Anna Przybylska, dyrektor zarządzający w Paperhat Poland
Środa
10.12.2014
Witryna na przyciągnięcie uwagi klienta ma 3 do 8 sekund. O technikach stosowanych przez właścicieli sklepów opowiada Anna Przybylska, dyrektor zarządzający w Paperhat Poland.
 

Co decyduje o zainteresowaniu klienta przypadkowo mijanym sklepem?
Ocena atrakcyjności sklepu dokonywana jest niemal automatycznie, na pierwszy rzut oka. Wystrój sklepu i jego oznakowanie bywają określane mianem „niemego sprzedawcy”. Odpowiednia aranżacja witryny sklepowej jak i całego sklepu decyduje o efektywności sprzedaży. Duży wpływ na przyciągnięciu klienta mają wszelkie oznakowania świetlne wewnętrzne i zewnętrzne, kasetony, tablice, szyldy i oświetlenie. Jeśli oferowane produkty są odpowiednio wyeksponowane, oznaczone i wycenione – efektywność wzrasta.

Czy wystarczy umieścić towar na wysokości wzroku?
Zakłada się, że najlepiej sprzedają się produkty umieszczone na wysokości wzroku klienta, czyli około półtora metra nad powierzchnią ziemi. Jednak od tego jest mnóstwo wyjątków. Po pierwsze: towary niezbędne do codziennego życia, takie jak chusteczki lub zmywacz do paznokci, nie muszą być umieszczone w tym miejscu – klient i tak musi je wziąć, bez względu na to, gdzie by się nie znajdowały. Umieszczenie ich na wysokości wzroku jest po prostu marnotrawstwem cennej przestrzeni. Po drugie: ważny jest odbiorca. Jeśli dany produkt kierujemy do dzieci, to powinien znajdować się odpowiednio niżej, tak aby młody klient bez przeszkód mógł go samodzielnie wziąć z półki. Wysoko nie postawimy także produktów ciężkich, o dużych gabarytach, ponieważ ściąganie ich z górnych półek utrudnia zakupy.

A jak zadbać o atrakcyjną witrynę?
Właściciele sklepów popełniają wiele błędów związanych z wyglądem witryny. Do największych należy brak czystości, słabe oświetlenie, a także brak zmian w witrynie i prezentacja nieaktualnej kolekcji. Pamiętajmy również, że zwykły szyld czy słabej jakości oklejka okna nigdy nie wywrze na przechodniu tak silnego wrażenia, jak ciekawie zaprojektowany pylon czy eleganckie kasetony. Coraz częściej w witrynie pojawia się tzw. digital signage, czyli wyświetlacze, które prezentują informacje, reklamy i inne wiadomości. Najczęściej wykorzystywane są w placówkach bankowych, biurach operatorów telefonicznych, sklepów z elektroniką czy biur podróży.

Taka powtarzająca się na ekranie forma reklamy może jednak szybko się znudzić…
Myli się ten, kto sądzi, że ekrany wystawione w witrynie sklepu w nieskończoność odtwarzają ten sam materiał. Nośniki są coraz bardziej interaktywne, na przykład cyfrowe menu prezentowane w fast foodzie, które – dzięki połączeniu wielu paneli – pozwala w dowolny sposób rozmieścić prezentowane treści. Można także zaangażować klienta w prezentowane treści. Wystarczy nośnik z czujnikiem ruchu i aplikacja, która będzie reagować na ruchy klienta. W ten sposób klient samymi gestami, nawet bez podchodzenia do ekranu, może odtwarzać film, przeglądać aktualne promocje, czy choćby dowiedzieć się, gdzie jest poszukiwany przez niego towar.

To chyba dopiero kwestia przyszłości?
Niekoniecznie. Jeden z pośredników nieruchomości wprowadził takie rozwiązanie. Przechodnie mogli 24 godziny na dobę przeglądać aktualne ogłoszenia, bez konieczności wchodzenia do oddziału firmy, ponieważ ekran z czujnikiem ruchu został umieszczony w witrynie sklepu, a na chodniku zaznaczono gdzie należy stanąć, aby obsługa ekranu była możliwa. Z kolei w 2013 roku eBay uruchomił w dwóch miastach w USA tak zwane cyfrowe witryny sklepowe. Klienci mogli podchodzić do takiej witryny, zapoznać się z ofertą, wybrać i zamówić towar, który dodatkowo był dostarczany tego samego dnia. Jest to ciekawy trend, który będzie się na pewno rozwijać.
rozmawiał (dw)


POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023