadchodzący koniec Facebooka. Magdalena Daniluk, wiceprezes firmy Fat ROI wyjaśnia, jak wykorzystać istniejący potencjał tego portalu.
 

Najpopularniejszy serwis społecznościowy obchodził niedawno 10 urodziny. Dla wielu firm Facebook jest jednym z ważniejszych kanałów komunikacji i miejscem prowadzenia działań marketingowych. Dlaczego firmy za wszelką cenę chcą posiadać swój Facebookowy fanpage i tak zaciekle walczą o każde „Lubię to”?
Popularność mediów społecznościowych nie wzięła się z powietrza – na Facebooku na początku 2014 roku swój profil miało ponad 1,3 mld użytkowników z całego świata, z czego ponad 11 mln to Polacy. Każda z tych osób to potencjalny klient, do którego można stosunkowo łatwo dotrzeć, trzeba tylko wiedzieć, jak zrobić to dobrze. Siłą social mediów są rekomendacje, ponieważ to właśnie polecenia stanowią najpotężniejsze i najbardziej efektywne narzędzie marketingowe, które w realny sposób wpływa na sprzedaż produktów. Badania pokazują, że większość osób na FB znamy osobiście, a tylko średnio 7 proc. znajdujących się w naszych kontaktach to wirtualni znajomi, których nigdy nie poznaliśmy „na żywo”. Jeśli połączymy to z wiedzą, że aż 67 proc. konsumentów kupiło jakiś produkt opierając się na rekomendacji znajomego możemy śmiało powiedzieć, że w mediach społecznościowych powinna pojawić się prawie każda firma. Oczywiście Facebook nie jest jedynym tego typu serwisem na świecie i prowadząc działania promocyjne warto pamiętać również o innych portalach, tym bardziej, że moda na portale zmienia się dosyć szybko, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Najnowsze badania uczonych z Princeton wieszczą bliski koniec Facebooka i straszą, że w ciągu najbliższych 3 lat odpłynie z niego nawet 80 proc. użytkowników. Na razie jednak Facebook jest jednym z najtańszych sposobów na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, dlatego warto nauczyć się, jak go skutecznie wykorzystać.

W takim razie, co trzeba zrobić, żeby Facebook był skutecznym narzędziem promocji firmy?
Trzeba pamiętać, że Facebook to medium komunikacji, ale nie można go traktować jednostronnie, jako tuby propagandowej naszej firmy. Niestety niektórzy zapominają, że ich fani też mogą mieć coś ciekawego do powiedzenia. Sekret skutecznego fanpage'a to nic innego jak systematyczna obecność, aktywność oraz interakcja. Do tego dochodzą jeszcze szczerość i transparentność. Decydując się na ten sposób komunikacji z klientami trzeba sobie uzmysłowić, że oprócz tego, że coś mówimy do naszych fanów, musimy też posłuchać co oni mają nam do powiedzenia. Paradoksalnie, to drugie sprawia firmom dużo więcej trudności.

Co powinno się znaleźć na fanpage'u każdej firmy?
Dzięki smartfonom Facebook jest podobnym kanałem komunikacji jak SMS. Z drugiej strony często stanowi on uzupełnienie strony www. Dlatego na fanpage'u każdej firmy muszą znaleźć się dane kontaktowe i wskazania dotyczące lokalizacji, opis firmy i produktu, najważniejsze numery telefonów, przedstawienie zespołu i zakres odpowiedzialności wskazanych osób. Trzeba też pamiętać, że osoby przebywające na Facebooku częściej mogą czerpać informacje o naszej ofercie, ponieważ rzadko kiedy równie często zaglądają na strony internetowe. Zatem FB może być też idealnym miejscem do prezentacji oferty, komunikacji nowości, zamieszczania aktualności i ogłaszania konkursów, choć te ostatnie już nie przyciągają takich tłumów i nie dają takiej interakcji jak choćby jeszcze rok temu.

W jakich firmach warto korzystać z mediów społecznościowych? Jakie produkty warto w ten sposób promować?
Korzystanie z mediów społecznościowych może przynieść korzyść firmom z wielu branż. Ważne, żeby wybrały ten portal, z którego korzysta ich grupa docelowa. Trzeba też pamiętać, że nie jest istotna wielkość firmy tylko usługa, produkt jakie oferuje. Facebook wydaje się idealny dla firmy z szeroko pojętej branży FMCG oraz usług (kosmetyczna czy kulinaria). Instagram i Pintrest są wręcz wymarzone dla firm zajmujących się modą lub kosmetykami. Twitter sprawdza się w przypadku przedsiębiorstw technologicznych i rządowych, ze względu na fakt iż w Polsce to bardzo niszowe narzędzie, upodobali je sobie politycy, dziennikarze i dyplomaci.

Rozmawiała (mak)


POPULARNE NA FORUM

Plantacja choinek: 2 metry na sprzedaż

Temat omówiony z pozoru bardzo dogłębnie, ale ... brak w nim informacji jak naprawdę odbywa się handel choinkami! Sprzedaż prowadzimy (jako plantacje choinkowe) już od...

2 wypowiedzi
ostatnia 19.05.2018
Blog poświęcony fotografii.

Zapraszamy na stronę bloga http://www.mariusz-foto.pl/, poświęconego fotografii oraz zagadnieniom z nią związanymi. Na stronie znajdują się podpowiedzi, jak walczyć z...

1 wypowiedzi
ostatnia 17.05.2018
Jak zarządzać dużą firmą?

Moim odkryciem jeśli chodzi o usprawnienie pracy w dużej firmie jest system do elektronicznego obiegu dokumentami, który pozwala na szybki dostęp każdemu pracownikowi, w...

15 wypowiedzi
ostatnia 17.05.2018
Jak urządzić sklep, by odnieść sukces

http://www.jalama.pl/ dostarcza solidne meble oraz inne wyposażenie sklepowe.

14 wypowiedzi
ostatnia 16.05.2018
Oddaj fiskusowi, co mu się należy

Finanse na poziomie nieba oferuje gwarancje i niezawodna oferte pozyczki o oprocentowaniu 2%. Oferujemy pozyczki osobiste i biznesowe wszystkim potrzebujacym pozyczek. Jesli...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.05.2018
SMS - spam, czy reklama?

Moim zdaniem kampanie sms to świetne rozwiązanie, bo pozwalają na stały kontakt z klientami. Jeśli rozwijamy swoją firmę i organizujemy często różnego rodzaju...

17 wypowiedzi
ostatnia 15.05.2018
Coś więcej niż zysk, szukam pomysłu na trwały i ciągły biznes !

In the event that your objective in life is to wind up exceptionally well off, odds are you won't arrive as an entrepreneur. Be that as it may, you'll have an opportunity to...

13 wypowiedzi
ostatnia 14.05.2018
Agencja banku???

Positions in the managing an account segment run from them to a great degree quick paced and merciless to the fastidious and ordinary. You are very much encouraged to stay up...

4 wypowiedzi
ostatnia 14.05.2018