02.07.2014

Delikatesowa ekofuzja

Organic Farma Zdrowia pożarła Tradycyjne Jadło i od razu urosła o połowę. Wyniki też się poprawią?

Spółka Organic Farma Zdrowia, prowadząca sieć delikatesów z żywnością ekologiczną, przejęła 10 sklepów Tradycyjne Jadło. Dzięki temu powiększy swój stan posiadania do 35 sklepów i umocni swoją pozycję w Wielkopolsce, gdzie działa połowa z przejmowanych sklepów. Pozostałe mieszczą w Warszawie, Gliwicach i Trójmieście. Tradycyjne Jadło ma w swojej ofercie przede wszystkim wyroby wędliniarskie, przygotowywane według regionalnych, ekologicznych receptur, czyli zgodnie z filozofią Organic Farmy Zdrowia.

Zdjęcie punktu systemu Organic Farma Zdrowia Fot. Organic Farma Zdrowia

Organic Farma Zdrowia posiada również udziały w spółkach zależnych Eko-Wital, Bio-Planet i Green Way.

- Doskonale znamy rynek, na którym działa Tradycyjne Jadło. Dlatego jesteśmy pewni, że wykorzystując efekt licznych synergii biznesowych, potrafimy zarówno zwiększyć przychody naszej firmy, znacząco wzmocnić pozycję Grupy na rynku, a także rozszerzyć asortyment oferowanych produktów. Ponieważ zainteresowanie konsumentów zdrowym odżywianiem stale rośnie, to perspektywy dla rynku spożywczych produktów naturalnych, regionalnych i ekologicznych są bardzo dobre, co widać po poprawiających się wynikach naszej Grupy. Zależało nam na przyśpieszeniu procesu ekspansji, który istotnie wzmocni naszą pozycję oraz ofertę na rynku - mówi Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia.

Ekspansja przez przejęcie służy marce znacznie lepiej, niż franczyzowy model rozwoju. Spółka Organic Farma Zdrowia działa na rynku od 2003 roku (zaczynała jako Organic Market) i jak dotąd zdołała rozwinąć sieć do 25 sklepów własnych. Rozpoczęte jeszcze w 2009 roku poszukiwania franczyzobiorców zakończyły się fiaskiem. Przejęcie Tradycyjnego Jadła (które z kolei z franczyzy nigdy nie korzystało) oznacza dla Organic skokowy wzrost liczby sklepów - o 40 proc. Zachęcony przejęciem właściciel spółki deklaruje, że w ciągu dwóch lat powiększy sieć do 50 lokalizacji.

- Zmiana szyldów Tradycyjne Jadło na Organic Farma Zdrowia będzie odbywać się stopniowo. Jest to proces, który potrwa kilka kwartałów. Oczywiście od zaraz, choć stopniowo będziemy proponować dotychczasowym klientom sieci Tradycyjne Jadło wybrane produkty, dostępne dotychczas w ofercie Organic Farma Zdrowia. Równocześnie zwiększy się propozycja produktów wędliniarskich w dotychczasowych lokalizacjach Organic Farma Zdrowia. Proces wzajemnego uzupełniania się ofert, jest oczywistym i naturalnym elementem połączenia naszych fim – mówi Sławomir Chłoń.

W 2013 roczne obroty Grupy Organic Farma Zdrowia wyniosły blisko 53 mln złotych i były o 12 proc. wyższe w porównaniu do obrotów z 2012 roku. Sama jednostka dominująca, czyli Organic Farma Zdrowia, po raz pierwszy w historii zanotowała zysk na sprzedaży, sięgający 70 tys. zł. Jednocześnie jednak wynik netto pozostaje ujemny. Strata wyniosła blisko 400 tys. zł. Dla porównania, Tradycyjne Jadło zanotowało w 2013 roku przychody na poziomie 7,2 mln zł (o 24 proc. więcej niż rok wcześniej) i na czysto zarobiło 150 tys. zł. Tylko czy nowy nabytek pomoże właścicielowi na stałe wejść na ścieżkę zysków...?

(gum)