Menu w internecie
Anna Muras, prezes zarządu UpMenu, firmy informacyjno-doradczej dla branży HoReCa
Strona internetowa działa niczym witryna, przez którą zaglądamy do restauracji. Jak zatem powinna wyglądać?
Polacy coraz chętniej wykorzystują urządzenia mobilne do łączenia się z internetem. Strona powinna więc być dostosowana do ekranów o różnej rozdzielczości. Z tego samego powodu ważna jest jej prostota. Zbyt duża ilość zakładek czy podstron, które trzeba otworzyć, może sprawić, że klient wybierze inną ofertę. Warto także rozważyć stworzenie dedykowanej aplikacji, przy użyciu której klienci będą mogli nie tylko zamawiać jedzenie, ale również np. dzielić się swoją opinia na temat lokalu. Restauratorzy powinni zadbać o dostępność różnych form płatności.
Czy strona internetowa powinna mieć charakter interaktywny?
Książka skarg i zażaleń to relikt minionej epoki. Opinie klientów nadal jednak są dla restauratorów niezwykle ważne. To one budują renomę lokalu i wpływają na liczbę gości. Dane dostarczone przez OpenCard wskazują, że wybierając restaurację jeden na czterech klientów kieruje się opinią znajomych. 16 proc. gości sprawdza również komentarze w internecie. Sieć internetowa to idealna platforma komunikacji, oferująca szeroki wachlarz rozwiązań dopasowanych do naszych potrzeb. Oprócz witryny internetowej warto rozważyć również wykorzystanie portali społecznościowych czy narzędzi takich jak newsletter, informujący o promocjach czy nowościach. Dwustronna komunikacja pozwala skutecznie walczyć o uwagę gości oraz reagować na ich potrzeby i uwagi. Klienci, którzy poczują, że ich opinia jest ważna, chętniej skorzystają z naszej oferty.
Na stronie internetowej restauracji to właśnie menu znajduje się w centrum uwagi klienta.
Powinno ono być łatwo dostępne i czytelne. Nie może też być zbyt rozbudowane, może to bowiem zniechęcić mniej zdecydowanych smakoszy. Stare powiedzenie mówi, że je się oczami, dlatego projektując wirtualne menu restauratorzy powinni zadbać o profesjonalne zdjęcia oferowanych potraw. W ten sposób nie tylko zachęcimy klientów, ale również unikniemy potrzeby tworzenia długich opisów, które bywają kłopotliwe dla osób korzystających z mobilnych wersji serwisu.
Czy restauratorzy zarządzający swoimi stronami powinni umieszczać na nich muzykę, która automatycznie odpala się po wejściu na stronę?
Muzyka na stronie internetowej to ryzykowne rozwiązanie. Pracując przy komputerze często w tle słuchamy ulubionych wykonawców, audycji radiowych czy telewizyjnych. Muzyka, która automatycznie włącza się po otwarciu strony zazwyczaj zagłusza inne dźwięki lub przerywa ciszę, co może powodować irytację. Dlatego jeśli już zdecydujemy się na ten krok, powinniśmy zapewnić możliwość wycieszenia nagrania oraz odpowiednio dobrać repertuar. Odtwarzanie utworów na stronie internetowej wiąże się z koniecznością zakupienia odpowiedniej licencji. Podobnie, jak w przypadku zdjęć, istnieją serwisy internetowe, za pośrednictwem których możemy je nabyć lub skorzystać z puli dzieł nieodpłatnych. Jeśli chcemy wyróżnić naszą stronę na tle konkurentów, możemy pomyśleć jeszcze o innych rozwiązaniach – atrakcyjnej wizualnie aplikacji mobilnej lub filmach, na których pokażemy wnętrze restauracji czy kucharzy przygotowujących potrawy.
Czy zakładka strony z menu powinna zawierać przykładowe zdjęcia potraw, które można zjeść w restauracji? Jak ciekawie pokazać potrawy, aby klient później nie czuł się oszukany?
Fotografie są doskonałym uzupełnieniem menu. Przysłowie mówi, że jemy oczami. Na dodatek jedno zdjęcie potrafi przekazać te same informacje, które zawarlibyśmy w obszernym opisie. Oczywiście, żeby zachęcić klientów, powinny one być odpowiedniej jakości. Warto w tym celu skorzystać z usług pracowni fotografii kulinarnej, która w profesjonalny sposób przygotuje aranżacje, przeprowadzi sesję zdjęciową oraz obrobi zdjęcia. Nie chodzi tu jednak o sztuczne zwiększenie objętości potraw, a raczej poprawienie niedoskonałości wynikających, np. z niewystarczającego doświetlenia. Powinniśmy zadbać o ciekawą kompozycję potrawy na talerzu oraz nietuzinkowy garnirunek, które zainteresują klientów.
Rozmawiał Daniel Wilk
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
Paweł Kamiński był pierwszym franczyzobiorcą Cofix. Dziś prowadzi już trzy kawiarnie marki i zdobył tytuł TOP Franczyzobiorcy na zeszłorocznych Targach Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali