Franczyza w dobrym czasie
Małgorzata Zagdańska, menedżer Działu Sieci Zewnętrznej i Franczyzowej Solar Company
Jakie doświadczenie powinien zdobyć przedsiębiorca, nim zacznie sprzedawać licencję na biznes?
Najlepszym momentem na sprzedaż licencji jest ta chwila w działalności firmy, w której jej właściciele wiedzą, że ich koncept się sprawdził. Oznacza to oczywiście, że został on przez nich przetestowany i ulepszany tak długo, aż okazał się rentowy. Według mnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy zaczynać współpracę z franczyzobiorcami. Ten moment uzależniony jest od stopnia skomplikowania systemu, który mamy do zaoferowania, tzn. jak bardzo jest on rozbudowany i jak wiele procedur czy standardów zawiera. Na przykład koncept oferujący sprzedaż biletów do kin będzie o wiele prostszy niż koncept restauracyjny.
Czy jest jakiś limit punktów własnych, które trzeba najpierw otworzyć samodzielnie?
Myślę, że przynajmniej dwie, aby mieć namacalny dowód tego, że biznes jaki chcemy sprzedać ma sens i jest opłacalny dla franczyzobiorcy. Sprzedaż licencji jest typowym biznesem B2B (business to business), ale nie możemy zapominać też o tym, że powinien się opierać na układzie win-win. Obie strony muszą czuć, że tworzą jedną wspólną całość i że im się to opłaca.
A jak początki franczyzy wyglądały w przypadku marki Solar?
Solar zaczął od sprzedaży produktów do butików multibrandowych tzw. sieć partnerska. Kiedy sieć zaczęła się rozrastać, otwarto też kilka hurtowni tak, aby umożliwić partnerom łatwiejszy dostęp do produktów. Gdy marka była już rozpoznawalna i dość mocno osadzona w rynku, w 1998 roku właściciele podjęli decyzję o otwarciu własnego sklepu. Pierwszy powstał w Centrum Handlowym M1 w Poznaniu. Przygotowany wtedy koncept sklepu własnego szybko się przyjął, a sieć z roku na rok się powiększała. Dopiero kiedy sieć sklepów własnych liczyła już kilkanaście jednostek, właściciele firmy zdecydowali się na sprzedaż licencji. W przypadku Solar, sprzedaż licencji była na samym końcu, ale ten system w dalszym ciągu ewaluuje i jest udoskonalany, a przede wszystkim dostosowywany do rynków, na których się pojawiamy z naszą franczyzą.
Rozmawiał (gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Uwielbia upiększać kobiety, kocha zarabiać pieniądze – to tajniki sukcesu Małgorzaty Ekert, właścicielki butiku Fashion Dream Team.
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
VIVE Profit chce zakończyć ten rok z siecią liczącą sto sklepów. Czy jest już blisko tej liczby?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.