14.08.2016

Legenda LEGO

Gdyby policzyć wszystkie wyprodukowane dotąd figurki popularnych ludzików LEGO, okazałoby się, że jest ich niewiele mniej niż ludzi na Ziemi – 4 miliardy.

Rok 1932, małe miasteczko Billund na południu Danii. Czterdziestoletni stolarz Ole Kirk Christiansen otwiera sklep z rzeźbionymi z drewna zabawkami. Aby nadać nazwę swojej firmie, organizuje konkurs wśród pracowników. Najlepszy z pomysłów jest jednak jego autorstwa. LEGO – połączenie duńskich słów „Leg” i „God”, znaczy „baw się dobrze”.

Dzieci układają klocki lego Fot. Lego

Co sekunda na świecie sprzedaje się ponad 7 pudełek LEGO, a każdej minuty produkuje się 36 tys. klocków.

Z ojca na syna

Prawie 15 lat później Christiansen uznał, że idealnym materiałem do produkcji zabawek jest plastik. Zakupił pierwszą w Danii maszynę z wtryskowym kształtowaniem elementów. W 1949 r. została ona użyta do wyprodukowania pierwowzoru klocków LEGO. Ideą wynalazcy było stworzenie systemu drobnych części, które mogłyby być zarówno z taką samą łatwością łączone ze sobą, jak i oddzielane od siebie w celu zbudowania czegoś nowego. Duński przedsiębiorca, zgodnie z wyznawaną przez siebie zasadą, brzmiącą: „tylko najlepsze jest wystarczająco dobre”, wpajał swoim pracownikom, że liczy się przede wszystkim jakość produktów. Mimo tego plastikowe klocki nie od razu zdobyły uznanie sprzedawców i klientów. Wiele partii wysyłanych przez firmę Christansena hurtownikom było zwracanych, a on sam nie potrafił stawić czoła powszechnemu przekonaniu, że plastikowe zabawki nigdy nie zastąpią drewnianych.

W 1954 r. młodszym dyrektorem zarządzającym przedsiębiorstwa Christiansena został jego syn, Godtfred Kirk. Menedżer miał świadomość wysokiego potencjału wymyślonych przez ojca klocków, jednak dostrzegał w nich szereg problemów technicznych. Wciąż brakowało im wszechstronności, uniwersalności. W roku 1958 opatentowano klocki o nowym kształcie i wyglądzie, a pięć kolejnych lat zajęło znalezienie odpowiedniego materiału do ich produkcji. Nowy wzór okazał się strzałem w dziesiątkę. Był na tyle udany, że nie uległ zmianie do dzisiaj. W konstrukcjach tworzonych przy użyciu klocków dostępnych obecnie można bez problemu posiłkować się tymi sprzed 50 lat.

W 1986 r. stery firmy przejął wnuk założyciela, Kjeld Kirk Kristiansen, a LEGO kontynuowało umacnianie swojej pozycji na rynku zabawek. Duńskiemu producentowi pomagała wyłączność, jaką posiadał na wytwarzanie klocków w dotychczasowym kształcie. Grupa LEGO utraciła ten przywilej dopiero w 2008 r., kiedy odebrał go jej Europejski Sąd Pierwszej Instancji. Trudniejszy okres firma przeżyła na początku nowego milenium, kiedy okazało się, że skumulowane straty z kilku lat wyniosły 144 mln funtów. Dyskutowano nawet o sprzedaży przedsiębiorstwa Amerykanom. Poważne cięcia kosztów oraz rezygnacja z produkcji mniej dochodowych serii pozwoliły jednak już w kolejnym roku znacznie zwiększyć przychody i powrócić na ścieżkę wzrostu.

Eksperci z przedszkola

W siedzibie Lego Group w Billund ponad 120 projektantów opracowuje nowe zestawy klocków. Firma ma także oddziały w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech i Japonii, gdzie przygotowywane są projekty przeznaczone specjalnie na te rynki. Średni czas powstania nowego produktu to około 12 miesięcy. Proces tworzenia składa się z trzech etapów. Najpierw obserwowane są trendy rynkowe, a projektanci osobiście udają się na zwiady do sklepów z zabawkami. W ten sposób zdobywają wiedzę na temat najpopularniejszych w danym czasie gadżetów dla dzieci, co pomaga w przygotowaniu nowych atrakcyjnych i na czasie serii.

Projektowanie i rozwój pomysłów powstałych na pierwszym etapie produkcyjnym odbywa się przy użyciu specjalistycznego oprogramowania kreślarskiego. Następnie przy zastosowaniu maszyny stereolitograficznegj wytwarzane są prototypowe klocki, poddawane później ocenie całemu zespołowi projektowemu. Produkt jest testowany także przez grupę ekspertów – dzieci, do których adresowany jest produkt oraz ich rodziców. Jeśli mali konsultanci będą zadowoleni z efektu, projekt zostanie zaakceptowany, a nowe zestawy przeznaczone do masowej produkcji. Stworzone wcześniej wirtualne modele zostaną natomiast wykorzystane przy produkcji opakowań oraz materiałów reklamowych.

Klocki LEGO są produkowane z wysokiej jakości matującego plastiku wykończeniowego. Posiada on odporną na zadrapania i uderzenia powierzchnię, a dzięki swojej twardości gwarantuje trwałość konstrukcji. Aby zapewnić stabilność i możliwość sprawnego dopasowywania klocków, elementy są wytwarzane przy zachowaniu tolerancji do 2 mikrometrów. Tylko 18 na milion elementów nie spełnia wewnętrznych standardów firmy. Wszystkie klocki duńskiej firmy produkowane są w specjalnych fabrykach na terenie Europy i Meksyku. Ponieważ LEGO kieruje swoje produkty również do najmłodszych, firma dostosowuje się do zobowiązań krajowych oraz norm ISO i EU(CEN).

Grupa LEGO szacuje, że w ciągu pięciu dekad działalności sprzedanych zostało ok. 400 miliardów klocków. Roczna produkcja koncernu wynosi średnio 20 miliardów. Oznacza to, że w ciągu sekundy wytwarzanych jest ich ok. 600. Jak dotąd wyprodukowano wystarczającą liczbę klocków, aby móc obdarować każdego człowieka na świecie 64 sztukami.

Nieodłączną częścią wizerunku duńskich klocków są parki rozrywki, zwane Legolandami. Pierwszy z nich powstał w 1968 r. w kolebce firmy, Billund. Pozostałe trzy znajdują się w angielskim Windsorze, Gunzburgu w Niemczech oraz Carlsbadzie w Kalifornii. Turyści mogą zobaczyć w nim autentyczne budowle, takie jak stadion drużyny FC Kopenhaga, Pałac Królewski, karuzele i kina. Wszystko zostało zbudowane oczywiście przy użyciu klocków LEGO. W 2005 r. 70 proc. udziałów w Legolandach przejęła nowojorska grupa Blackstone.

Mimo upływu lat LEGO zdobywa wciąż nowych sympatyków. Fenomen klocków polega na tym, że z takim samym zainteresowaniem sięgają zarówno po nie dzieci w czasie zabawy, jak i naukowcy szukający nowych rozwiązań technologicznych.