Kawiarnia dla rodziców i dzieci

Jeżeli rozważa się założenie kawiarni dla rodzin z dziećmi, należy zdawać sobie sprawę z obecności konkurencji w postaci klubów maluchów, które również oferują stałe zajęcia dla dzieci w wieku 1-3. Przewagą kawiarni jest brak konieczności płacenia czesnego i większa elastyczność cenowa dla rodziców.
Sobota
05.09.2015
Wciąż brakuje kawiarni, których głównymi klientami z założenia mają być rodziny. A rodzice coraz częściej szukają takich miejsc.
 

Klubokawiarnie dla rodziców z dziećmi wypełniły niedostrzeganą dawniej niszę: zaoferowały odpoczynek i relaks osobom na co dzień opiekującym się maluchami. Taką przestrzeń na jednym z zamkniętych osiedli na warszawskim Żoliborzu stworzyła Aleksandra Zalewska. W jej kawiarni Lemonka można nie tylko napić się kawy i zjeść domowe ciasto, lecz także zostawić dziecko na jednym z wielu warsztatów.

Właścicielka klubokawiarni przed rozkręceniem własnego biznesu przez siedem lat pracowała w przedszkolach. Miała doświadczenie w kontakcie z dziećmi i wiedziała, że tym właśnie chce się zajmować w najbliższej przyszłości. Jednocześnie w domowym zaciszu oddawała się innej pasji – piekła torty, ciasta z babcinych przepisów i tarty. Odkrycie, że można połączyć obie te czynności, zaowocowało stworzeniem miejsca przyjaznego dzieciom i rodzinom, z kawą i słodkościami dla opiekunów oraz ofertą edukacyjną dla dzieci.

Dokładnie w takim miejscu jak Lemonka mogłam połączyć wszystkie swoje pasje – mówi Zalewska. – Tutaj mam kontakt z dziećmi, rodzicami i innymi klientami. Mogę stale się rozwijać i wymyślać nowe atrakcje dla dzieci. Zdecydowanie nigdy się nie nudzę. Z dziewczynami, które u mnie pracują, tworzymy zgrany zespół i ciepłą, rodzinną atmosferę.

Zawiązywanie lokalnej społeczności

Dotarcie do klientów i wyrobienie renomy kawiarni nie było jednak takie proste i wymagało od właścicielki dużo czasu, a także niezwykłej elastyczności. Obecny sukces Lemonka zawdzięcza w dużej mierze całościowej ofercie i zżyciu się z lokalną społecznością. Dzięki temu mamy przyprowadzające tu swoje dzieci chętnie uczestniczą we współtworzeniu lokalu.

Znamy imiona prawie wszystkich dzieci, często rozmawiamy z rodzicami, wspólnie wymyślamy nowe rzeczy do Lemonki. Odbieramy dzieci z pobliskiej szkoły, zajmujemy się nimi, jak rodzice chcą wyjść na randkę, nawet karmimy zwierzęta, kiedy ich właścicieli nie ma w domu. Nasza działalność kawiarniano-zajęciowa staje się lokalną społecznością, do której dołączają stale nowe rodziny ‒ tłumaczy Aleksandra Zalewska.

Nowe zajęcia powstają głównie na podstawie zgłaszanego zapotrzebowania rodziców. W tym roku Lemonka rozszerzyła ofertę zajęć przedprzedszkolnych oraz tych dla dzieci poniżej roku, jak „Gordonki” (zajęcia stymulujące rozwój muzyczny dziecka według teorii uczenia się muzyki prof. Eliasa E. Gordona) czy „Plastyka dla malucha”. Właścicielka wprowadziła także spotkania teatralne.

Staramy się, aby wszystko było na najlepszym poziomie. Jednak największą uwagę przykładamy do zajęć, głównie tych przygotowujących dzieci do przedszkola. Ostatnio rozszerzamy ofertę w tym zakresie. Zajęcia będą odbywały się codziennie. Podczas siedmiu lat pracy w przedszkolach miałam aż trzy grupy maluchów, więc znane mi są „tragedie” związane z rozpoczęciem życia przedszkolnego. Nasze zajęcia przedprzedszkolne sprawiają, że dzieciom łatwiej przywyknąć do nowej sytuacji. Najlepszym tego przykładem jest Kubuś, który przychodził pilnie na zajęcia w zeszłym roku i pierwszego dnia przedszkola stwierdził, że te dzieci płaczą pewnie dlatego, że nie chodziły do Lemonki ‒ śmieje się Aleksandra Zalewska.

Ważnym elementem działalności Lemonki jest organizowanie przyjęć urodzinowych dostosowanych do zainteresowań dzieci. Właścicielka wraz z animatorami tworzy odpowiednie scenariusze imprezy i wspólnie z rodzicami dobiera przekąski. Jeśli jest zapotrzebowanie, piecze również torty na zamówienia.

Brak wakacji na start

Zanim takie miejsce jak Lemonka zacznie przynosić zyski, należy wyrobić sobie markę, pobiegać z ulotkami i być w pracy ok. 12 godzin dziennie. Jak mówi właścicielka Lemonki, o wakacjach w pierwszym roku działalności można zapomnieć. W pewnym momencie pomysłodawczyni biznesu musiała nawet wykluczyć wolne weekendy oraz większość przyjemności, które wcześniej wykonywała po pracy.

Moje „po pracy” to często godzina 23, kiedy skończę zakupy i upiekę ciasto. Czasem padam z nóg, ale następnego dnia jestem znowu pełna energii do działania. Tak jest, jak robimy to, co naprawdę kochamy ‒ dodaje.

Jak w każdym biznesie, i tu trzeba być odpornym na porażki. Wierzyć w sens tego, co się robi, i nie zrażać przeciwnościami. Nie każdy pomysł musi przecież załapać.

Najtrudniej jest mi pogodzić się z niepowodzeniami. Kiedy wkładam w coś całe serce i spotyka się to z negatywnym przyjęciem, nachodzi mnie czasem zwątpienie i wtedy tracę siły. Na szczęście to szybko przechodzi, wpadam na nowy pomysł i ruszam do działania ‒ przyznaje Aleksandra Zalewska.

Dwojaka konkurencja

Jeżeli rozważa się założenie kawiarni dla rodzin z dziećmi, należy zdawać sobie sprawę z obecności konkurencji w postaci klubów maluchów, które również oferują stałe zajęcia dla dzieci w wieku 1-3. Przewagą kawiarni jest brak konieczności płacenia czesnego i większa elastyczność cenowa dla rodziców, co niesie również istotne zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorcy. Czasem trudno przewidzieć miesięczne przychody.

W planowaniu przychodów nie można zapominać o starszym kliencie. Kawa i ciasta muszą być naprawdę wyśmienite, a miejsce skierowane również do osób dorosłych, tak by konkurować nie tylko z klubami malucha, lecz także z pobliskimi tradycyjnymi kawiarniami. Oznacza to m.in. konieczność zaoferowania bezprzewodowego internetu, gdyż większość rodziców z pewnością przyniesie ze sobą laptopy, tablety, smartfony. Przyda się także torba z czasopismami, dla tych, co przyjdą po prostu posiedzieć. Niezwykle ważne, by nie przesłodzić z wystrojem czy muzyką. Miejsce ma być wprawdzie dla dzieci, ale lepiej nie zamykać się na inne grupy klientów. Może się wtedy okazać, że w poszukiwaniu dobrych wypieków zaczynają do nas trafiać ‒ jak w przypadku Lemonki ‒ także kontrahenci biznesowi.

Przychodzą do nas całe rodziny oraz klienci, którzy nie mają dzieci. Czasem nawet odbywają się u nas spotkania biznesowe, ponieważ mamy spokój, piękny widok z okien. Często słyszymy, że goście wybierają nasze miejsce ze względu na atmosferę, przestronne jasne pomieszczenie i pyszną kawę oraz domowe zupy i wypieki ‒ tłumaczy Zalewska.

W oczekiwaniu na zyski

Lwia część inwestycji w otwarcie takiego miejsca to koszt dostosowania lokalu i zakupu zabawek. Warto, by obok stolików dla rodziców znajdowała się przestrzeń z ogrodzonym kojcem, w którym spokojnie można zostawić raczkujące maleństwo. W Lemonce działa osobno sala zabaw z drewnianym domkiem i zabawkami oraz osobno sala edukacyjna z kolorowymi kredkami, plasteliną, farbami, kolorowankami i książkami. Wygospodarowano również miejsce do przewijania i karmienia piersią.

Kolejnym dużym wydatkiem jest zakup części kawiarnianej, czyli lodówek, ekspresu do kawy, kuchni czy lady. Wszystko musi spełniać wymogi sanepidu i Państwowej Inspekcji Przeciwpożarowej. Przed wybraniem miejsca warto więc zorientować się, czy planowany lokal ma szansę spełnić wymagania.

Aleksandra Zalewska przyznaje, że prowadzenie kawiarni dla dzieci nie przynosi szybkiego zwrotu inwestycji, choć daje dużo satysfakcji.

Panie, które chcą założyć takie miejsce, muszą mieć dużo siły, cierpliwości i posiadać wiedzę dotyczącą rozwoju dzieci. Ważne, by oferowane zajęcia były nie tylko atrakcyjne, lecz także dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Nie należy też liczyć na wielkie zyski na początku ‒ radzi.


Profil kobiety
Anna Wrona
dziennikarz
/17/
ZOBACZ WIĘCEJ

ZOBACZ W KATALOGU

7th Street - Bar&Grill
A.Blikle
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Biesiadowo
Bike Café
Bistro Krówka i Połówka
Bobby Burger
BoBoQ
Burgerownie, Pizzerie, Trattorie, Kawiarnie
Carte d’Or Cafe
Chop Chop Lody Tajskie
Cleopatra
CoffeeFeel
Coffeeloffee
Coffeeshop Company
Columbus Coffee
Cools
Crazy Bubble
Crazy Piramid Pizza
Da Grasso
Dolce Lato, Gelato...The Italian way
Domino’s Pizza
Easy Beer
Easy Wine
Erbil Doner Kebab
Express Oriental
Fabryka Pizzy
Felix Chicken
Fornetti
Frankie’s
Fresh Gelato
Gloria Jean’s Coffees
Gruby Benek
Jack’s Bar & Restaurant
Kebab King
Kiełbaskowo
Koku Sushi
Kołacz na okrągło
Krowarzywa
Kuchnia Marche
Lepione
Little Caesars Pizza
Lodolandia
Lodostrefa
Lody Bonano
Lody Mangatto
Lody Marsjano
Lody Przygoda & Lavazza
Lody Smaki Natury
Los Tacos
Makarun Spaghetti and Salad
McDonald’s
Meat & Fit – Slow Food
Mihiderka
Mini Melts
Ministerstwo Śledzia i Wódki
MOJITO LEMON
Mr Hamburger
Mr. Kebab
Naleśnikarnia Gramofon
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niko Spaghetti Bar
Olimp
Organic Coffee & more
Pan Naleśnik
Papa John’s Pizza
Pierogarnia Stary Młyn
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Dominium
Pizzeria Stopiątka
Przystanek Pierogarnia
Red Hot Chicken
Restauracje Sphinx
Rybkodajnia
Sbarro
Setka Bar
Sevi Kebab
Shrimp House
So! Coffee
Stara Pączkarnia
Stava - niezawodne dowozy
Subway
Tel Aviv
Telepizza
Tutti Santi
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Western Chicken
Western Tortilla
Willisch
Yogo Factory
Zapieksownia
Zdrowa Krowa Slow Food Fast
Z ogórem czy bez?

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

POPULARNE NA FORUM

Catering się opłata?

Słyszałem że catering okolicznościowy poznań jest rozwiązaniem niezwykle wygodnym, w sam raz dla zabieganych - nie trzeba robić zakupów ani gotować, otrzymujemy...

3 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Catering się opłata?

Pewnie że opłaca się prowadzić firmę cateringową, Mam znajomego który prowadzi, firmę Nelson - Catering & Events i mają bardzo dużo zamówień , na co dzień jak i...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie w dobrym miejscu

Lokalizacja jest bardzo ważna moim zdaniem, często widać że restauracje czy trucki z jedzeniem gdy stoją w słabym miejscu to mają mały ruch. Ostatnio w centrum...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Sprawdź sobie Pure&Fresh - catering dietetyczny, diety pudełkowe, dieta na życzenie. No ogólnie są świetni, jedzenie jest wręcz przepyszne. Biorę od nich pełną dietę...

21 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
Catering się opłata?

Witam serdecznie. Od pewnego czasu już pracuję jako kucharz w firmie cateringowej Weranda - catering poznań . Rozmyślam nad założeniem własnej działalności właśnie w...

3 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
McDonalds opinie o franczyzie

McDonald robi bardzo dobrą kawę. To im trzeba przyznać. ______________________ Praca licencjacka z marketingu

2 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Wynajem kelnerów

To może być bardzo dobra opcja biznesowa. _______________ Marketing

3 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Moim zdaniem najwygodniejszą apką do zamawiania jest pizza portal, osobiście jeśli coś zamawiam to właśnie przez ich aplikację. Nie tylko pizza, ogólnie dobre jedzenie...

21 wypowiedzi
ostatnia 07.06.2018