Do końca 2020 roku zamierzamy otworzyć łącznie blisko 450 supermarketów – 270 pod szyldem Intermarché i ponad 170 Bricomarché.
Eliza Orepiuk-Szymura
Niedziela
20.12.2015
O rozwoju branży spożywczej i „dom i ogród” opowiada Eliza Orepiuk-Szymura, kierownik dyrekcji komunikacji i informacji Grupy Muszkieterów.
 

Jak Pani ocenia rozwój rynku spożywczego i branży „dom i ogród”?
Rynek spożywczy należy do najbardziej dynamicznych w Polsce. Mimo że przez ostatnią dekadę liczba niezależnych sklepów spadła o 30 proc., przybywa placówek zrzeszonych w sieciach. W ciągu ostatnich 10 lat zanotowały aż trzykrotny wzrost. Oznacza to, że duzi gracze zyskują coraz większą przewagę nad niezależnym handlem. Według prognoz, wartość rynku spożywczego osiągnie na koniec 2015 roku ok. 240 mld dol., czyli o mniej więcej 2,1 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Prawdopodobnie najbliższe lata będą równie dobre. Podobne prognozy dotyczą branży „dom i ogród”. Sektor zatacza coraz szersze kręgi, obejmując stopniowo mniejsze miejscowości. Nic dziwnego zresztą. Jest ich o wiele więcej, niż dużych miast. Ponadto cechuje je większy popyt ze względu na wciąż ograniczony dostęp do artykułów budowlanych, wyposażenia wnętrz i urządzania ogrodów. Jest więc nisza, którą chcemy wypełnić. Nie oznacza to, że duże miasta tracą na wartości. Mija właśnie 10 lat od boomu mieszkaniowego w Polsce. Ci, którzy kupili mieszkania przed laty, przymierzają się do ich remontu. Poza tym na rynku wciąż pojawiają się nowe mieszkania, co bezpośrednio przekłada się na wzrost obrotów w branży wyposażenia wnętrz i tworzy miejsce na nowe placówki.

Jak będzie wyglądać rozwój Grupy Muszkieterów w ciągu kolejnych lat?
Do końca 2020 roku zamierzamy otworzyć łącznie blisko 450  supermarketów – 270 pod szyldem Intermarché i ponad 170 Bricomarché.  

Wszystko brzmi bardzo optymistycznie. Czy rzeczywiście jest tak różowo?
Im więcej sklepów wielkopowierzchniowych, tym większe zapotrzebowanie na specjalistów, którzy będą nimi zarządzać. Co prawda „handel” to jeden z najpopularniejszych kierunków szkolnictwa wyższego. Niestety temat traktowany jest nazbyt ogólnie. Studia nie gwarantują wiedzy praktycznej, którą nabywa się dopiero na polu walki, czyli w pracy, już po odebraniu dyplomu. Tymczasem pierwsze kroki w biznesie przyszła kadra menedżerska powinna stawiać już w czasie studiów. Utrudnia to brak współpracy szkół, nawet tych o profilu gospodarczym, z biznesem. Na szczęście zaczyna się to powoli zmieniać. Zarówno uczelnie, jak i firmy  dostrzegają konieczność połączenia sił. Podjęliśmy już działania z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu i prowadzimy cykl otwartych wykładów „Nowoczesne metody zarządzania w handlu”.

Jaki zakres wiedzy obejmują wykłady?
Zajęcia prowadzą m.in. eksperci Grupy, przybliżając studentom takie zagadnienia jak e-commerce, logistyka, negocjacje, marketing, czy Public Relations. Wiedza obejmuje teorię i praktykę. Studenci mogą wziąć udział w płatnym stażu w centrali Grupy, w dowolnie wybranym przez siebie dziale. Bliska współpraca z biznesem to działania praktykowane przez najlepsze uniwersytety na świecie. Mam nadzieję, że dzięki tej rozpoczętej właśnie w Poznaniu młodzi ludzie będą lepiej przygotowani do swoich pierwszych zawodowych zadań. Chcemy by już na etapie studiów poznali zasady funkcjonowania rynku i potrafili odnaleźć się w biznesie.

Rozmawiała Magda Kurda


/6/
ZOBACZ WIĘCEJ

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.