Monopol na franczyzę
– Na początku lipca byliśmy w połowie realizacji naszych założeń, więc jeśli uda się utrzymać takie tempo rozwoju, to do końca roku powinniśmy zrealizować plan – mówi Maciej Rytka, dyrektor handlowy MSC Alkohole.
Jeśli tak się stanie, to do końca 2015 roku koncept liczyć będzie 15 sklepów. Do tej pory franczyzodawca koncentrował się przede wszystkim na otwieraniu nowych punktów, ale w najbliższych miesiącach chce też przyłączać do sieci już istniejące placówki.
– W związku z tym planujemy zatrudnienie dodatkowego koordynatora, który będzie zajmował się wyłącznie tą częścią franczyzy. Dodatkowo rozbudowujemy naszą stronę internetową o informacje związane tym typem współpracy – mówi Maciej Rytka.
Jego zdaniem koniunktura w segmencie handlu alkoholem delikatnie się poprawia, a trend spadkowy widoczny po wybuchu globalnego kryzysu został zahamowany. Ale wyzwań stojących przed właścicielami sklepów z wysokoprocentowymi trunkami nie brakuje. Nie tylko rynkowych – ostatnio coraz więcej mówi się o możliwym wprowadzeniu cen minimalnych na alkohol, co może znacznie ograniczyć jego sprzedaż.
– W każdym roku rządowe pomysły budzą nasze zaniepokojenie. Pomysł z wprowadzeniem cen minimalnych to nic innego jak powrót do poprzedniego systemu, gdzie ceny były regulowane odgórnie, a sprzedaż zaczynała się od godz. 13. Uważam, że są inne sposoby na zapobieganie alkoholizmowi – twierdzi menedżer.
Jego zdaniem coraz większą konkurencję dla sklepów monopolowych stanowią osiedlowe sklepy convenience, otwierane w ramach dużych sieci franczyzowych. Walka o klienta prowadzi do sytuacji, w której przetrwanie zależeć będzie od silnego zaplecza hurtowego i znanej marki.
– Właśnie dlatego uruchamiamy współpracę z już istniejącymi sklepami – kwituje Maciej Rytka.
Według danych OECD statystyczny Polak wypija rocznie 10,3 litra czystego alkoholu. Gustujemy przede wszystkim w piwie i wódce, wino jest na trzecim miejscu. Choć po alkohol sięgamy częściej niż jeszcze dwie dekady temu, to stereotyp narodu lubiącego zaglądać do kieliszka ma coraz mniej wspólnego z prawdą. W rzeczywistości bowiem więcej alkoholu niż Polacy piją choćby Francuzi, Austriacy czy Estończycy. Zmieniają się też polskie alkoholowe preferencje. Jak wskazują eksperci firmy doradczej KPMG, w ostatnich dwóch latach nastąpiło zdecydowane odejście od wódki i win owocowych na rzecz takich trunków, jak cydry, tequila czy whisky.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Choć rynek w branży spożywczej jest bardzo konkurencyjny, nadal można na nim otwierać rentowne sklepy – mówi Monika Kosz-Koszewska, rzecznik prasowy Grupy Chorten.
Dawid Maciołek po wielu latach pracy dla dużej korporacji, otworzył sklep Kraina Serów. Dlaczego zdecydował się na tę markę?
Już 15 i 16 marca na Targach Franczyza na PGE Narodowym pojawi się mniej więcej 50 wystawców. Wśród nich firmy z branży spożywczej.
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
Kiryla Valadkievych pochodzi z Białorusi, a w Polsce mieszka od trzech lat. Najpierw pracował w firmie budowlanej, potem kurierskiej. Aż w końcu zdecydował się na franczyzę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....