23.07.2002

Ceny za powierzchnię handlową w Warszawie spadną

Po trzech miesiącach ożywionego ruchu na rynku powierzchni sklepowych w centrach handlowych analitycy spodziewają się spadku czynszów w drugiej połowie 2002 r.

W komentarzu rynkowym Pulsu Biznesu Dorota Kaczyńska pisze, że drugi kwartał 2002 r. przyniósł duże ożywienie na warszawskim rynku powierzchni handlowych. Spora liczba nowych najemców pojawiła się w sektorze centrów handlowych. Na początku roku otwarto nowy obiekt Cefica Centrum Warszawa Wileńska, gdzie została nawet wydzielona specjalna część dla zajmujących wcześniej plac kupców. Kilka tygodni temu zakończono wynajem II fazy Galerii Mokotów, która zostanie otwarta jesienią 2002 r. Kolejne, duże centrum handlowe Wola Park zostało do tej pory wynajęte w 75 proc.

- Jeżeli chodzi o większe transakcje sfinalizowane w obiektach handlowych, na pewno warto odnotować zmiany w Centrum Janki, gdzie swoje sklepy otworzyły takie sieci, jak francuski koncern Gemo, polska sieć Reserved oraz największy supermarket obuwniczy w Polsce Max & Max. Ponadto poznański operator Piotr i Paweł otworzył swój pierwszy supermarket. Inne transakcje zostały sfinalizowane w centrum Sadyba Best Mall, gdzie do oferty sklepów obuwniczych dołączył również Max & Max i kilka innych, niestandardowych placówek, takich jak na przykład Centrum Ekologiczne - wylicza dla Pulsu Biznesu Magdalena Gniazdowska z DTZ Zadelhoff Tie Leung.

W drugim kwartale 2002 r. odnotowano wzrost poziomu czynszu za powierzchnię w centrach handlowych.

- W pierwszym kwartale negocjowano stawki najmu na poziomie średnio 46 USD (około 184 zł) za 1 mkw. W drugim, miesięczny czynsz wzrósł o blisko 1 USD (4 zł). Jest to związane z najmem dwóch najbardziej prestiżowych centrów handlowych - Galerii Mokotów i Centrum Wola Park - wyjaśnia w Pulsie Biznesu Anna Bartoszewicz-Wnuk z Jones Lang LaSalle.

Jej zdaniem, właścicielom obiektów handlowych najtrudniej będzie teraz pozyskać nowych najemców z zagranicy.

- Zakończyła się już faza napływu inwestorów zagranicznych, którzy planowali rozpoczęcie działalności na naszym rynku. Polska jest ciągle postrzegana jako kraj mało stabilny. Na Zachodzie pozostaje wciąż mnóstwo firm, które nie chcą wejść na nasz rynek. Jeżeli pojawi się jakaś konkretna data wejścia do UE, stanie się to sygnałem dla najemców z zagranicy. Lata 2003-05 przyniosą duże ożywienie na rynku inwestycyjnym w Polsce - zapewnia Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Oprócz otwierania wielkich centrów handlowych i inwestycji typu town centers (np. Miasteczko Wilanów) na rynku warszawskim pojawią się wkrótce także nowe obiekty handlowe, takie jak factory outlets na Ursynowie.

- W Warszawie rozwinie się rynek mniejszych obiektów handlowych, szczególnie supermarketów. Z uwagi na nowe regulacje cen stosowanych przez hipermarkety, konkurencja między nimi spowoduje, że supermarkety będą się starały przyciągać klientów jakością obsługi i atrakcyjną galerią handlową. Przykładem takiego rozszerzenia oferty obiektu handlowego jest Hit na Woli. Ambitne plany rozwoju prezentuje też holenderski Ahold, ze swoją marką Alberta. W związku z tym przewidujemy pojawienie się na rynku centrów osiedlowych. Ich otwarcie nastąpi w ciągu 9-12 miesięcy - mówi dla Pulsu Biznesu Magdalena Gniazdowska.

Więcej: Dorota Kaczyńska, Puls Biznesu, 23 lipca 2002, „Nieruchomości”, str. IV

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0