Eurocash zgarnia kolejne marki franczyzowe

Zakup akcji Eko Holding stanowi kolejny element polityki przejęć Grupy Eurocash. Do portfolio marek grupy Luisa Amarala dołączy 253 supermarkety Ledi i Eko.
Piątek
18.03.2016
Franczyzodawca Delikatesów Centrum i Groszka przejmuje Eko Holding. Ale to nie jedyne przejęcie w branży.
 

Nie trzeba było długo czekać na potwierdzenie doniesień portalu Franchising.pl. Fuzja, o której prawdopodobieństwie informowaliśmy przed kilkoma godzinami, stała się faktem. Rankiem 18 marca Eurocash oficjalnie poinformował, że kupi 100 proc. udziałów w Eko Holding.
– Pozostajemy wierni naszej misji wspierania niezależnych sklepów detalicznych w Polsce. Zakup EKO umożliwi nam dalszą poprawę efektywności łańcucha dostaw do małych sklepów, rozwój nowych kompetencji oraz zwiększenie skali działalności. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze skuteczniej wspierać rozwój naszych klientów, czyli tysięcy polskich niezależnych detalistów, którzy stanowią o sile polskiego handlu tradycyjnego, wobec niesłabnącej agresywnej ekspansji dyskontów – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.

Przejęcie spółki EKO Holding, właściciela sieci 253 supermarketów pod markami EKO oraz Ledi, zlokalizowanych głównie w południowo-zachodniej Polsce, wzmocni obecność i możliwości logistyczne Grupy Eurocash w tej części kraju.

Wbrew ostatnim zapewnieniom prezesa Eko Holding, w ostatnich latach sytuacja finansowa przejmowanej spółki pogorszyła się. W 2015 r. łączna sprzedaż zrealizowana przez tę sieć wyniosła około 1 mld zł, jednakże – mimo przeprowadzonej głębokiej restrukturyzacji – wciąż generowała straty. Jak tłumaczą przedstawiciele Eurocash, bez pozyskania inwestora, sieć sklepów Eko nie byłaby w stanie sprostać rosnącej konkurencji ze strony dyskontów i sieci wielkopowierzchniowych.

Na fuzję się zanosiło

O tym, że przejęcie Eko Holding przez Eurocash jest prawdopodbne, portal Franchising.pl informował jako pierwszy. Do redakcji pisali franczyzobiorcy grupy Eko Holding, informując, że firma lada moment zostanie przejęta przez największego rynkowego gracza we franczyzie spożywczej: Eurocash. Choć kierowany przez Luisa Amarala koncern odmówił nam odpowiedzi na pytanie o prawdziwość tych doniesień („nie komentujemy plotek” – usłyszeliśmy), to nie brakowało powodów, dla których można było uznać takie przejęcie za realne.

Eurocash już od kilku lat realizuje politykę ekspansji poprzez przejęcia. Zakup dystrybucyjnej części Grupy Emperia dał firmie pozycję lidera franczyzy handlowej. Od tamtej pory w ręku Eurocashu znajduje się silne portfolio marek handlowych. W ramach sieci abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Euro Sklep działa łącznie kilkanaście tysięcy sklepów w całej Polsce. Dla Eurocashu przejęcie franczyz Emperii było tylko wstępem do dalszych przejęć. Spółka w kolejnych latach wchłonęła m.in. Inmedio, 1minute, Polską Dystrybucję Alkoholi, a także spółkę Firma Rogala, która jako franczyzobiorca prowadziła 48 sklepów Delikatesów Centrum.

GK Specjał w kolejce

Przejęcie Eko Holdingu przez Eurocash, może nie być jedynym tego typu wydarzeniem na rynku handlowym. Chęć rozwoju poprzez zakup konkurencyjnych marek wyraził bowiem ostatnio również Krzysztof Tokarz, prezes Grupy Kapitałowej Specjał, w skład której wchodzą takie franczyzowe marki, jak Nasze Sklep, Delikatesy Sezam czy Livio.
– Prowadzone są rozmowy w sprawie przejęcia dużych sieci franczyzowych (...). Zakładamy, że będzie to miało spore znaczenie dla naszych projektów rozwojowych. Zakładamy, że będzie to około tysiąca placówek franczyzowych. Nie rozstrzygam, czy będzie to jedna sieć, czy kilka. Negocjacje w tej sprawie wciąż trwają – przyznał na łamach firmowego kwartalnika.

Pikanterii sytuacji na rynku handlowym dodaje fakt, że wciąż nie jest znana ostateczna koncepcja podatku, którym miały zostać objęte sieci. Według ostatnich zapowiedzi rządu koncepty franczyzowe miały zostać z niego wyłączone, ale branża wciąż z niepokojem czeka na konkrety w tej sprawie.


NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Firma z napędem elektrycznym /14.06.2018

O planach rozwoju sieci salonów sprzedaży jednośladów elektrycznych i hybrydowych opowiada Jakub Czarny, prezes Scoopper.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.