Franczyza w dobrym czasie

Dopiero kiedy sieć sklepów własnych Solar liczyła już kilkanaście jednostek, właściciele firmy zdecydowali się na sprzedaż licencji
Małgorzata Zagdańska, menedżer Działu Sieci Zewnętrznej i Franczyzowej Solar Company
Piątek
12.09.2014
Sprzedaż licencji powinna się opierać na układzie win-win - mówi Małgorzata Zagdańska, menedżer Działu Sieci Zewnętrznej i Franczyzowej Solar Company.
 

Jakie doświadczenie powinien zdobyć przedsiębiorca, nim zacznie sprzedawać licencję na biznes?
Najlepszym momentem na sprzedaż licencji jest ta chwila w działalności firmy, w której jej właściciele wiedzą, że ich koncept się sprawdził. Oznacza to oczywiście, że został on przez nich przetestowany i ulepszany tak długo, aż okazał się rentowy. Według mnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy zaczynać współpracę z franczyzobiorcami. Ten moment uzależniony jest od stopnia skomplikowania systemu, który mamy do zaoferowania, tzn. jak bardzo jest on rozbudowany i jak wiele procedur czy standardów zawiera. Na przykład koncept oferujący sprzedaż biletów do kin będzie o wiele prostszy niż koncept restauracyjny.

Czy jest jakiś limit punktów własnych, które trzeba najpierw otworzyć samodzielnie?
Myślę, że przynajmniej dwie, aby mieć namacalny dowód tego, że biznes jaki chcemy sprzedać ma sens i jest opłacalny dla franczyzobiorcy. Sprzedaż licencji jest typowym biznesem B2B (business to business), ale nie możemy zapominać też o tym, że powinien się opierać na układzie win-win. Obie strony muszą czuć, że tworzą jedną wspólną całość i że im się to opłaca.

A jak początki franczyzy wyglądały w przypadku marki Solar?
Solar zaczął od sprzedaży produktów do butików multibrandowych tzw. sieć partnerska. Kiedy sieć zaczęła się rozrastać, otwarto też kilka hurtowni tak, aby umożliwić partnerom łatwiejszy dostęp do produktów. Gdy marka była już rozpoznawalna i dość mocno osadzona w rynku, w 1998 roku właściciele podjęli decyzję o otwarciu własnego sklepu. Pierwszy powstał w Centrum Handlowym M1 w Poznaniu. Przygotowany wtedy koncept sklepu własnego szybko się przyjął, a sieć z roku na rok się powiększała. Dopiero kiedy sieć sklepów własnych liczyła już kilkanaście jednostek, właściciele firmy zdecydowali się na sprzedaż licencji. W przypadku Solar, sprzedaż licencji była na samym końcu, ale ten system w dalszym ciągu ewaluuje i jest udoskonalany, a przede wszystkim dostosowywany do rynków, na których się pojawiamy z naszą franczyzą.

Rozmawiał (gum)


POPULARNE NA FORUM

Klienci patrzą na metkę

dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek

2 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2024
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka

38 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?

Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna

4 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq

Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...

27 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2022
Klienci patrzą na metkę

Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...

2 wypowiedzi
ostatnia 18.10.2022
Sklep Z odzieżą używaną

Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...

1 wypowiedzi
ostatnia 12.12.2021
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?

Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.08.2021
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.

38 wypowiedzi
ostatnia 12.04.2021