20.03.2015

Biznes godny zaufania

Podstawą sukcesu firmy franczyzowej jest zaufanie partnerów. Najpierw trzeba je zdobyć, ale dla wizerunku ważniejsze jest, aby to zaufanie utrzymać.

Franczyza to z zasady sprawdzony pomysł na biznes. Sieci, które nie są w stanie zaoferować partnerom pewnego i zyskownego pomysłu na biznes, znikają z rynku. Przekonał się o tym w ostatnim czasie właściciel salonów fotodepilacji Nomasvello, który został wykluczony z Polskiej Organizacji Franczyzodawców. Trudno uwierzyć, aby marka z tak nadszarpniętym wizerunkiem miała jeszcze kiedykolwiek szansę odnieść franczyzowy sukces.

Przykład hiszpańskiej sieci pokazuje, że o wizerunek należy dbać nie tylko na etapie poszukiwania franczyzobiorców. To, jak układa się współpraca z partnerami, ma w dłuższej perspektywie znacznie większy wpływ na wizerunek firmy. Zgodnie z ideą franczyzy, partner może liczyć na wsparcie na każdym etapie prowadzenia działalności. Franczyzobiorcy oczekują aktywności, dlatego zadaniem franczyzodawcy jest rozwijanie sieci i dbanie o jakość współpracy z partnerami, a nie tylko o należne honorarium. Coroczne konferencje, rada franczyzobiorców, narzędzia wspierające sprzedaż czy szkolenia to przykłady działań, które coraz częściej oferują sieci swoim franczyzobiorcom. Firmy coraz chętniej się tym również chwalą, choć ta umiejętność przychodzi franczyzodawcom znacznie wolniej.

Franczyzodawcy z pewną dozą nieśmiałości stawiają swoim przyszłym partnerom warunki i wymagania, jakby nie do końca wierząc w siłę swojej marki. Rynek natomiast wymusza zmianę tej postawy. Silna konkurencja i stale rosnąca liczba firm franczyzowych sprawiła, że muszą one się wyróżnić, aby zwrócić na siebie uwagę przyszłych partnerów.

To, co wyróżnia firmy franczyzowe i świadczy o ich wizerunku, to znane logo. Jednak znajomość marki nie musi oznaczać znajomości sieci franczyzowej, która się pod tą marką rozwija. Nawet jeśli marka jest rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez klientów, nie musi być znana jako pomysł na biznes, który można kupić. Dlatego najważniejsze, aby potencjalni franczyzobiorcy mieli szanse dowiedzieć się o możliwości współpracy.

W pracy nad wizerunkiem firmy franczyzowej ważne jest, aby komunikacja oferty odbywała się wielokanałowo. Franczyzobiorcą może bowiem zostać jeden z klientów albo zupełnie niezwiązany dotychczas z branżą przedsiębiorca. Dlatego do współpracy należy zachęcać na wiele sposobów – począwszy od promocji w sklepie, przez stronę internetową po media zewnętrzne i targi franczyzy.

W Polsce działa blisko tysiąc sieci franczyzowych, a to oznacza, że w każdej branży jest co najmniej kilku, jeśli nie kilkudziesięciu potencjalnych konkurentów. Do tej grupy należy doliczyć kolejnych spoza branży, którzy będą kusić podobną kwotą inwestycji. Z gąszcza ofert franczyzobiorca wybierze tę, która zwróci jego uwagę i zrobi na nim dobre wrażenie.

To, jak zostaną zbudowane relacje z franczyzobiorcami, będzie miało znaczący wpływ na wizerunek sieci. We franczyzie obie strony pracują na wspólny sukces, a zadowolony franczyzobiorca to najlepsza reklama sieci i zachęta dla przyszłych partnerów. Powinni o tym pamiętać wszyscy ci, którym zależy, aby biznes utrzymać na wysokich obrotach przez wiele lat. 

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

2

Karolina Kazuła

doradca we franczyzie
Napisz do autora