Kawiarnie sieciowe szykują atak

Oprócz kilku rodzajów kawy, Coffeeshop Company serwuje także inne napoje mleczne i kilka gatunków herbaty. Klienci mogą również zjeść ciastka, lekkie przekąski oraz wegetariańskie i mięsne panini.
Wtorek
16.12.2014
W Polsce ciągle działa więcej niezrzeszonych kawiarni niż sieciowych. Coffeeshop Company chce to zmienić.
 

Z badań CHI Polska, właściciela kawiarni Costa i Coffeheaven, wynika, że 53 proc. osób odwiedzających kawiarnie w Polsce robi to co najmniej raz w miesiącu. To o 3 pkt. procentowe więcej niż przed rokiem, czyli w 2013. Możliwości rynku wydają się perspektywiczne w porównaniu do zachodnich trendów. W naszym kraju na 1 mln mieszkańców przypada 12-13 kawiarni sieciowych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii jest ich około 85, a średnia w Europie to niemal 25. Jest więc do czego dążyć. Trzeba jednak pamiętać, że poza sieciowymi kawiarniami, isnieją także lokale niezrzeszone. A tych jest ok. 5 tys. w naszym kraju.

Jedną z firm, która chce powalczyć o polskiego amatora kawy, jest  Coffeeshop Company, właściciel międzynarodowej sieci kawiarni. Coffeeshop Company  działa na rynku od ponad 60 lat. Początkowo firma zajmowała się dystrybucją ekspresów do kawy oraz paleniem własnej mieszanki kawy. W 1999 roku firma zaczęła otwierać kawiarnie w Europie, w tym w Austrii, Niemczech, Polsce i Czechach oraz w USA i na Bliskim Wschodzie. Obecnie franczyzodawca zarządza siecią ponad 200 punktów.

Marża na kofeinę

Franczyzodawca oferuje kilka modeli współpracy. Różnią się one wielkością, a tym samym kwotą inwestycji. Największym z nich jest format lounge o powierzchni 100-200 m2, który kosztuje ok. 500 tys. zł. Franczyzobiorca może także wybrać classic (40-100 m2), shop in shop (20-30 m2), kilka wersji przenośnego modułu kawiarnianego oraz mobilną przyczepę. Marże na sprzedawane w Coffeeshop Company grupy produktów wynoszą od 100 do 500 proc.

- Pomagamy przyszłym franczyzobiorcom wybrać najlepszy lokal, do którego przygotujemy projekt architektoniczny. Oszacujemy ile wyniesie całkowita inwestycja w biznes i sporządzimy biznes plan do konkretnej lokalizacji. Posiadamy również propozycje lokali dzięki kontaktom z deweloperami. Oferujemy naszym partnerom szkolenie w centrum szkoleniowym w Austrii oraz praktykę w którejś z działających kawiarni. Już w trakcie prowadzenia biznesu gwarantujemy dostawy oraz serwis – zapewnia Damian Jędrzejczyk z Coffeeshop Company.

Euromonitor Internationalwart podał, że w 2013 roku rynek kawy w Polsce był wart 5,27 mld zł. Prognozy na 2014 i 2015 rok zapowiadają stały wzrost o 1,2 proc. rocznie - do 5,34 mld zł w 2015 r. i 5,4 mld zł w 2016 roku. (dw)


Daniel Wilk
dziennikarz