14.08.2015

Nie daj się okraść

Problem nieuczciwości pracowników gastronomii jest powszechny. Przekonanie typu: „u mnie wszyscy są uczciwi” jest najczęściej złudne.

Wiele razy zdarzało mi się prawie na siłę przekonywać właściciela lokalu, aby zgodził się na przeprowadzenie tak zwanego audytu sprawdzenia uczciwości. „Przecież nie ma takiej potrzeby” – to była najczęstsza argumentacja. A po wykonanym audycie nierzadko widziałem zdumione twarze osób, które stwierdzały coś w rodzaju: „No czegoś takiego to ja bym się nigdy nie spodziewał!”.

Jan Marek Mołoniewicz, doradca, autor książki Fot. MoJa Consulting

Pamiętaj, że nieuczciwość pracowników to nie tylko brak rejestrowania transakcji czy wynoszenie towaru. To też kradzież kluczowych danych firmy, receptur, baz danych klientów.
Jan Marek Mołoniewicz, doradca, właściciel firmy MoJa Consulting

Pamiętaj, że nieuczciwość pracowników to nie tylko brak rejestrowania transakcji czy wynoszenie towaru. To też kradzież kluczowych danych firmy, receptur, baz danych klientów. To również sprzedaż poza lokalem (np. organizacja cateringu bezpośrednio przez kelnera dla twojego klienta, omijając restaurację) oraz kradzież robocizny (na przykład rejestrowanie godzin pracy, których tak naprawdę nie było). Nieuczciwość również może istnieć wśród kierownictwa lokalu, z wykorzystaniem zmowy z pracownikami, gośćmi lub dostawcami towarów i usług (np. konserwatorami sprzętu).

Dlaczego tak ważne jest przeciwdziałanie nieuczciwości? Jasne – to twoje pieniądze. Wypływają z twojej kieszeni, więc trzeba je chronić. Ale są i inne powody. Ukradzionego towaru może zabraknąć do przygotowania ważnego bankietu. Serwowanie rozcieńczonego alkoholu (w celu ukrycia złodziejstwa) może spowodować utratę gości i złą renomę twojego lokalu. Nieuczciwi pracownicy, zamiast myśleć o dobrej pracy, koncentrują się na wymyślaniu kolejnych metod kradzieży. Kradzież na dużą skalę wcześniej lub później cię zrujnuje.

Jak przeciwdziałać nieuczciwości pracowniczej? Po pierwsze, zwracaj uwagę na uczciwość pracownika już w momencie rekrutacji. Zadawaj pytania pomagające ocenić go w tym aspekcie oraz otwarcie mów o tym, że nie akceptujesz nieuczciwości. W umowach z pracownikami uwzględnij klauzule odpowiedzialności w przypadku wykrycia zaboru mienia oraz możliwość kontroli osobistej oraz szafek pracowniczych. Rozmawiaj na spotkaniach pracowniczych o nieuczciwości. Dobrze jest, aby wszyscy wiedzieli, że masz świadomość tego problemu.

Gdy wykryjesz nieuczciwość, postępuj zdecydowanie, nigdy nie toleruj nawet drobnych kradzieży. I pamiętaj – jeśli po okresie pobłażania zabierzesz się do problemu nieuczciwości w swoim lokalu, może będziesz zmuszony zwolnić kilku pracowników (może nawet tych najlepszych). Licz się też z odejściem części personelu, który nie widzi dalej możliwości pozyskiwania dodatkowych, szemranych dochodów. Dlatego zanim zabierzesz się do tego tematu, pomyśl, jak rozwiążesz możliwą zwiększoną rotację personelu. To, niestety, efekt uboczny „porządków”.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0