Franczyza jest sexy
Lionel Lhermitte przyjechał do Polski w 1988 roku, gdy ówczesny system gospodarczo-polityczny chylił się ku upadkowi.
- We Francji wszyscy jeździli na zachód, np. do Stanów Zjednoczonych, a ja postanowiłem pojechać na wschód – śmieje się. - Trafiłem w sam środek solidarnościowych demonstracji. Bardzo mi się to spodobało. Mój przyjazd miał charakter biznesowy. Działałem wówczas w przemyśle mleczarskim. Zyski inwestowałem w nieruchomości, we Francji, Polsce i Portugalii.
Miłość do franczyzy
Biznes mleczarski Lionel Lhermitte w końcu porzucił. Zmieniał branże, wrócił nawet po jakimś czasie do Francji, gdzie pracował w swoim zawodzie, czyli jako prawnik. Ale Polska nadal ciągnęła go do siebie. Zwłaszcza że – jak mówi - to niedaleko od Francji. Nad Wisłę wrócił w 2008 roku.
- Przyjechałem na osiem miesięcy – uśmiecha się. - A zostałem już osiem lat.
W Nowym Targu zainwestował w galerię handlową. I w międzyczasie został też wielkim zwolennikiem franczyzy.
- Pierwsza była franczyza francuskiej marki, działającej w Polsce - wspomina Lionel Lhermitte. - Ta już wprawdzie nie istnieje, ale jako właściciel galerii od lat współpracuję z wieloma franczyzodawcami i franczyzobiorcami marek odzieżowych.
W galerii jeszcze do niedawna funkcjonowała też restauracja, działająca jako lokal własny. Jednak Lionel Lhermitte zdecydował się ją zamknąć, a w to miejsce wprowadzić lokal którejś z gastronomicznych sieci franczyzowych.
- Jeśli chodzi o gastronomię, to uważam, że restauracja własna nie ma takiego seksapilu jak sieciowa – mówi z francuskim humorem. - Ani oczywiście takiego potencjału marketingowego, ani tylu możliwości. Klienci wolą markowe restauracje, bo wiedzą, czego mogą się w nich spodziewać. Wiedzą, że wszędzie znajdą podobną jakość dań i obsługi.
Cudza recepta, własny sukces
- Bardzo dokładnie badałem rynek sprawdzając, jaka marka byłaby najbardziej odpowiednia dla takiej lokalizacji – podkreśla Lionel Lhermitte. - Spośród 20 konceptów, które rozważałem, wybrałem Telepizzę. To świetny format dla galerii handlowych. Poza tym realizuje też zamówienia na dowóz, co dodatkowo poszerza grono klientów. Obok galerii właśnie budujemy hotel Campanile Nowy Targ-Zakopane, także otwierany w systemie franczyzowym, więc jego goście również będą mogli odwiedzać restaurację.
Telepizza to doświadczony franczyzodawca. Tylko w Polsce ma 120 lokali, z czego 90 prowadzonych we franczyzie. Kwota inwestycji w restaurację z tym szyldem zaczyna się od 150 tys. zł. Potrzebny jest lokal wielkości 100-150 m2, najlepiej w mieście liczącym powyżej 40 tys. mieszkańców. Licencjodawca pomaga w doborze lokalizacji, przygotowuje projekt architektoniczny wnętrza, nadzoruje remont i adaptację placówki. Zapewnia też m.in. szkolenia, promocję, centralny system dostaw, system informatyczny oraz zamówień on-line
- Jestem wielkim zwolennikiem franczyzy. Dzięki niej można zacząć działalność w branży, w której wcześniej nie miało się żadnego doświadczenia – podkreśla Lionel Lhermitte. - Jednak trzeba umieć być franczyzobiorcą, dostosowywać się do wypracowanych przez licencjodawcę schematów postępowania. Wiele osób ma pokusę robienia „po swojemu”, bo wydaje im się, że tak będzie lepiej albo taniej. Tymczasem moje obserwacje i doświadczenia wskazują, że kluczem do sukcesu jest postępowanie zgodnie ze standardami i wymogami franczyzodawcy. Skoro czerpie się z jego doświadczeń, korzysta z wynegocjowanych przez niego cen produktów jest oczywiste, że powinno się działać według jego wskazówek.
Z francuskiego punktu widzenia Polska jest dobrym miejscem do prowadzenia biznesu.
- W porównaniu z Francją to raj podatkowy – śmieje się. - Ale ludzie są też większymi optymistami, chcą pracować. Oczywiście mam swoje problemy, jak każdy przeciętny biznesmen. Jednak Polska wydaje mi się dziś najlepszym krajem do rozwijania własnej działalności.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Na Targach Franczyza 15 i 16 marca nie zabraknie gastronomii. I tej sezonowej, i tej całorocznej.
Obserwuje się rosnące zainteresowanie kuchnią japońską wśród konsumentów, co przekłada się na wzrost liczby restauracji oferujących sushi.
Franczyzodawca Tawerny Pepe Verde ma duże doświadczenie w gastronomii. Chce się nim podzielić z licencjobiorcami.
– Nasz koncept franczyzowy to biznes z niską kwotą wejścia – mówi Michał Kłusek, franczyzodawca AM AM Kebab.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali