Nie daj się okraść
Jan Marek Mołoniewicz, doradca, właściciel firmy MoJa Consulting
Wiele razy zdarzało mi się prawie na siłę przekonywać właściciela lokalu, aby zgodził się na przeprowadzenie tak zwanego audytu sprawdzenia uczciwości. „Przecież nie ma takiej potrzeby” – to była najczęstsza argumentacja. A po wykonanym audycie nierzadko widziałem zdumione twarze osób, które stwierdzały coś w rodzaju: „No czegoś takiego to ja bym się nigdy nie spodziewał!”.
Pamiętaj, że nieuczciwość pracowników to nie tylko brak rejestrowania transakcji czy wynoszenie towaru. To też kradzież kluczowych danych firmy, receptur, baz danych klientów. To również sprzedaż poza lokalem (np. organizacja cateringu bezpośrednio przez kelnera dla twojego klienta, omijając restaurację) oraz kradzież robocizny (na przykład rejestrowanie godzin pracy, których tak naprawdę nie było). Nieuczciwość również może istnieć wśród kierownictwa lokalu, z wykorzystaniem zmowy z pracownikami, gośćmi lub dostawcami towarów i usług (np. konserwatorami sprzętu).
Dlaczego tak ważne jest przeciwdziałanie nieuczciwości? Jasne – to twoje pieniądze. Wypływają z twojej kieszeni, więc trzeba je chronić. Ale są i inne powody. Ukradzionego towaru może zabraknąć do przygotowania ważnego bankietu. Serwowanie rozcieńczonego alkoholu (w celu ukrycia złodziejstwa) może spowodować utratę gości i złą renomę twojego lokalu. Nieuczciwi pracownicy, zamiast myśleć o dobrej pracy, koncentrują się na wymyślaniu kolejnych metod kradzieży. Kradzież na dużą skalę wcześniej lub później cię zrujnuje.
Jak przeciwdziałać nieuczciwości pracowniczej? Po pierwsze, zwracaj uwagę na uczciwość pracownika już w momencie rekrutacji. Zadawaj pytania pomagające ocenić go w tym aspekcie oraz otwarcie mów o tym, że nie akceptujesz nieuczciwości. W umowach z pracownikami uwzględnij klauzule odpowiedzialności w przypadku wykrycia zaboru mienia oraz możliwość kontroli osobistej oraz szafek pracowniczych. Rozmawiaj na spotkaniach pracowniczych o nieuczciwości. Dobrze jest, aby wszyscy wiedzieli, że masz świadomość tego problemu.
Gdy wykryjesz nieuczciwość, postępuj zdecydowanie, nigdy nie toleruj nawet drobnych kradzieży. I pamiętaj – jeśli po okresie pobłażania zabierzesz się do problemu nieuczciwości w swoim lokalu, może będziesz zmuszony zwolnić kilku pracowników (może nawet tych najlepszych). Licz się też z odejściem części personelu, który nie widzi dalej możliwości pozyskiwania dodatkowych, szemranych dochodów. Dlatego zanim zabierzesz się do tego tematu, pomyśl, jak rozwiążesz możliwą zwiększoną rotację personelu. To, niestety, efekt uboczny „porządków”.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Szwedzka marka Taco Bar chce wejść na polski rynek. Jakie warunki współpracy proponuje?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali