Licencja na burgery
Przemysław Zacny, development director Burger King Poland
Przez wiele lat na polskim rynku rozwojem sieci Burger Kinga zajmowała się spółka AmRest (która ma w swoim portfolio także m.in. marki KFC, Pizza Hut i Starbucks). Później dołączył drugi operator, grupa Autogrill. Centrala Burger Kinga liczyła na szybsze tempo rozwoju, zarówno w Polsce, jak też południowo-wschodniej Europie. Pod koniec 2014 roku powołała do życia spółkę Burger King SEE, przed którą postawiono zadanie intensywnej rozbudowy sieci w Polsce, Włoszech, Rumunii i Grecji. W tych dwóch ostatnich krajach, ze względu na niestabilną sytuację polityczną, na razie jest to utrudnione, ale w Polsce i we Włoszech spółka ruszyła do pracy. Nad Wisłą od tego roku zdecydowała się sprzedawać franczyzę indywidualnym przedsiębiorcom. Na świecie tak właśnie dzieje się od lat.
– Ponad 99 proc. wszystkich restauracji na świecie działa we franczyzie – potwierdza Przemysław Zacny, development director Burger King Poland. – Burger King przeprowadził analizę wszystkich krajów Europy i Polska została uznana za jedno z dwóch państw o największym potencjale rozwojowym. Aby maksymalnie przyspieszyć ekspansję naszej sieci, wyjątkowo w Polsce zamierzamy rozwijać się zarówno poprzez franczyzę, jak też otwierając własne restauracje.
Przemysław Zacny zapowiedział, że Burger King Poland zainwestuje w tym roku 50 mln zł w rozwój sieci restauracji. A w kolejnych pięciu latach na ten cel przeznaczy w sumie ponad 300 mln zł. Franczyzodawca planuje otwierać około 15 restauracji własnych i tyle samo franczyzowych każdego roku. W 2021 roku chce, żeby polska sieć marki liczyła 200 lokali.
Drugie podejście
Lokale Burger King można otwierać w trzech formatach. Model drive – czyli wolnostojący budynek, budowany od podstaw – to koszt od 3,5 do 4 mln zł. W lokal w formacie inline (z wejściem z ulicy) trzeba zainwestować od 2 do 2,5 mln zł. Natomiast restauracja w food courcie galerii handlowej wymaga nakładów do 1,5 mln zł.
Jednorazowa opłata wstępna wynosi 60 tys. dolarów, przy 20-letnim okresie trwania umowy. Miesięczna opłata franczyzowa to 6 proc. od obrotu, plus 5 proc. opłaty marketingowej. Franczyzobiorcy otrzymują wsparcie m.in. w postaci szkoleń dla siebie i personelu, pomocy w negocjacjach umowy najmu lub kupna lokalu czy działki, koncepcji zagospodarowania i projektu architektonicznego lokalu. Burger King Poland skupia się na razie na miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Pożądane lokalizacje to także miejsca przy autostradach, drogach ekspresowych, tranzytowych.
19 kwietnia otwarto restaurację Burger Kinga przy placu Konstytucji w Warszawie. Tym samym historia tej amerykańskiej marki nad Wisłą zatoczyła koło. 24 lata temu, niedaleko tego miejsca (przy placu Zbawiciela) otwierano pierwszy w naszym kraju lokal Burger Kinga. Jednak wówczas ekspansja nie powiodła się. W 2001 roku AmRest odkupił restauracje Burger King od ówczesnego franczyzobiorcy i przekszałcił je w lokale KFC. Burger King wrócił do Polski sześć lat później, w 2007 roku. Po raz kolejny główną rolę odegrał AmRest, tym razem ponownie wprowadzając Burger Kinga na rynek jako franczyzobiorca. Teraz w naszym kraju działa ponad 40 restauracji z logo Burger King. To zdecydowanie nie zaspokaja apetytów właścicieli marki. Burger King Poland planuje szybkie tempo rozwoju, chce otwierać nawet po kilkadziesiąt restauracji rocznie.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali