25.03.2016

Pożyczają i zarabiają

KredytOK debiutuje na rynku pośrednictwa finansowego w roli franczyzodawcy. Partnerów chce przyciągnąć udziałem w zysku.

Firma Capital Service działa w branży pośrednictwa finansowego od 1999 roku. Należąca do niej sieć biur KredytOK obejmuje 105 oddziałów w całej Polsce. Właściciele marki chcą przyspieszyć rozwój, oferując swój pomysł na biznes w postaci licencji franczyzowej.
– Podpisywane są już pierwsze umowy franczyzowe. Na zachętę dla pierwszych 10 franczyzobiorców i partnerów przewidziana jest oferta specjalna – brak opłaty wstępnej – mówi Adam Kuszyk, prezes zarządu Capital Service.

Placówka KredytOK Fot. Capital Service

Dostosowanie lokalu do standardów KredytOK wymaga inwestycji rzędu 15 tys. zł. Biznes powinien być rentowny po trzech miesiącach od rozpoczęcia działalności.

Rolą franczyzobiorców i partnerów KredytOK jest sprzedaż produktów finansowych. Zakres oferowanych produktów w placówkach sieci jest systematycznie poszerzany, ale klienci najczęściej przychodzą po krótkoterminowe pożyczki gotówkowe.
– Formalnie za sprzedaż odpowiada franczyzobiorca, ale jest prowadzony za rękę przez franczyzodawcę.  Wszystkie pożyczki udzielane są ze środków własnych Capital Service – tłumaczy Adam Kuszyk.

Zwykle w systemach z branży finansowej franczyzobiorca udzielający pożyczek jest wynagradzany przez franczyzodawcę na zasadzie prowizji. W sieci KredytOK działa nieco inny model.
– W odróżnieniu od tradycyjnej franczyzy finansowej nie płacimy franczyzobiorcy tylko jednorazowej prowizji od wartość sprzedanej klientowi pożyczki. Dzielimy się pełnym zyskiem, który został wypracowany na pozyskanym kliencie w danym miesiącu i zostanie wypracowany w przyszłości – wyjaśnia Adam Kuszyk.

Franczyzobiorca musi zainwestować ok. 15 tys. zł w remont i adaptację placówki. Należy też wpłacić ustaloną indywidualnie kwotę na poczet zabezpieczenia spłaty pożyczek. W trakcie działalności franczyzobiorca odprowadza opłatę miesięczną w wysokości 250 zł. W zamian otrzymuje pakiet rozwiązań sprzedażowych i windykacyjnych, obsługę prawną oraz dostęp do szkoleń. Według szacunków franczyzodawcy, placówka KredytOK przynosi zyski już po trzech miesiącach od rozpoczęcia działalności.

Współpracę z KredytOK można podjąć nie tylko w modelu franczyzowym, ale również partnerskim. Placówki partnerskie, w przeciwieństwie do franczyzowych, nie mają narzuconych wymogów dotyczących lokalizacji i oznakowania. Nie korzystają jednak z ogólnopolskich akcji marketingowych. Więcej o standardach wizualizacji i urządzenia lokali KredytOK można przeczytać na portalu Lokalnabiznes.pl w artykule Pożyczki na swoim.

Jak wynika z badań PROFIT system, franczyza w branży finansów i bankowości w Polsce reprezentowana jest przez 29 konceptów sieciowych. Wśród nich dominują systemy partnerskie banków, ale liczne są również sieci zajmujące się sprzedażą ubezpieczeń (CUK Ubezpieczenia, Superpolisa), produktów leasingowych (GO Leasing, Leasing-Experts) oraz pożyczek krótkoterminowych (KredytOK, Fines).