30.03.2016

Biznes za cudze pieniądze

O rozwoju amerykańskiego koncernu Ziebart w naszym kraju i zasadach współpracy z firmą opowiada Bartosz Liszkowski, prezes spółki Ziebart Polska.

W czym specjalizuje się i skąd pochodzi spółka Ziebart?
Ziebart to światowy koncern ze Stanów Zjednoczonych, który specjalizuje się w renowacji samochodów i ochronie powierzchni lakierowanych. Firma istnieje od lat 50. Obecnie na świecie funkcjonuje ok. pół tysiąca firmowych salonów oraz ponad 1 tys. punktów, które świadczą jej usługi. W Polsce właśnie rozpoczynamy rozwój na zasadzie franczyzy. Poszukujemy do współpracy właścicieli warsztatów i serwisów samochodowych. Nie chcemy budować punktów od zera. Planujemy wdrożyć nasze usługi do istniejących już placówek. Wówczas koszty inwestycji będą o wiele mniejsze i szybciej zaczniemy realizować zlecenia klientów. Ofertę kierujemy do przedsiębiorców, którzy chcą zdywersyfikować usługi.

Bartosz Liszkowski, prezes spółki Ziebart Fot. Ziebart

Poszukujemy do współpracy właścicieli warsztatów i serwisów samochodowych. Nie chcemy budować punktów od zera. Planujemy wdrożyć nasze usługi do istniejących już placówek. Wówczas koszty inwestycji będą o wiele mniejsze i szybciej zaczniemy realizować zlecenia klientów. Ofertę kierujemy do przedsiębiorców, którzy chcą zdywersyfikować usługi.
Bartosz Liszkowski, prezes Ziebart Polska

Ile wynosi koszt inwestycji w koncept biznesowy pod szyldem Ziebart?
Całkowity koszt inwestycji leży po stronie firmy. Proponujemy współpracę w ramach konceptu Ziebart Express. Jest to promocyjny program partnerski w pełni finansowany przez amerykański koncern. Ziebart dostarcza maszyny, środki chemiczne oraz inne akcesoria, wykorzystywane w pracy. Zwalniamy partnera z wszelkiego ryzyka związanego z inwestycją w biznes. Bierzemy na siebie wszystkie koszty wyposażenia placówki i realizacji usług. W naszej gestii leży również rekrutacja pracowników, ich wyszkolenie i wynagradzanie za pracę.

Jakie zobowiązania leżą więc po stronie partnera?
Obowiązkiem partnera jest kontrola nad jakością wykonywanych usług, zarządzanie placówką i rozwój działalności. Licencjobiorca musi dysponować również zadaszoną i ogrzewaną powierzchnią warsztatową (ok. 20 m²) oraz zapleczem i dodatkowym stanowiskiem sprzedażowym (ok. 6 m²). W każdym serwisie chcemy mieć oddzielną recepcję z widocznym logo Ziebart. W ten sposób budujemy rozpoznawalność marki. Zależy nam, by klienci identyfikowali usługi z firmą, a nie wyłącznie z lokalnym serwisem samochodowym. Zysk ze sprzedaży dzielony jest po połowie między firmą, a partnerem.

Na jak długo podpisywana jest umowa z firmą Ziebart?
Umowa o współpracy pod szyldem Ziebart Express trwa dwa lata. Po tym okresie partner może kontynuować rozwój i przejąć punkt na własność na zasadzie pełnej franczyzy. Wówczas odkupuje od Ziebarta zamortyzowany sprzęt; maszyny, narzędzia oraz inne elementy stosowane w placówce.  Zależy nam by licencjobiorca od początku współpracy utożsamiał się z prowadzoną działalnością i był za nią odpowiedzialny. Chociaż nie inwestuje w koncept własnych pieniędzy, chcemy by traktował go jak swój biznes. 

Co daje przejście na tradycyjny model franczyzowy?
Przejście na tradycyjny model franczyzowy otwiera partnerowi drzwi do pełnego pakietu usług. Pod szyldem Ziebart Express przedsiębiorca oferuje tylko ich ograniczony zakres. Są to przede wszystkim usługi związane z ochroną lakieru na samochodach. Współpraca na zasadzie pełnej franczyzy rozszerza pakiet o bardziej skomplikowane usługi m.in. ochronę i czyszczenie tapicerki, oklejanie samochodów foliami ochronnymi i kolorowymi, kładzenie folii na szyby itd. Rozwój działalności przekłada się też na jej obroty.

W jakich lokalizacjach będzie otwierane punkty Ziebart Express?
W miastach od 100 do 300 tys. mieszkańców. W większych miastach będą powstawać placówki pełnousługowe.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0