Franczyzobiorcy prowadzą ok. 80 z 357 stacji pod szyldem Statoil. Prawdopodobnie będą musieli partycypować w kosztach rebrandingu.
Środa
13.04.2016
Stacje Statoil czeka rebranding na Circle K. Zazwyczaj franczyzodawcy współuczestniczą w kosztach wymiany oznaczenia, tak będzie i w tym przypadku.
 

„Bo ja tam zawsze tankuje. No, motor tankuje!” – odpowiadała pani Jadzia w reklamie na pytanie o powody swoich częstych wizyt na stacji Statoil. Reklama przeszła do kanonu już jakiś czas temu, dziś do historii przechodzi marka, którą promowała. Firma Statoil Fuel & Retail postanowiła, że należące do niej stacje pod szyldem Statoil zmienią nazwę na Circle K. To decyzja spółki matki, czyli kanadyjskiego koncernu Alimentation Couche-Tard Inc., która zamierza skonsolidować swoje brandy: Mac’s, Circle K, Kangaroo Express oraz Statoil pod jednym szyldem – właśnie Circle K.

Stacje Statoil działają w ośmiu europejskich państwach. Oprócz Polski, szyld jest obecny w Norwegii, Szwecji, Danii, Estonii, Rosji, na Litwie i Łotwie. Nad Wisłą zmiana logo czeka 357 stacji.  Ok. 80 z tych punktów należy do franczyzobiorców. Wprawdzie spółka poinformowała w komunikacie, że „zmiana nazwy naszej firmy nie będzie miała wpływu na obowiązujące umowy z klientami, partnerami czy dostawcami firmy”, jednak można się spodziewać, że franczyzobiorcy będą musieli partycypować w kosztach rebrandingu.

Kto płaci za zmianę znaków?

Zmiana marki, czy nawet całej identyfikacji wizualnej punktów sprzedaży jest częstą sytuacją. W przypadku systemów franczyzowych powoduje jednak kontrowersję: kto za taką zmianę powinnen zapłacić. W ostatnich latach koszty zmiany wyglądu lokali, ale z pozostaniem przy starej marce, ponosili m.in. franczyzobiorcy McDonald’s, Da Grasso i Chłopskiego Jadła. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku, kiedy zmiania się markę samej sieci. Bank Pekao SA zapłacił za nowy branding przejętych placówek partnerskich BPH. W zeszłym roku Alior Bank sfinansował wymianę oznaczeń i części mebli przejętych placówek partnerskich Meritum Banku. Podobnie wyglądało to w przypadku innych koncernów paliwowych. PKN Orlen płacił za nowy branding dla franczyzowych stacji Petrochemii Płock przechodzących pod nowy szyld. Również Grupa Lotos przygotowała pakiet wsparcia dla partnerów, w ramach którego franczyzobiorca mógł sobie kupić nowy branding lub dokonać innych niezbędnych inwestycji na stacji.
Statoil powinien opracować program współfinasowania rebrandingu dla swoich stacji franczyzowych – uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Doradzaliśmy w kilku procesach rebrandingu. Bez programu wsparcia ze strony franczyzodawcy zmiany będą przebiegały znacznie wolniej i spowodują wiele niepotrzebnych konfliktów.

Jak dowiedział się portal Franchising.pl, centrala zapłaci za zmiany w wyglądzie stacji.
- Koszty zmiany oznakowania stacji poniesie w całości nasza firma. W związku z tym, że rebranding stacji w Polsce planowany jest na 2017 roku, nie informujemy aktualnie o wysokość kosztów związanych z tym procesem - Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik prasowy spółki.

Partnerzy wciąż poszukiwani

Franczyzobiorca  Statoil Fuel & Retail Polska, a już niedługo Circle K, powinien wybudować lub już posiadać stację paliw. Przystąpienie do franczyzy oznacza zgodę na działanie w taki sam sposób jak to robią pozostałe stacje własne lub partnerskie: dotyczy to sprzedaży określonych paliw, podobny układ sklepu, przestrzeganie standardów obsługi i bezpieczeństwa obowiązujących w sieci.

W zamian stacja otrzymuje określone inwestycje pomagające w podwyższeniu jej jakości i identyfikujące obiekt jako stację Statoil, bezpłatne szkolenia, materiały marketingowe, system komputerowy, możliwość korzystania z kontraktów Statoil Fuel & Retail Polska itp. – wylicza Krystyna Antoniewicz-Sas.

Jak podaje franczyzodawca, 60 proc. właściciel stacji franczyzowych Statoil nie miało wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu stacji. 


POPULARNE NA FORUM

Spedycja/Transport/Logistyka

Zdecydowanie. Moim zdaniem firma spedycyjna to przyszłość

50 wypowiedzi
ostatnia 17.10.2018
Mobilne Myjnie Parowe

Myjnia parowa oparta o system franchisingu w moim przekonaniu jest to całkiem sensowny pomysł na własny biznes, tym bardziej że we współczesnych czasach, większości...

3 wypowiedzi
ostatnia 16.10.2018
Mobilne Myjnie Parowe

Myjnia parowa oparta o system franchisingu w moim przekonaniu jest to całkiem sensowny pomysł na własny biznes, tym bardziej że we współczesnych czasach, większości...

3 wypowiedzi
ostatnia 16.10.2018
Zarabiamy na jednośladach

Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. fujitsu acy 80

1 wypowiedzi
ostatnia 14.10.2018
Franczyza dla fanów motoryzacji

Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. fujitsu acy 80

1 wypowiedzi
ostatnia 14.10.2018
Stacje Paliw

Budowa stacji to kosztowna inwestycja, trzeba się liczyć z 800-1200 tyś zł, dodatkowo należy spełnić naprawde restrykcyjne wymagania ale jest to dochodowy biznes pod...

10 wypowiedzi
ostatnia 09.10.2018
Chcę założyć stację paliw

Jeżeli chcecie założyć stację paliw to przygotujcie się na naprawde duże wydatki, dodatkowo działając bez wsparcia dużego koncernu paliwowego będzie trudno...

42 wypowiedzi
ostatnia 09.10.2018
Mobilne Myjnie Parowe

Polecam założenie biznesu- Mobilna Myjnia Parowa Wszystkie informacje poniżej. Naszą ofertę kierujemy do przedsiębiorców (przyszłych i obecnych) zamierzających...

3 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018