25.07.2014

Ekspansja i rozbudowa

Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych marek. Te, które już są obecne rozbudowują swoje sklepy - mówi Anna Wysocka, dyrektor w Jones Lang LaSalle.

Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 226 m2 na 1 tys. mieszkańców, czyli powyżej średniej europejskiej (191 m2), ale poniżej średniej dla krajów zachodnioeuropejskich (255 m2). Deweloperzy mogą podwyższyć tego wskaźniki dzięki swojej aktywności w małych miastach.
Widzimy utrzymujące się zainteresowanie deweloperów i najemców projektami w mniejszych miastach. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w liczbach – 37 proc. powstającej powierzchni w centrach handlowych przypada na miasta poniżej 200 tys. mieszkańców. Niemniej jednak, największe rynki również pozostają bardzo aktywne – 44 proc. przyszłej podaży powstaje w głównych aglomeracjach kraju. Pozostała część uzupełni zasoby miast w przedziale 200-400 tys. mieszkańców.

Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle Fot. Jones Lang LaSalle

W budowie jest obecnie 720 tys. m2 przypadających na 31 centrów handlowych. Największy projekty w budowie to Centrum Posnania w Poznaniu. Wkrótce ruszy budowa krakowskiej Serenady.
Na zdjęciu: Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle

Czy Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla nowych sieci handlowych?
W ostatnim czasie pojawiło się kilka marek odzieżowych, m.in. hiszpańska sieć Inside, Olimp Live & Fight ze Stanów Zjednoczonych oraz włoska marka Gattinoni Roma. Na naszym rynku debiutują również nowe sieci fitness - brytyjska CityFit oraz szwedzka Fitness24Seven. Obecne już w Polsce sieci także szukają możliwości ekspansji. Niektóre z nich powiększają sklepy, np. Carry, Zara, Reserved, a także CCC i Rossmann, a inne rozbudowują swoje portfolio wprowadzając nowe marki. Po sukcesie marki Sinsay, grupa LPP szykuje debiut dwóch kolejnych konceptów z branży odzieżowej i wyposażenia wnętrz. Z kolei modowa marka Kiabi z grupy Auchan niebawem otworzy swój pierwszy sklep w Warszawie. Należy jednak zauważyć, że najemcy swoją uwagę skupiają głównie na już działających obiektach wiodących, a także na centrach będących w fazie rozbudowy z niezbyt odległym terminem realizacji.
rozmawiał (dw)

Aktualności z rynku nieruchomości znajdziesz także na portalu LokalnaBiznes.pl

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0