Zarobek w kilku krokach

Na świecie marka Geox ma 1,2 tys. sklepów. W Polsce dopiero rozpoczyna rozwój sieci.
Czwartek
31.03.2016
Sklep Geox zarabia od pierwszego miesiąca. Ale na zwrot z inwestycji przyjdzie trochę poczekać.
 

Marka Geox to dziecko włoskiego przedsiębiorcy nazwiskiem Mario Moretti Polegato. Jego biznesowy pomysł narodził się podczas pieszej wędrówki przez pustynie w Nevadzie. Aby ulżyć swoim przegrzanym stopom, Polegato wyciął dziury w gumowych podeszwach swoich butów za pomocą scyzoryka. Później dopracował koncepcję i opatentował ją jako technologię wodoodpornej, ale oddychającej membrany, dzięki której but oddycha.

Polegato do tego stopnia uwierzył w swój wynalazek, że postanowił go sprzedać wiodącym producentom obuwia. Żadnen z rynkowych gigantów nie był jednak zainteresowany technologią, toteż przedsiębiorca postanowił spróbować szczęścia na własną rękę. Udało się – założona w 1990 roku firma Geox po dekadzie obecności na rynku była warta już bilion euro. Majątek jej twórcy szacowany jest na 2,3 mld dolarów, co dało mu w 2014 roku 13 miejsce na liście najbogatszych Włochów.

Czas na Polskę

Sieć Geox liczy 1,2 tys. sklepów na całym świecie. W Polsce marka dopiero startuje z monobrandowym konceptem – ma pięć punktów franczyzowych i 10 należących do franczyzodawcy. Ostatnio włoski szyld pojawił się m.in. w gdańskiej Galerii Bałtyckiej i wrocławskiej Magnolii. Na kwiecień zaplanowane jest otwarcie w Bielsku Białej.
– W 2016 roku planujemy otwarcie co najmniej czterech sklepów, zarówno franczyzowych jak i własnych – mówi Łukasz Kuźniar, menedżer marki Geox na Polskę i kraje bałtyckie.

Franczyza Geox nie należy do tanich. Koszt inwestycji w remont i wyposażenie sklepu wymaga kwoty co najmniej 150 tys. zł. Franczyzobiorca musi też przedłożyć odpowiednie zabezpieczenie finansowe, w celu uzyskania limitu kredytowego niezbędnego do prowadzenia działalności. Wynika to z faktu, że współpraca opiera sie na modelu depozytowym – franczyzobiorca nie płaci za towar, a zarabia na prowizji od sprzedanych produktów. Wartość limitu kredytowego jest każdorazowo ustalana indywidualnie.
– Wszystkie sklepy otwarte w ciągu ostatnich dwóch lat były rentowne od pierwszego miesiąca. A zwrot z inwestycji szacowany jest na około dwa lata – mówi Łukasz Kuźniar.

Franczyzodawcę interesują lokalizacje w miastach powyżej 150 tys. mieszkańców w centrach handlowych. Optymalna powierzchnia lokalu sięga od 80 do 110 m2.
– Wspieramy partnerów w negocjacjach i wynajdywaniu odpowiednich lokalizacji. W związku z czym najważniejsze jest by potencjalny partner zgłosił się do nas z informacją jakie miasto, bądź miasta go interesują – dodaje Kuźniar.

Modowe wyzwania

Jego zdaniem zarządzając sklepem Geox należy liczyć się z dwoma rodzajami wyzwań. Pierwszy z nich to dobór odpowiedniego zespołu do pracy w sklepie.
– W chwili obecnej jest to jeden z podstawowych problemów każdej sieci. Jeśli dodamy do tego fakt, że na ogół posiadamy jeden sklep w danym mieście, a co za tym idzie nie możemy przesunąć wykwalifikowanej już kadry do nowej placówki, zadanie robi się jeszcze trudniejsze. Natomiast dzięki trenerom pracującym w naszej sieci, jesteśmy w stanie wesprzeć każdego partnera w znalezieniu odpowiednich członków zespołu i przeszkolić ich – mówi menedżer.

Drugim problemem, dotyczącym całego rynku obuwniczego w Polsce, jest ocieplenie klimatu. Przesunięcie się poszczególnych pór roku powoduje trudności w odpowiednim zatowarowaniu sklepu oraz osiągnięciu zamierzonych wyników.
– Niemniej jednak, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia naszej marki, czyli Włochy, wydaje nam się, że jesteśmy w stanie zaprezentować naszym klientom i partnerom dobrze przygotowaną kolekcję – tłumaczy Kuźniar.


NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.