Tysiąc pomysłów na biznes w 2014 roku

Od czterech lat każdego roku przybywa średnio 5 tys. placówek działających na licencji.
Środa
02.04.2014
W 2014 roku zadebiutuje na rynku tysięczna marka franczyzowa - wynika z „Raportu o rynku franczyzy” firmy PROFIT system.
 

Miniony rok był kolejnym, w którym liczba systemów franczyzowych i agencyjnych wzrosła. Jeszcze szybciej przybywało placówek prowadzonych przez franczyzobiorców. W tym roku liczba firm na licencji znanych marek może przekroczyć 63 tysiące. Głównym powodem, dla którego przedsiębiorcy od lat, niezależnie od sytuacji na rynku, decydują się na współpracę franczyzową, jest efekt skali np. w postaci lepszych warunków zaopatrzenia. Znaczenie franczyzy najlepiej widać na przykładzie branży spożywczej, gdzie mimo ogólnego spadku liczby sklepów na rynku, ich liczba we franczyzie systematycznie rośnie. - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system. Także w branży FMCG działa najliczniejsza sieć, którą po raz kolejny okazała się marka abc, należąca do Eurocash, posiadająca ponad 6,1 tys. sklepów.

Franczyza na polskim rynku rozwija się dynamicznie, ale nierównomiernie. Zdaniem analityków PROFIT system należy rozróżnić dwie grupy sieci. Pierwszą stanowią firmy, gdzie franczyza wpisana jest w strategię rozwoju. Przykładem takiego podejścia jest Intermarche, gdzie wszystkie sklepy należą do franczyzobiorców, a właściciele supermarketów zarządzają centralą Grupy Muszkieterów. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Biedronki, która opracowała swoją ofertę franczyzy w minionym roku. Biedronka ma bardzo liczną sieć sklepów własnych, a rynek dyskontów w Polsce staje się coraz bardziej nasycony. Zapewne franczyza będzie tylko uzupełnieniem istniejącej sieci dyskontów tej marki.

Podobny podział występuje w branży finansowej, w zależności czy placówki partnerskie mają istotny udział w sprzedaży produktów banku, czy też pełnią funkcję uzupełniającą. Wśród banków, które zapowiadają otwarcia kolejnych placówek partnerskich wymienia się Alior Bank, BZW BK, Eurobank, Getin Bank oraz Meritum. Podobne plany deklaruje ubiegłoroczny debiutant z branży finansowej, firma Kredigo - pierwsza sieć franczyzowa oferująca kredyty „chwilówki”.

Nowością na polskim rynku franczyzy jest również iPowiat.pl, lokalna wyszukiwarka internetowa, w której pojedyncza licencja obejmuje terytorium jednego powiatu lub dzielnicy dużego miasta. W sumie w 2013 roku na rynku pojawiło się 101 nowych franczyz. Rekordowa okazała się gastronomia, gdzie przybyły 22 nowe systemy. Swoim pomysłem na biznes chętnie dzielili się także właściciele sieci sklepów spożywczych (18 nowych systemów) oraz marek odzieżowych (12), w tym marki znane na rynku od wielu lat, jak łódzkie Pawo. Na koniec 2013 roku działało łącznie 941 systemów na licencji.

Franczyzobiorca mądry po kryzysie

Z „Raportu o franczyzie w Polsce 2014” wynika, że w ubiegłym roku z franczyzy zrezygnowały 52 firmy – najwięcej (po 11) z branży odzieżowej i gastronomii. Kryzys nauczył potencjalnych franczyzobiorców wybierać z głową, dlatego z rynku znikają sieci, które nie są w stanie zaoferować partnerom sprawdzonego i zyskownego pomysłu na biznes.

Papryczki piri piri
W 2014 roku na polskim rynku zadebiutuje tysięczna firma oferująca biznes na licencji.

Wzrost liczby placówek franczyzowych w 2013 roku zanotowało ponad 44 proc. franczyzodawców. Rozwój sieci był możliwy m.in. dzięki obniżeniu kwoty inwestycji oraz skierowaniu franczyzy do mniejszych miast. Telepizza, która postanowiła szukać parterów biznesowych także poza dużymi aglomeracjami ograniczyła koszty związane z otwarciem i utrzymaniem restauracji o około 20-30 proc. oraz uelastyczniła opłaty franczyzowe. Natomiast sieć Smookie.pl handlująca e-papierosami udziela franczyzobiorcom 30-dniowego kredytu kupieckiego na start, a na zapłatę za każde dodatkowe zamówienie towaru daje 14 dni.

Średnia inwestycja we franczyzę w 2013 roku wyniosła 211,05 tys. zł w handlu i 105,73 tys. [1] usługach. Zdecydowanie częściej – także z uwagi na cenę – franczyzobiorcy wybierali polskie systemy, które stanowią 85,5 proc. rynku. Franczyzodawcy z Polski coraz częściej decydują się również na rozwój zagraniczny. Z Raportu PROFIT system wynika, że już 93 rodzime systemy mają przynajmniej jedną placówkę funkcjonującą poza granicami naszego kraju.

(kk)


[1] Średnia kwota inwestycji bez hoteli. Kwota z hotelami wynosi 1033,37 tys. zł, źródło: Raport o franczyzie w Polsce 2014, PROFIT system

Raport o franczyzie w Polsce 2014 dostępny jest w Księgarni portalu Franchising.pl


Karolina Kazuła, ekspert ds. franczyzy
doradca we franczyzie

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Na pewno warto wyposażać się w różnego rodzaju narzędzia, które pomogą usprawnić naszą pracę :) Ja na przykład korzystam z ticketing system od...

95 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Sklep muzyczny

Cześć, znalazłem fajny sklep muzyczny Tryton Music , można w nim przez internet zamawiać potrzebne nam rzeczy różne sprzęty oraz inne. Szeroki asortyment sklepu można...

1 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Musisz pamiętać o wielu rzeczach. Wszystko zależy od profilu Twojej działalności. Jeśli chcesz działać w branży IT to kup sprzęt, jeśli e-commerce to zainwestuj w...

95 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Cool stuff you have and you keep overhaul every one of us Beets

58 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Cool stuff you have and you keep overhaul every one of us Beets

58 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Congrats on having such well managed site! It has good looks and contains informative content as well.We are an online platform where students check & write reviews for...

58 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Damskie torebki

Ja torebki kupuję w sieciówkach. Nie widzę nic ciekawego w tym, żeby mieć bardzo drogie. Oczywiście jest to świetna sprawa, mam dwie droższe, ale raczej staram się, by...

19 wypowiedzi
ostatnia 18.06.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Można postawić na reklamę świetlną czy litery przestrzenne. Nam litery podświetlane wykonała firma https://reklama-bielsko.com/ Mamy też od nich reklamę na...

402 wypowiedzi
ostatnia 18.06.2018