31.07.2015

Dochodowe roboty

Artur Molendowski zamiłowanie do informatyki przekuł w biznes. Dzieli się swoją pasją z innymi i zarabia jako franczyzobiorca sieci Twój Robot.

Na brak pracy Artur Molendowski nie narzeka. Po pierwsze jest nauczycielem informatyki. Po drugie prowadzi firmę zajmującą się m.in. serwisowaniem komputerów. A po trzecie jest franczyzobiorcą marki Twój Robot i swoją pasją dzieli się z najmłodszymi miłośnikami robotów, komputerów i techniki.

Artur Molendowski, franczyzobiorca martki Twój Robot Fot. Twój Robot

Całkowity koszt inwestycji we franczyzę Twój Robot to około 45 tys. zł. Na sam sprzęt, czyli laptopy i zestawy klocków Lego Mindstorms (służą do budowania robotów) trzeba przeznaczyć ok. 20 tys. zł.

Dzieci i roboty

- Półtora roku temu planowaliśmy z żoną otworzyć żłobek i przedszkole. Mamy syna w wieku przedszkolnym i to on był dla nas inspiracją – opowiada Artur Molendowski. - Nie udało nam się jednak znaleźć lokalu. Postanowiliśmy więc poszukać innego pomysłu na działalność. Chcieliśmy, aby było to coś związanego z dziećmi i z informatyką. W tej dziedzinie oboje mamy wykształcenie. W katalogu franczyz na portalu Franchising.pl trafiliśmy na ofertę Twój Robot.
Jako franczyzobiorcy wystartowali w ubiegłoroczne wakacje. Dostali wyłączność na powiaty leszczyński i kościański w Wielkopolsce. Rozkręcali się powoli, na początku zorganizowali półkolonie dla dzieci. Zebrały się trzy grupy. Dzieciom tak się spodobało budowanie robotów, że część z nich została na zajęcia powakacyjne. Do nich dołączyli też inni uczniowie, bo Artur Molendowski aktywnie szukał klientów, robiąc m.in. akcje informacyjne w szkołach.
- W ciągu roku szkolnego prowadziliśmy zajęcia w kilku miejscowościach na terenie obu powiatów, głównie w salach wynajętych od szkół – opowiada franczyczobiorca. - Tegoroczne wakacje też mamy bardzo pracowite. W sumie w naszych półkoloniach uczestniczy w tym roku około setka dzieci. Mamy grupy uczniów podstawówek i gimnazjów, ale także przedszkolaków.

Atrakcyjne nauki ścisłe

Marka Twój Robot istnieje na rynku od ośmiu lat. Jej właścicielem jest firma Invention Group. Podstawowa oferta to zajęcia z robotyki, czyli budowania i programowania robotów, dla dzieci w wieku od przedszkola do gimnazjum. Są też warsztaty fizyczno-chemiczne oraz edukacyjne urodziny. Firma ma cztery placówki własne i ponad 60 punktów franczyzowych.
- Ostatnią uruchomiliśmy w czerwcu w Radomiu. W tym roku planujemy otworzyć jeszcze co najmniej pięć, na pewno w sierpniu w Ostrowie Wielkopolskim, a w październiku w Łodzi – mówi Marta Milewska, prezes Invention Group. - Gdy zaczynaliśmy tworzyć system franczyzowy, nie sądziliśmy, że aż tak bardzo się rozwinie. Jednak moda na nauki ścisłe w atrakcyjnym wydaniu ciągle rośnie.
Całkowity koszt inwestycji we franczyzę Twój Robot to około 45 tys. zł. Na sam sprzęt, czyli laptopy i zestawy klocków Lego Mindstorms (służą do budowania robotów) trzeba przeznaczyć ok. 20 tys. zł. Opłata licencyjna zależy od terenu, na jakim chce się mieć wyłączność na prowadzenie zajęć. Średnio to ok. 5 tys. zł netto. Można jednak na początek wykupić licencję np. na jedną dzielnicę, a później stopniowo rozszerzać zakres działalności. Od wielkości obszaru działania zależą też miesięczne opłaty marketingowe, które mieszczą się w widełkach od 200 do 1 tys zł. Franczyzobiorca płaci też licencjodawcy 3 proc. od miesięcznych przychodów. Nie musi mieć lokalu na urządzenie biura – wystarczą sale na potrzeby konkretnych zajęć.

Informatyk-animator

- Osoby, które u nas pracują, muszą mieć umiejętności informatyczne i jednocześnie być świetnymi animatorami – podkreśla Marta Milewska. - Zazwyczaj są to absolwenci lub studenci ostatnich lat uczelni, kształcących inżynierów. Często też pracują dla nas nauczyciele przedmiotów ścisłych, którzy potrafią programować lub animatorzy, którzy są bardzo dobrzy z informatyki.
W ramach pakietu franczyzowego partnerzy dostają materiały promocyjne (np. roll-upy, ulotki, koszulki, plakaty, naklejki), podręcznik operacyjny, płyty DVD z materiałami do prowadzenia kursów i z instrukcjami budowy robotów. Każdy ma dostęp do swojej podstrony na witrynie internetowej firmy. Cała kadra i osoby zarządzające placówką przechodzą szkolenia: poznają obowiązki trenera, uczą się jak prowadzić zajęcia, jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe, poznają dokumentację firmy, sposoby reklamy, metody rekrutacji pracowników, wymogi prawne w branży edukacyjnej.
Okres zwrotu inwestycji trwa – według licencjodawcy – od 6 do 12 miesięcy.
- Jeżeli franczyzobiorca wynajmuje tylko salę na godziny zajęć, to wystarczy mu jedna grupa tygodniowo, 10-12 osób, aby zarabiać – mówi Marta Milewska. - Jeżeli jednak inwestuje w długoterminowy wynajem lokalu na biuro i zajęcia, to musi mieć przynajmniej jedną grupę dziennie.