Franczyzowy PR - najczęściej zadawane pytania

Poniedziałek
27.05.2002
Podczas rozmów z sieciami franchisingowymi często spotykam się z pytaniami dotyczącymi PR we franchisingu. Poniżej znajdziecie Państwo odpowiedzi na najczęściej powtarzające się wątpliwości.
 

Co jest tańsze: kampania PR czy kampania reklamowa?
Zwykle kampania reklamowa wymaga większych nakładów. Poza tym Polacy uodpornili się na przekaz reklamowy – podchodzą do treści reklamy sceptycznie. PR jest bardziej wiarygodny, pozwala szerzej poznać zagadnienie.

Kupując reklamy mamy pełną kontrolę nad jej treścią, a kiedy decydujemy się na PR poddajemy się krytyce dziennikarzy.
Dzięki temu PR jest bardziej wiarygodny. Dobry PR rzetelnie prezentuje prawdziwe atuty firmy.

Do tej pory nasza firma sama kontaktowała się z prasą. Dlaczego mielibyśmy zatrudnić agencję PR?
Dopóki firma jest zadowolona z rezultatów własnych działań, nie musi zatrudniać agencji. Od pewnego etapu rozwoju firmy, może być trudne dotarcie do wszystkich mediów, które mogą być zainteresowane firmą. Wtedy warto skupić się na formułowaniu celów strategicznych i kontroli działań, a codzienną pracę zlecić specjalistom.

Ile kosztuje marketing systemu franchisingowego?
Wydatki na marketing są uzależnione od wielkości przychodów firmy. Większość sieci franchisingowych nie stać na drogie kampanie. Jednak pomysłową kampanię można prowadzić przy małych nakładach. Dlatego warto korzystać z wykonawców znających problematykę franchisingową.

Jakie media powinny brać pod uwagę sieci franchisingowe w swoich kampaniach marketingowych?
Wszelkie zajmujące się problematyką ekonomiczną. Polecamy również pisma branżowe, choć nie tylko tej z branży, w której działa franchisodawca. W Polsce jak dotąd powstało tylko jedno medium zajmujące się całkowicie tematyką franchisingową – Polski Portal Franchisingowy. We własnym interesie każda firma franchisingowa powinna tam być obecna i dbać o przekazywanie informacji o wydarzeniach w jej sieci.

Jak przekonać dziennikarzy do zainteresowania się firmą?
Dziennikarzy przekonuje dobrze opracowana informacja o wydarzeniach w sieci, o jej sposobie działania, etc. Trzeba pamiętać, że dziennikarze otrzymują każdego dnia wiele nieistotnych, a czasami bzdurnych informacji o firmach. Dlatego dobra informacja musi zawierać w sobie interesującą historię, wartościowe dane i solidnie opracowane tło, na którym dane wydarzenie zaistniało. Oprócz profesjonalizmu, pomaga oczywiście sympatyczne podejście do dziennikarzy.

Kiedy wysłaliśmy informację o firmie do pisma odesłano nas do działu reklamy. Jak tego uniknąć?
Często firmy podchodzą bezkrytycznie wobec informacji o sobie. Np. piszą: „jesteśmy wiodącym producentem na rynku, który oferuje wyśmienite warunki współpracy swoim franchisodawcom”. Specjalista PR koncentruje się na faktach i zbuduję z nich interesującą historię o firmie.

Czy można zbadać skuteczność kampanii PR?
O ile istnieje wiele metod weryfikowania skuteczności kampanii reklamowych, to stosowane dotąd badania skuteczności kampanii PR są mało przekonujące, w głównej mierze dlatego, że stanowią proste odwzorowanie badań nad reklamą. Niektóre agencje oceniają skuteczność PR przeliczając powierzchnie artykułów lub czas programu według cenników reklamy. W przypadku kampanii PR dla firm franchisingowych stwierdzenie skuteczności kampanii jest łatwiejsze – przekłada się ona na obserwowalny wzrost zainteresowania nabyciem licencji franchisingowej. Jednak każda kampania PR przynosi zauważalne rezultaty dopiero po pewnym czasie (minimum po 3 miesiącach).

Czy PR należy łączyć z kampaniami reklamowymi?
Tak jest najkorzystniej. Szczególnie polecamy reklamę w tych mediach, gdzie liczba czytelników - potencjalnych biorców zainteresowanych przystąpieniem do sieci franchisingowej jest duża (najczęściej w mediach specjalistycznych). Warto też mieć przygotowane materiały reklamowe opisujące sieć, takie jak foldery opisujące firmę jako produkt franchisingowy na sprzedaż oraz należy zadbać o reklamę we własnych punktach sieci.

Czy sieci franchisingowe wykorzystują możliwości jakie daje im PR?
Istnieje kilka interesujących sieci, które mogą liczyć na przychylność mediów ze względu na interesujący profil działalności, popularność marki lub wysokość obrotów. Jednak i one muszą samodzielnie wyjść naprzeciw wyzwaniu, jakim jest uświadomienie klientom i potencjalnym biorcom, że są franchisodawcą, z którym warto się związać.

Arkadiusz Słodkowski
Dyrektor PROFIT system

ekspert, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023