Costa Coffee ma w Polsce już ponad 100 kawiarni. Jej konkurent - amerykański Starbucks - niespełna 40.
Poniedziałek
03.08.2015
Polski rynek kawiarniany to łakomy kąsek. Swój kawałek kawowego tortu chcą wykroić światowi giganci i mniejsi gracze, także franczyzowi.
 

Według raportu firmy badawczej Euromonitor International polski rynek kawy w 2013 roku był wart 5,27 mld zł. Prognozy na 2015 i 2016 zakładały wzrost o ponad 1 proc. rocznie. Według analityków, w 2015 roku Polacy wydadzą w kawiarniach blisko pół miliarda złotych, a w 2016 roku przychody kawiarni będą jeszcze wyższe.

Walka gigantów

O kieszenie polskich kawoszy walczą duże światowe sieci. Najwięksi to Costa Coffee i Starbucks. Pochodząca z Wysp Brytyjskich marka Costa Coffee ma około 3 tys. lokali w 30 krajach. W Polsce szybko urosła w siłę dzięki temu, że w 2009 roku przejęła sieć Coffeeheaven, liczącą wówczas około 80 punktów. Właśnie kończy ich rebranding i zapowiada, że do końca roku planuje mieć 115 kawiarni i ustawić 220 automatów samoobsługowych Costa Express. Biorąc pod uwagę liczby, Costa Coffee zdecydowanie króluje na polskim rynku. W planach na następne lata ma otwieranie przynajmniej 10 kawiarni rocznie, także w mniejszych niż dotąd miastach, już od 100 tys. mieszkańców.
Z kolei Starbucks odgraża się, że odbierze konkurentowi koszulkę lidera. Na świecie amerykańska sieć ma ponad 20 tys. punktów w 65 krajach. W Polsce jej lokali jest niespełna 40, ale – jak mówi Wojciech Mroczyński, członek zarządu spółki AmRest, zarządzającej marką w Europie Środkowo – Wschodniej – w naszym kraju jest miejsce na dużo ponad 100 kawiarni Starbucks.
- Ta branża przechodziła różne koleje, wielu bankrutowało ze względu na wysokie czynsze. Teraz poziom czynszów się normalizuje, rośnie rynek zaawansowanych usług dla biznesu, powstają ogromne centra biurowe. To właśnie nasza grupa docelowa – zapowiada Wojciech Mroczyński.
Oprócz Polski, AmRest rozwija też sieć Starbucksa w Czechach, na Węgrzech, a ostatnio w Rumunii i Bułgarii.

Nie bać się konkurencji

Jakie szanse w starciu z gigantami mają mniejsi gracze? Rozwijająca się we franczyzie sieć Coffeeshop Company ma 200 lokali na całym świecie, z czego pięć w Polsce.
- Konkurencja w Polsce na rynku kawiarnianym, ale też franczyzowym w tym segmencie jest spora. Zwłaszcza, że my lokujemy się w segmencie premium, więc nasza franczyza nie jest tania – przyznaje Jakub Jasiak ze spółki Tizia, masterfranczyzodawcy marki na Polskę, Czechy, Węgry i Słowację. - To duże sieci są w pierwszej kolejności zapraszane na rozmowy z zarządcami galerii handlowych, to z nimi najpierw się negocjuje i oferuje lepsze lokalizacje.
Są jednak tacy, którzy tej konkurencji zdają się nie obawiać. Firma Wojtex wystartowała niedawno z nowym brandem kawiarnianym – Coffeeloffee. Chce przyciągnąć franczyzobiorców przede wszystkim niską ceną licencji.
- Uważamy, że na rynku kawiarni jest jeszcze dużo miejsca – przekonuje Wojciech Goduński, prezes Wojtexu. - Tuż po ogłoszeniu w mediach branżowych informacji o uruchamianiu przez nas konceptu kawowego, zgłosiło się do nas wiele galerii handlowych, zainteresowanych współpracą. Dobitnie pokazuje to, że rynek wciąż poszukuje nowych propozycji. Także poza galeriami, gdzie skoncentrowana jest większość tego typu punktów. Brakuje na rynku małych lokali specjalizujących się w szybkiej realizacji zamówień na wynos. Dostrzegliśmy niszę, którą staramy się zapełnić naszymi kawiarniami o powierzchni nie przekraczającej 10m2.
Nie można zapomnieć o kawiarniach działających poza sieciami. W Polsce to ponad połowa wszystkich lokali na rynku. Mają swoich zwolenników, którzy cenią je za indywidualny styl. Jednak sieć zapewnia rozpoznawalną markę, a to jedno z najważniejszych kryteriów, jakimi konsumenci kierują się w swoich wyborach.

Nie ma jak w sieci

Według najnowszego badania Cafe Monitor 2015, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia, najbardziej znaną w Polsce siecią jest Starbucks. Wskazuje go 56 proc. respondentów. Na drugim i trzecim miejscu są Coffeeheaven i Costa Coffee (odpowiednio 41 i 32 proc.). Dalej respondenci wymieniali Tchibo, McCafe, Green Caffe Nero i Empik Cafe.
- Rynek kawiarni sieciowych prężnie się rozwija. Ubiegły rok upłynął pod znakiem inwestycji. Zarówno kawiarnie istniejące od lat na polskim rynku, jak i nowopowstałe sieci, otwierały nowe punkty. Takie są też plany na kolejny rok. Sieci planują rozbudowę nie tylko na sprawdzonym terenie, ale również w miastach, w których do tej pory były nieobecne. Ponadto chcą otwierać nowe formaty swoich lokali, np. poza centrami handlowymi. Oznacza to,że właściciele sieci kawiarni oceniają rynek jako bardzo perspektywiczny – mówi Natalia Jońca, badaczka z ARC Rynek i Opinia.
Respondenci przyznają, że miejscami, gdzie najczęściej piją kawę są: dom (70 proc.), kawiarnia sieciowa (57proc.) oraz miejsce pracy (55 proc.). Klientami kawiarni sieciowych są najczęściej kobiety. Głównym powodem odwiedzania lokalu sieciowego jest najczęściej spotkanie ze znajomymi - tak odpowiedziało 35 proc. ankietowanych.


NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

POPULARNE NA FORUM

Hand Roll Tsuru Sushi co myślicie ?

Witam czy ktoś miał styczności z tym konceptem ?Ktos prowadzi taki punkt ?Lub posiada jakieś spostrzeżenia po spotkaniu z przedstawicielami tego konceptu ?

1 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Catering się opłata?

Słyszałem że catering okolicznościowy poznań jest rozwiązaniem niezwykle wygodnym, w sam raz dla zabieganych - nie trzeba robić zakupów ani gotować, otrzymujemy...

3 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Catering się opłata?

Pewnie że opłaca się prowadzić firmę cateringową, Mam znajomego który prowadzi, firmę Nelson - Catering & Events i mają bardzo dużo zamówień , na co dzień jak i...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie w dobrym miejscu

Lokalizacja jest bardzo ważna moim zdaniem, często widać że restauracje czy trucki z jedzeniem gdy stoją w słabym miejscu to mają mały ruch. Ostatnio w centrum...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Sprawdź sobie Pure&Fresh - catering dietetyczny, diety pudełkowe, dieta na życzenie. No ogólnie są świetni, jedzenie jest wręcz przepyszne. Biorę od nich pełną dietę...

21 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
Catering się opłata?

Witam serdecznie. Od pewnego czasu już pracuję jako kucharz w firmie cateringowej Weranda - catering poznań . Rozmyślam nad założeniem własnej działalności właśnie w...

3 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
McDonalds opinie o franczyzie

McDonald robi bardzo dobrą kawę. To im trzeba przyznać. ______________________ Praca licencjacka z marketingu

2 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Wynajem kelnerów

To może być bardzo dobra opcja biznesowa. _______________ Marketing

3 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018