Mieszane uczucia Redanu
Mieszane uczucia – tak chyba najlepiej można określić emocje, jakie towarzyszą akcjonariuszom Redanu po ogłoszeniu wyników za pierwszy kwartał 2014 roku. Franczyzodawca marek Troll, Textilmarket, Drywash i Top Secret ma powody do zadowolenia, bo na większości rynków i segmentów udało mu się kontrolować koszty i zwiększać przychody. Sen spędza mu z powiek jednak ukraińska część biznesu, której niepewna sytuacja zaczyna odciskać swoje piętno na wynikach całej grupy.
W pierwszych trzech miesiącach 2014 roku odzieżowa spółka sprzedała towary o wartości 103,7 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. rok do roku. Udało jej się przy tym powiększyć marżę handlową (czyli różnicę między ceną sprzedaży a zakupu towarów) o 5 proc., a przy tym nieznacznie ściąć koszty sprzedaży i ogólnego zarządu. Dzięki temu wynik na sprzedaży poprawił się o blisko 80 proc. I być może to wystarczyłoby do wyjścia „nad kreskę” (pierwszy kwartał ubiegłego roku zamknął się stratą na sprzedaży w wysokości -3,1 mln zł), gdyby nie Ukraina.
O ile część dyskontowa (sieć Textilmarket) i modowa (pozostałe marki) pozwoliły zwiększyć przychody ze sprzedaży łącznie o 4,1 mln zł, to rynek ukraiński zanotował spadek obrotów o 1,7 mln zł. Powody? Zmniejszenie popytu spowodowane niepewnością wśród klientów to tylko jeden czynnik. Na pogorszenie wyników pokaźny wpływ miało też osłabienie ukraińskiej waluty wobec dolara (w którym denominowany jest zakup towarów na Ukrainie). W konsekwencji sprzedaż wyceniana w złotówkach spadła, tak jak wartość należności, na jakich wpłynięcie Redan oczekuje z Ukrainy. Spadek wartości hrywny spowodował, że pogorszenie sprzedaży o 16 proc. w walucie ukraińskiej oznacza spadek aż o 34 proc. po przeliczeniu na złotówki. W efekcie do straty na sprzedaży sięgającej 0,7 mln zł w pierwszym kwartale Redan musiał dopisać jeszcze 5,6 mln zł z tytułu różnic kursowych. To na razie strata „na papierze”, ale w miarę jak zobowiązań z rynku ukraińskiego będą spływać do Polski, będzie materializować się w rzeczywistych wynikach. Chyba, że hrywna zacznie się umacniać… Na to jednak w obliczu obecnego konfliktu trudno liczyć.
Na Ukrainie Redan ma 11 sklepów własnych i 30 franczyzowych, a także sklep on-line. Uzyskuje tam 6 proc. całych obrotów grupy. Zarząd deklaruje jednak, że ich liczba będzie ograniczana.
- Na razie nie napotykamy problemów mających wpływ na prowadzenie biznesu: towar jest dostarczany do sklepów, sklepy bez problemów przekazują utargi, transfer środków do Polski następuje bez przeszkód – analizuje Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu. – Postanowiliśmy jednak wstrzymać rozwój na Ukrainie. Planujemy też zamknięcia sklepów – w tym roku doszło już do trzech. Rezygnujemy ze współpracy z franczyzobiorcami, którzy notują gorsze wyniki. Nie chcemy, by ewentualne zwroty niesprzedanych towarów obciążyły nasze konto. Oprócz tego renegocjujemy czynsze, zmniejszamy dostawy towarów i kładziemy większy nacisk na wyprzedaż zapasów.
Mimo trudnej sytuacji rynku ukraińskiego, Kruszyński przekonuje o stabilnej kondycji spółki. - Wyniki pierwszego kwartału potwierdzają systematyczną poprawę kondycji Grupy Redan. Naszym celem jest, aby wynik na sprzedaży części modowej za cały 2014 rok był dodatni, pomimo niesprzyjającej sytuacji na Ukrainie – podsumowuje.
I ma nadzieję, że wynik netto całej grupy wyjdzie na zero.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Sfinksowi rośnie sprzedaż, choć spada liczba restauracji, za to Duży Ben przyspiesza tempo otwarć. Przegląd tygodnia 6-13 maja.
Zdrowa Krowa i Frentzza – Pizza & Friends otworzyły nowe lokale. Redan chce uniezależniać się od Top Secret. Przegląd tygodnia 15-22 kwietnia.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
Punkta wchodzi we franczyzę, Zdrowa Krowa przedstawia strategię rozwoju, a Redan prezentuje sprawozdanie finansowe. Przegląd tygodnia 21-27 listopada.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.