22.05.2014

Mobilny biznes

O wykorzystaniu smartfonów i mobilnych aplikacji przez firmy z różnych branż opowiada Adam Głos, prezes Tax Care.

Polacy są coraz bardziej mobilni. O jakiej skali możemy mówić?
Żyjemy w czasach, w których oferowanie usług mobilnych jest tak naturalne, jak korzystanie ze skrzynki mailowej. Na początku 2014 roku 44 proc. Polaków deklarowało, że dysponuje smartfonem, 46 proc. spośród nich korzystało z aplikacji mobilnych, a 64 proc. wchodziło do internetu wykorzystując do tego swój telefon. To wyniki jednego z badań TNS Polska. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie, by odpisywać na maile z komórki, dziś ułatwia nam życie na wielu frontach. Można powiedzieć, że jesteśmy podłączeni do Internetu przez całą dobę.

Adam Głos, prezes Tax Care Fot. Tax Care

Marzę o tym, by cały obieg faktur odbywał się w prosty sposób. Wyobraźmy sobie, że tankujemy benzynę i zamiast podawania danych do faktury przykładamy telefon do czytnika, a cały proces jest zautomatyzowany – faktura od razu trafia do chmury i wszystkich odpowiednich adresatów: urzędów i księgowej.
Adam Głos, prezes Tax Care

Co na to biznes?
Biznes ma swoje pięć minut. Dzięki urządzeniom mobilnym użytkownicy porównują ceny, robią zakupy w internecie, organizują wakacje, czytają prasę, oglądają filmy i czatują ze znajomymi, a wszystko to z pociągu, tramwaju, leżaka lub fotela w poczekalni dentystycznej. Możemy dokonać płatności po zeskanowaniu kodu QR albo zorganizować transfer pieniędzy znajomym z Facebooka. Urządzenia mobilne zaczynają zastępować karty płatnicze. Już w samym 2013 roku wartość transakcji mobilnych sięgnęła 235 mld. dolarów.

Czyli karty płatnicze wyjdą z użycia?
Niekoniecznie, ponieważ jedno rozwiązanie uzupełnia drugie. Sieć sklepów Biedronka rozwija swój system płatności mobilnych iKasa i nie przyjmuje kart bankowych, ale to tylko jeden z nielicznych przypadków. Moim zdaniem różne modele płatnicze będą funkcjonować równolegle. Takim przykładem jest Starbucks, który wprowadził własną aplikację do płatności w kawiarniach, przy użyciu której realizuje już 11 proc. całego obrotu w USA i Kanadzie.
rozmawiał (dw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0