Anna Przybylska, dyrektor zarządzający w Paperhat Poland
Środa
10.12.2014
Witryna na przyciągnięcie uwagi klienta ma 3 do 8 sekund. O technikach stosowanych przez właścicieli sklepów opowiada Anna Przybylska, dyrektor zarządzający w Paperhat Poland.
 

Co decyduje o zainteresowaniu klienta przypadkowo mijanym sklepem?
Ocena atrakcyjności sklepu dokonywana jest niemal automatycznie, na pierwszy rzut oka. Wystrój sklepu i jego oznakowanie bywają określane mianem „niemego sprzedawcy”. Odpowiednia aranżacja witryny sklepowej jak i całego sklepu decyduje o efektywności sprzedaży. Duży wpływ na przyciągnięciu klienta mają wszelkie oznakowania świetlne wewnętrzne i zewnętrzne, kasetony, tablice, szyldy i oświetlenie. Jeśli oferowane produkty są odpowiednio wyeksponowane, oznaczone i wycenione – efektywność wzrasta.

Czy wystarczy umieścić towar na wysokości wzroku?
Zakłada się, że najlepiej sprzedają się produkty umieszczone na wysokości wzroku klienta, czyli około półtora metra nad powierzchnią ziemi. Jednak od tego jest mnóstwo wyjątków. Po pierwsze: towary niezbędne do codziennego życia, takie jak chusteczki lub zmywacz do paznokci, nie muszą być umieszczone w tym miejscu – klient i tak musi je wziąć, bez względu na to, gdzie by się nie znajdowały. Umieszczenie ich na wysokości wzroku jest po prostu marnotrawstwem cennej przestrzeni. Po drugie: ważny jest odbiorca. Jeśli dany produkt kierujemy do dzieci, to powinien znajdować się odpowiednio niżej, tak aby młody klient bez przeszkód mógł go samodzielnie wziąć z półki. Wysoko nie postawimy także produktów ciężkich, o dużych gabarytach, ponieważ ściąganie ich z górnych półek utrudnia zakupy.

A jak zadbać o atrakcyjną witrynę?
Właściciele sklepów popełniają wiele błędów związanych z wyglądem witryny. Do największych należy brak czystości, słabe oświetlenie, a także brak zmian w witrynie i prezentacja nieaktualnej kolekcji. Pamiętajmy również, że zwykły szyld czy słabej jakości oklejka okna nigdy nie wywrze na przechodniu tak silnego wrażenia, jak ciekawie zaprojektowany pylon czy eleganckie kasetony. Coraz częściej w witrynie pojawia się tzw. digital signage, czyli wyświetlacze, które prezentują informacje, reklamy i inne wiadomości. Najczęściej wykorzystywane są w placówkach bankowych, biurach operatorów telefonicznych, sklepów z elektroniką czy biur podróży.

Taka powtarzająca się na ekranie forma reklamy może jednak szybko się znudzić…
Myli się ten, kto sądzi, że ekrany wystawione w witrynie sklepu w nieskończoność odtwarzają ten sam materiał. Nośniki są coraz bardziej interaktywne, na przykład cyfrowe menu prezentowane w fast foodzie, które – dzięki połączeniu wielu paneli – pozwala w dowolny sposób rozmieścić prezentowane treści. Można także zaangażować klienta w prezentowane treści. Wystarczy nośnik z czujnikiem ruchu i aplikacja, która będzie reagować na ruchy klienta. W ten sposób klient samymi gestami, nawet bez podchodzenia do ekranu, może odtwarzać film, przeglądać aktualne promocje, czy choćby dowiedzieć się, gdzie jest poszukiwany przez niego towar.

To chyba dopiero kwestia przyszłości?
Niekoniecznie. Jeden z pośredników nieruchomości wprowadził takie rozwiązanie. Przechodnie mogli 24 godziny na dobę przeglądać aktualne ogłoszenia, bez konieczności wchodzenia do oddziału firmy, ponieważ ekran z czujnikiem ruchu został umieszczony w witrynie sklepu, a na chodniku zaznaczono gdzie należy stanąć, aby obsługa ekranu była możliwa. Z kolei w 2013 roku eBay uruchomił w dwóch miastach w USA tak zwane cyfrowe witryny sklepowe. Klienci mogli podchodzić do takiej witryny, zapoznać się z ofertą, wybrać i zamówić towar, który dodatkowo był dostarczany tego samego dnia. Jest to ciekawy trend, który będzie się na pewno rozwijać.
rozmawiał (dw)


POPULARNE NA FORUM

Franchising - jak to jest po polsku?

Thanks for your post. There is a lot of information needed for me Happy Room

10 wypowiedzi
ostatnia 26.04.2018
Siłownia

ciekawe wiadomości i strona 192.168 ll

11 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2018
Faktoring a franczyza

Faktoring jest sposobem na uzyskanie dodatkowej gotówki-moim zdaniem lepsze to niz pakowanie się w kredyt. Niestety nie wiem czy mając juz franczyzę mozesz starać się o...

26 wypowiedzi
ostatnia 24.04.2018
Jaka reklama się opłaca?

Tradycyjna reklama jak baner czy plandeka zawsze się sprawdzi. My zamawialiśmy jedno i drugie od http://erka.gdansk.pl/plandeki/ i z obu rzeczy jesteśmy zadowoleni,...

200 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Tani biznes dla początkującego

Przy rozwijaniu swojego biznesu zdecydowanie dobrze jest wziąć pod uwagę fachową pomoc czyli firmę consultingową. My korzystaliśmy z usług...

80 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Mały kapitał to nie problem. Problemy zaczynają się wtedy,gdy nie radzimy sobie w zarządzaniu. W takim przypadku należy zainteresować się...

227 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Oczaruj klienta

Świetny tekst! Bez tych wskazówek żaden sklep nie ma prawa bytu. Długo nikt nie wytrzyma. Dzisiejszym rynkiem rządzą klienci, więc trzeba przewidywać ich potrzeby....

1 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Żony milionerów też zarabiają

Today the weather is quite beautiful. I like this. It makes me comfortable and works better. But I tried my best and try to finish the contest with a fierce determination to...

4 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
zobacz więcej na forum