24.06.2002

Polka potrafi

Sieć Polka otworzyła 42 sklepy w ciągu jednego roku

Detal Dzisiaj prezentuje polską sieć sklepów spożywczych Polka. Sieć powstała na przełomie lipca i sierpnia 2001 roku. Należała do niej grupa kupców ze Sklepów Familijnych. Gdy po tzw. wrogim przejęciu rozpoczął się rozpad tamtej sieci, pewien jej odłam, z była prezes Sklepów familijnych Małgorzatą Więch, uznał, że pora zorganizować się od nowa. W połowie maja 2002 roku Polka miała już 42 sklepy. Ich liczba nadal rośnie. Pod koniec roku może być ich już około 100.

Sieć działa w trzech regionach: świętokrzyskim, podlaskim i łódzkim. Regionami zarządza Regionalna Rada Kupców złożona z 5-7 przedstawicieli środowiska. Piotr Zając, dyrektor ds. rozwoju sieci Polka wypowiada się na ich temat: - Rola rad regionalnych warta jest podkreślenia jako demokratyczna przeciwwaga dla zarządu sieci.

Sieć zorganizowana została na zasadach franchisingu. Kupiec wchodzący do Polki musi zaakceptować umowę i metody zarządzania. Zostały one ujęte w „Księdze Standardów”. Na ponad 100 stronach zapisane są nie tylko reguły postępowania, ale także procedury ich wprowadzania. W dokumencie zawarte są też różne warianty, przewidziane na poszczególne sytuacje, sformułowane tak aby nadawały się do zastosowania w praktyce.

70-80 procent zaopatrzenia sklepów Polki odbywa się centralnie, kupcy uzupełniają ten zestaw przez indywidualne kontraktowanie zakupów warzyw, pieczyw i wędlin. Ponieważ Polka działa w regionach niezbyt zamożnych przeważają towary ze średniej i dolnej półki.

Pierwszą korzyść kupcy Polki odnoszą jako grupa zakupowa, sprawna w negocjacjach z kilkudziesięcioma dostawcami, producentami i hurtownikami. Dokładna analiza asortymentu szybko doprowadza do wyeliminowani towarów słabo rotujących.

Już niedługo sklepy Polki połączy sieć komputerowa. Przygotowano dla niej specjalną wersję programu „Small Business” z rozbudowaniem elementów służących do obserwacji asortymentu i jego analizy. Gdy wprowadzony zostanie podpis elektroniczny za pośrednictwem sklepowych komputerów będzie można błyskawicznie dokonywać zamówień i realizować płatności.

Sieć wydaje gazetkę reklamową w nakładzie około 1000 egzemplarzy na sklep. Koszty druku i dystrybucji pokrywają producenci. Centrali Polki udało się wynegocjować także, że część z opłat koncesyjnych za handel alkoholem - ostatnio podwyższonych – pokrywają jego dostawcy. Polka prowadzi bogaty program szkoleń dla sprzedawców i osobny dla właścicieli sklepów.

Sklepy Polki wyróżniają kąciki „coś na śniadanie” i „coś na obiad”, mają je wszystkie sklepy wzorcowe. Pomysł sprawdza się znakomicie. Dla przykładu zaprezentowany został jeden ze sklepów. Przy 120 mkw osiąga obroty rzędu 200 000 złotych miesięcznie. W najbliższym czasie zostanie powiększony o kolejnych 80 mkw.

Do tej pory nie zdarzył się przypadek wystąpienia z sieci. Długa jest natomiast lista osób chcących do niej przystąpić.

Więcej:Detal Dzisiaj, 20 czerwca 2002

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

3