09.10.2014

AB gra na trzech frontach

Dystrybutor sprzętu komputerowego prowadzi trzy sieci sprzedaży z podobnym asortymentem. Ale w tym szaleństwie jest metoda.

Firma AB, notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych dystrybutor sprzętu IT, postanowiła wykorzystać potencjał, jaki daje prowadzenie sieci sprzedaży pod własnymi markami. W czerwcu dystrybutor wystartował z dwoma sieciami franczyzowymi - Digimax i Kakto, a coraz większym zasięgiem cieszy się uruchomiona już przed dekadą marka Alsen. Digimax pomaga AB w podboju rynków zagranicznych. Na razie marka pojawiła się w Czechach, a jej sklepy sprzedają głównie telefony i tablety. Zdaniem zarządu AB ten segment to nisza, w której nie ma jeszcze zbyt wielu dużych graczy. Sieć Kakto jest dedykowana polskiemu rynkowi. Sklepów ze sprzętem RTV i AGD jest już ponad 80, a do końca czerwca przyszłego roku sieć ma liczyć łącznie 150 punktów partnerskich.

Półki sklepowe w Alsen Fot. Alsen

Sieć Alsen przeznaczona jest dla małych miejscowości, Digimax - na rynek czaski, a Kakto zrzesza właścicieli sklepów o dużych powierzchniach.

- Oferta Kakto kierowana jest do osób, które już prowadzą sklepy z artykułami RTV i AGD lub dopiero zamierzają rozpocząć taką działalność – tłumaczą franczyzodawcy. - Motywację do aktywnego działania stanowią dla naszych partnerów miesięczne minimalne progi sprzedażowe. Partner otrzymuje wsparcie reklamowe (gazetki, plakaty, kampanie internetowe), wizualizację wraz z materiałami reklamowymi oraz dedykowane wsparcie marketingowe. Przy obecnej formule współpracy w ramach Kakto priorytetem są relacje z partnerami, dlatego opłaty franczyzowe nie są przewidziane.

Sztandarowa franczyza należąca do AB, czyli sieć Alsen, przez dziesięć lat działalności rozrosła się do ponad 400 punktów. To koncept dla istniejących już firm, które poszukują wsparcia ze strony dystrybutora sprzętu. Kwota inwestycji jest zróżnicowana - zależy od powierzchni salonu oraz potrzebnych elementów wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej.  Finalnie może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Po przystąpieniu do sieci partner trafia pod opiekę przedstawiciela handlowego Alsen. Może także liczyć na stałe wsparcie działu zarządzania produktem oraz działu marketingu. Franczyzodawca zapewnia partnerom m.in. wizualizację salonu, wsparcie w akcjach billboardowych, wyklejenie samochodów firmowych czy pomoc w lokalnych akcjach reklamowych. Regularnie organizowane są też akcje promocyjne, w których partnerzy są nagradzani. Najlepsze wyniki sprzedażowe są premiowane wycieczkami do najbardziej atrakcyjnych zakątków świata.

Zarówno sklepy Alsen, jak i Kakto są wspierane przez rozbudowany system sprzedaży internetowej. Po co firmie AB dwie różne sieci z podobnym asortymentem? Odpowiedzi należy szukać w kwestii lokalizacji. Sklepy Alsen to niewielkie punkty, przeznaczone głównie dla małych miejscowości, do 20 tys. mieszkańców. Sieć Kakto natomiast składa się z lokali o powierzchni od kilkudziesięciu do nawet tysiąca metrów kwadratowych (więcej o wymogach lokalowych można przeczytać w artykule Komputery w dwóch odsłonach na portal Lokalnabiznes.pl). AB chce w ten sposób dopasować się do różnych grup docelowych i zaistnieć na różnych rynkach regionalnych.

Jest jeszcze jedna różnica pomiędzy konceptami Alsen i Kakto. Ten pierwszy oferuje klientom usługę serwisu sprzętu IT. Wszyscy partnerzy w naprawach wymagających specjalistycznej wiedzy oraz narzędzi mogą skorzystać z pomocy serwisu centralnego, który oferuje klientom pogwarancyjną naprawę komputerów, laptopów i tabletów wszystkich marek. Zgłoszenia produktu do diagnozy i serwisu dokonuje się poprzez bezpośredni kontakt z partnerem. Naprawy realizowane są także bezpośrednio u partnerów prowadzących własne serwisy.

W roku obrotowym 2013/2014 spółka zarobiła na czysto 57 mln zł przy przychodach wynoszących 5,7 mld dolarów.

(gum)