Licencja na petrobiznes
Jak wynika z danych PROFIT system, na koniec 2013 roku w Polsce działało 1,1 tys. licencyjnych stacji paliw, a rok później już 1,4 tys. Oznacza to, że już blisko co czwarta stacja nad Wisłą obsługuje kierowców pod sieciowym szyldem. W miarę jak liczba partnerskich punktów rośnie, franczyza odgrywa na rynku stacji paliw coraz istotniejszą rolę.
Franczyzowy model zyskuje na znaczeniu w strategiach największych rynkowych graczy. Na dziewięć stacji, jakie w tym roku otworzył LOTOS, pięć należy do franczyzobiorców. Partnerzy prowadzą już 175 spośród 447 obiektów działających w sieci polskiej grupy. Stacje na licencji stanowią też ważny fragment w dorobku PKN Orlen.
– Na koniec 2014 roku polska sieć koncernu obejmowała 1 768 obiektów, z czego 447 to stacje franczyzowe. Oznacza to, że co czwarta stacja w kraju pod marką Orlen lub Bliska jest stacją zarządzaną przez naszego partnera przy wsparciu operacyjnym Orlen. Rolę takiej sieci określamy jako bardzo istotną w budowaniu potencjału sprzedażowego koncernu – mówi Marek Meksuła, kierownik działu akwizycji i sprzedaży DOFO (ang. dealer owned, franchise operated – czyli stacje franczyzowe) w PKN Orlen.
Na partnerów w znacznym stopniu stawiają też zagraniczne marki. Franczyzobiorcy zarządzają 228 spośród 480 stacji BP, a w ramach konceptu Statoil prowadzą 78 spośród 353 stacji. Licencję sprzedaje też wielu innych operatorów, a niemiecki koncern Total, który w tym roku zadebiutował na polskim rynku, również zapowiedział rozwój we franczyzie.
Po co licencja?
Dlaczego właściciele niezależnych stacji decydują się na przystąpienie do sieci? Jednym z decydujących względów jest znana marka. W tym biznesie rozpoznawalny szyld znaczy więcej niż w wielu innych branżach. Coraz częściej to od rozpoznawalności brandu zależy, czy kierowca zatrzyma się na tej, czy innej stacji.
Oprócz popularnego obrandowania, franczyzobiorcy odnoszą korzyści marketingowe, a także zyskują dostęp do know-how dawcy licencji.
– Program szkoleń w BP przewiduje przekazanie niezbędnej wiedzy m.in. z zakresu procedury odbioru paliw, obsługi klientów, standardów bezpieczeństwa, codziennych procedur dotyczących kontroli i kompletowania dokumentów. Ze względu na niejednolity charakter pracy poszczególnych osób na stacji przewidziane są zasadniczo dwa odrębne projekty szkoleniowe – dla kierowników stacji i dla pozostałej części załogi. Wszyscy pracownicy stacji, zarówno własnych, jak i partnerskich, mają dostęp do platformy e-learningowej, gdzie znajdują się m.in. multimedialne materiały szkoleniowe – mówi Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP Polska.
– Stacje franczyzowe uczestniczą we wszystkich akcjach promocyjnych sieci i maja dostęp do materiałów marketingowych bez dodatkowych opłat – dodaje Krystyna Antoniewicz-Sas, dyrektor ds. komunikacji Statoil Fuel & Retail Polska.
Niezależnym stacjom coraz trudniej jest walczyć o klienta, ponieważ nie dorównują potencjałem zakupowym swoim koncernowym konkurentom. Nie są więc w stanie zaoferować klientom tak atrakcyjnych cen, jak duzi gracze. Nie wspominając o tym, że w strukturze przychodów stacji coraz ważniejszą rolę odgrywa oferta szybko zbywalnych produktów spożywczych (FMCG), a w tym zakresie dobre warunki handlowe może zapewnić tylko silny hurtownik. Dla wielu właścicieli niezrzeszonych stacji jedyną szansą na utrzymanie swojego biznesu jest więc przystąpienie do sieci. W ten sposób zyskują nie tylko handlową „dźwignię” w postaci korzystniejszych warunków zatowarowania.
10 i 11 czerwca we Wrocławiu odbędą się Międzynarodowe Targi Paliwowe – Stacja i Biznes Przyszłości. Szczegółowy program targów dostępny na stronie www.targipaliwowe.pl
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Marka Giant szuka partnerów, którzy otworzą wraz z nią sklep rowerowy.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
Inwestycja w sklep LucArt Automotive to 80 tys. zł. Jak szybko może się zwrócić?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...