24.03.2016

Carrefour chce rosnąć jak dotychczas

Francuska marka planuje otworzyć 100 sklepów franczyzowych w 2016 roku. To tyle, ile wynosi średnia z ostatnich 5 lat.

Franczyza handlowa wciąż żyje w niepewności w związku z zapowiadanym przez rząd podatkiem od sieci. Rząd wycofał się wprawdzie z planów opodatkowania konceptów franczyzowych, ale ostateczny kształt postanowień nie jest znany i jeszcze wiele może się zmienić. Taka sytuacja nie sprzyja rozwojowi branży, ale najwięksi gracze radzą sobie dobrze. Niedawno Eurocash poinformował o przejęciu sieci należących do Eko Holdingu, teraz o swoich dokonaniach i planach opowiedział zarząd Carrefour.

Wnętrze sklepu Carrefour Express Fot. Carrefour Polska

Carrefour w swojej ofercie mocno stawia na asortyment marek własnych. Liczy on łącznie ok. 3 tys. pozycji.

Convenience nakręca rozwój

W 2015 roku francuski koncern otworzył w Polsce jeden nowy hipermarket, dwa supermarkety oraz blisko 120 sklepów osiedlowych. We franczyzie udostępnia trzy koncepty: Express Minimarket (231 sklepów), Express Convenience (139) oraz Globi (165). Marki te różnią się specyfiką lokalizacji i aranżacji wnętrza, o czym można więcej można przeczytać na portalu Lokalnabiznes.pl. Na osiedlach działają też należące do grupy Carrefour sklepy Galeria Alkoholi.
– Sklepy osiedlowe są niewątpliwie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem polskiego rynku. Za ich sukcesem stoją zmiany w zachowaniach klientów, którzy chcą robić codzienne zakupy szybko, po drodze do pracy lub domu – mówi Francois Vincent, dyrektor ds. supermarketów i sklepów convenience.

– Carrefour rozwija franczyzę w Polsce od przeszło 5 lat, otwierając rocznie średnio około 100 nowych sklepów. W 2015 roku, kolejny rok z rzędu, udało się nam się utrzymać założone tempo rozwoju sieci – dodaje Marek Lipka, dyrektor ds. franczyzy i sklepów convenience.

Zmiany, zmiany

Ubiegły rok upłynął w grupie Carrefour również na modernizacji formatu supermarketowego. Na podstawie nowych modeli sklepów przeprowadzono remodelling 50 placówek. Zmiany dotyczyły zarówno urządzenia i wystroju lokali (nowe logo „Market”), jak i oferty asortymentowej (więcej produktów świeżych i leków bez recepty, artykuły szkolno-biurowe, tekstylia).
– W 2016 roku zamierzamy kontynuować zmiany rozpoczęte w roku ubiegłym. W szczególności dotyczy to ciągłego rozwoju formatów i konceptów sklepowych oraz zapewnienia najlepszej oferty produktowej, w najniższych cenach i dopasowanej do lokalizacji obiektu. Naszym priorytetem pozostanie także utrzymanie wysokiego tempa zarówno w zakresie modernizacji, jak i otwarć sklepów – mówi Guillaume de Colonges, prezes Carrefour Polska.

Agenci i młodzież

Carrefour wprowadził do oferty dwie nowe formy współpracy. Obok tradycyjnej franczyzy można skorzystać też z modelu agencyjnego, w ramach którego to Carrefour jest głównym inwestorem – posiada prawa do lokalu i opłaca koszty związane z jego adaptacją i wyposażeniem. Ajent nie ponosi żadnych kosztów inwestycji – jego głównym zadaniem jest prowadzenie sklepu zgodnie ze standardami firmy. Carrefour wychodzi też do młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Chce im zaoferować elastyczne warunki, jeśli chodzi o wymagany przez sieć wkład własny. Wysokość tego wkładu jest indywidualnie oceniana według możliwości i potencjału rozwojowego młodego przedsiębiorcy. Franczyzodawca może dołożyć młodym partnerom nawet do kilkudziesięciu tys. zł na rozwój sklepu w formacie convenience.

W grudniu 2015 roku Carrefour uruchomił internetowy kanał sprzedaży  sklep eCarrefour.pl, w którym oprócz artykułów spożywczych dostępna jest też oferta RTV i AGD. Pod francuskim szyldem działają też 43 przysklepowe stacje paliw.