09.02.2016

Biznes zza oceanu

Amerykańskie marki chcą podbić polski rynek. To propozycja dla przedsiębiorców z poważnym kapitałem.

Edwards Global Services to franczyzodawca o amerykańskich korzeniach i międzynarodowym doświadczeniu. Teraz szuka nad Wisłą franczyzobiorców dla sześciu swoich konceptów. Zdecydowaną większość, bo aż pięć z nich stanowią biznesy gastronomiczne: Denny's, Arby's, Lawery's, PJ’s Coffee of New Orleans, Titled Kilt. Inwestycje należy liczyć w milionach dolarów.

Kawiarnia PJ's Coffee Fot. Edwards Global Services

W portfolio EGS są też kawiarnie PJ’s Coffee of New Orleans, w których oprócz kawy na ciepło i zimno można też dostać m.in. desery, przekąski, zupy.

Restauracja dla każdego

Denny's jest siecią restauracji z kuchnią amerykańską. Liczy 2 150 lokali w Stanach Zjednoczonych i 13 innych krajach.
– Polski franczyzobiorca otrzyma wyłączność na krajowym rynku, w zamian za zobowiązanie do otwarcia określonej liczby restauracji – tłumaczy William Edwards z Edward Global Servic
Koszt uruchomienia lokalu to 1 mln dolarów. Do wyboru są trzy formaty. Mały Denny’s przeznaczony jest dla food courtów, lotnisk, dworców, uniwersytetów. Format pełnowymiarowy powstał z myślą o samodzielnych budynkach. Z kolei koncept Denny’s w podróży został zaplanowany z myślą o lokalizacjach przy autostradach i węzłach komunikacyjnych.
Partner powinien dysponować na starcie kapitałem wystarczającym na inwestycję przynajmniej w pięć restauracji. Miesięczna opłata na rzecz franczyzobiorcy to 5,25 proc. od obrotu. Na marketing należy przeznaczyć 3,75 proc.

Arby's to natomiast bary kanapkowe, znane w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, krajach Środkowego Wschodu. Sieć liczy 3,4 tys. punktów. W USA otwarcie lokalu wiąże się z inwestycją od 350 tys. do 2,5 mln dolarów. Franczyzobiorca powinien dysponować kapitałem umożliwiającym mu uruchomienie przynajmniej 10 barów w ciągu pięciu lat. Opłata wstępna wynosi 10 tys. dolarów od każdego punktu. Opłata bieżąca to 4,25 proc. przychodów ze sprzedaży. Franczyzobiorca będzie też zobowiązany do odprowadzania przynajmniej 3,75 proc. obrotów na marketing sieciowy.

Zupełnie inny charakter mają restauracje Lawery's. To lokale z segmentu premium, z wyszukanym menu, serwowanym przez kelnerów na srebrnych tacach. Działają w US, Japonii, Korei Południowej, Singapurze, na Tajwanie i w Chinach. Szacowany koszt inwestycji sięga minimum 4 mln dolarów. Miesięcznie na opłatę franczyzową należy przeznaczyć 5 proc. od obrotu lokalu. Kolejne 0,25 proc. będzie wpłacane na fundusz marketingowy.

Kawa i zabawa

W portfolio EGS są też kawiarnie PJ’s Coffee of New Orleans, w których oprócz kawy na ciepło i zimno można też kupić m.in. desery, przekaski, zupy. Obecnie sieć liczy 65 lokali w Stanach Zjednoczonych. Kawiarnie można otwierać w trzech formatach: w wersji mobilnej, jako małą kawiarnię typu kioskowego (wielkosci 30 m2) lub pełnowymioarowy lokal (wielkości ok. 150 m2). Licencjodawca szuka w Polsce masterfranczyzobiorcy, który powinien dysponować kapitałem wielkości około 2 mln dolarów. Kwota pozwola na uruchomienie pięciu pełnometrażowych kawiarni.

Ostatnie z gastronomicznych marek to Titled Kilt, czyli puby sportowe. Przyjęły się już na amerykańskim i kanadyjskim rynku, gdzie funkcjonuje ich ponad 100. Inwestycja w pub to min. 1 mln dolarów. Standardowa licencja obejmuje otwarcie pięciu lokali. Miesięczne opłaty wynoszą 6 proc. od ich obrotu.

Jeszcze jeden koncept EGS skupia sie na rozrywce. Sky Zone to plac zabaw z trampolinami, pod dachem, przeznaczony dla osób a w każdym wieku. Jest tu m.in. duża sala trampolinowa, place do gry w siatkówkę czy koszykówkę oraz pomieszczenie imprezowe. Koszt uruchomienia lokalu mieści się w przedziale od 1 do 2 mln dolarów. Polski masterfranczyzobiorca powinien na starcie dysponować kapitałem od 6 do 10 mln dolarów.

– Polska to dla nas atrakcyjny rynek – zapewnia William Edwards. – Jeśli chodzi o koncepty gastronomiczne, szukamy partnerów najchętniej z doświadczeniem w tej dziedzinie. Zapewniamy m.in. szkolenia, także w naszej amerykańskiej siedzibie, projekty restauracji, wsparcie przy otwarciu lokali, materiały marketingowe. Podobnie jeśli chodzi o koncept Sky Zone. Nasz partner może też liczyć na pomoc w wyborze lokalizacji, zaprojektowaniu parku oraz doborze wyposażenia.