Przyciągnąć klientów i franczyzobiorców
Mariusz Kania, prezes Metrohouse
Jak wygląda konkurencja na rynku nieruchomości? Ciągle dowiadujemy się, że kolejna firma decyduje się na rozwój we franczyzie (Freedom Nieruchomości, Indepro Nieruchomości, Investor Nieruchomości) i każda faktycznie pozyskuje franczyzobiorców i klientów?
Rozwój dzięki franczyzie jest naturalnym procesem świadczącym o "cywilizowaniu" się rynku obrotu nieruchomościami. Dotychczasowy rynek pośredników to kilka tysięcy małych, rozdrobnionych firm, którym trudno było reprezentować jednolite standardy i właściwie pozycjonować swoją obecność na rynku. Wiele z tych firm dochodzi do wniosku, że samodzielne działanie staje się coraz trudniejsze, a wiele z aktywności (administrowanie ofertami, marketing, itd.) zajmuje zbyt wiele czasu, który można poświęcić na działania czysto handlowe. Dlatego część istniejących agencji przekonuje się do kooperacji w ramach większej grupy i zasila sieci franczyzowe. Dochodzą także przedsiębiorcy, którzy po szkoleniach oferowanych przez sieć decydują się otworzyć własne biuro i rozpocząć przygodę w nowej branży.
Czy rynek nie jest już nasycony?
Na rynku nadal jest wiele miejsca na kolejnych graczy. Podam jeden przykład. Jedna z sieci pośredników w stolicy tej części Europy ma 56 oddziałów. Tylko jedna firma obsługuje dwu milionowe miasto – odpowiednik Warszawy. Tylko jedna firma. Dlatego nie widzę przeszkód, by sukcesywnie powiększać naszą sieć w naszych największych miastach. Planujemy też być w każdym mieście powiatowym. Za każdym razem pracujemy nad szczegółową analizą nowego przedsięwzięcia. Jeśli mamy wątpliwości, co do powodzenia biznesu, przekazujemy informacje naszym potencjalnym franczyzobiorcom. Nie zależy nam na otwieraniu nierentownych punktów franczyzowych, które mają niewielkie szanse na odnalezienie się na rynku.
Jak wyróżnić się na tle konkurencji - żeby przyciągnąć zarówno klientów, jak i partnerów?
Moim zamierzeniem było stworzenie sieci przedsiębiorców działających w ramach silnej grupy pośredników. Znając negatywne podejście naszych franczyzobiorców do reżimu korporacyjnego, stworzyliśmy firmę opartą na relacjach partnerskich. Co to oznacza? Nie przeszkadzamy w prowadzeniu biznesu np. produkując tony zbędnych procedur. Natomiast proponujemy naszym partnerom sprawdzone, przetestowane praktyki na własnych placówkach jako model działania, który pomagamy przenieść na lokalne rynki. W ostatnim czasie odwiedziłem wszystkie regiony, w których działają nasi franczyzobiorcy. W wyniku tych spotkań powstała lista kilkudziesięciu postulatów, które są realizowane. To jest olbrzymia siła wynikająca z aktywności przedsiębiorczych ludzi. Zamiast testować samemu, ponosić koszt finansowy i czasowy można skorzystać ze sprawdzonej praktyki w innym biurze. To daje rękojmię, że proponowane rozwiązanie działa i przynosi korzyść. Inaczej nie byłoby utrzymywane przez właściciela, który płaci za to.
Jaki jest profil franczyzobiorców, którzy w ostatnim czasie zdecydowali się na przyłączenie do Metrohouse?
Nie ma jednego profilu przedsiębiorców działających pod marką Metrohouse. Pewną grupę stanowią już działające agencje, które poszukują nowych szans rozwoju. Dochodzą do wniosku, że o wiele prostsze będzie rozpoczęcie działania z dużą, znaną marką, która umożliwi im ekspansję na inne lokalne rynki, rozszerzenie zakresu usług. Nie bez znaczenia są kwestie wizerunkowe. Tak jak w każdej innej branży działanie pod znanym szyldem jest wyznacznikiem pewnej jakości, standardu usług. Choć proces przebiega powoli, to klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, kto stoi za doradztwem związanym z transakcją ich życia. Inni partnerzy franczyzowi należą do przedsiębiorców, którzy już wcześniej interesowali się rynkiem nieruchomości poprzez np. własne inwestycje na tym rynku, bądź prowadzenie biznesów nawiązujących do naszej działalności (np. pośrednictwo kredytowe). Za każdym razem, niezależnie od dotychczasowego doświadczenia, przechodzą wdrożenie prowadzone przez wyselekcjonowanych trenerów i doradców. Stoimy na stanowisku, że właściciel biura powinien wcześniej przejść cały proces transakcyjny i poznać od podszewki realia pracy w biurze nieruchomości i to niezależnie od tego, czy będzie sam zarządzał biurem, czy też zatrudni w tym celu menedżera.
rozmawiał Daniel Wilk
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Marcowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Dowiedz się, w którą franczyzę zainwestować, jak zarabiać w internecie oraz jakie biznesy chętnie otwierają kobiety. Bilet na Targi Franczyza gratis!
W czasach boomu mieszkaniowego biura nieruchomości mają co robić. Na Targach Franczyza 15 i 16 marca będzie okazja zapoznać się z ofertą franczyzodawców z tej branży.
Partnerzy Metrohouse z Bielska szybko zyskali rozgłos w całej sieci. Jaki projekt zapewnił im popularność?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kultowy Laska z „Chłopaki nie płaczą”, czyli Tomasz Bajer zjechał pół świata w poszukiwaniu pomysłu na siebie. Wybrał Polskę i własną firmę SzkoleniePDR.pl – gdzie dziś wraz ze wspólnikiem naprawia i szkoli innych, jak usuwać wgniecenia z karoserii samochodów.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
POPULARNE NA FORUM
WGN selekcjonuje partnerów
Nieruchomości zawsze były w obrocie, pośrednictwo to dobry fach na przyszłość.
Od agenta do właściciela
Z WGN współpracuje od lat, wiele nieruchomości powierzyłem w ręce agentów. Polecam każdemu.
WGN idzie na rekord
Gratulacje! To zaskakujący wynik. WGN jest znaną marką i przyciąga klientów.
Od agenta do właściciela
Odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku! WGN ma znakomitych i profesjonalnych partnerów
WGN idzie na rekord
Bardzo ciekawy artykuł. Warto przyjrzeć się Grupie WGN jako pomysł na biznes.
Od agenta do właściciela
Brawo Panie Tomaszu! Widać, że nieruchomości to Pana pasja. Ciekawa franczyza, może sama zainteresuje się tematem.
Nowa franczyza w nieruchomościach
Dobrze rozumiem, że oprócz agencji nieruchomości mogę zarabiać dodatkowo na poleceniach usług, jak kredyt i ubezpieczenie tak? Pozdrawiam, Krzysztof
Dom czy mieszkanie?
Od dwóch lat mieszkam w Warszawie, aktualnie wynajmuje mieszkanie, ale po podsumowaniu kosztów wychodzi, że bardziej opłaca mi się kupić własny kąt. Tylko mam dylemat...