Współpraca na nowych zasadach

Wprowadziliśmy model franczyzy depozytowej. Od teraz, aby wejść w biznes pod szyldem naszej sieci, wystarczy dysponować lokalem o powierzchni od 250 do 400 m2 oraz kapitałem w wysokości 50 tys. zł netto.
Michał Stemplewski, menedżer klientów kluczowych spółki Sklepy Komfort
Sobota
30.04.2016
O zmianach w koncepcie franczyzowym sieci Komfort i nowym wizerunku sklepów opowiada Michał Stemplewski, menedżer klientów kluczowych spółki Sklepy Komfort.
 

Komfort zmienił warunki inwestycji w koncept franczyzowy oraz zasady współpracy. Na czym dokładnie polega ta zmiana?
Wprowadziliśmy model franczyzy depozytowej. Od teraz, aby wejść w biznes pod szyldem naszej sieci, wystarczy dysponować lokalem o powierzchni od 250 do 400 m2 oraz kapitałem w wysokości 50 tys. zł netto. Resztę kosztów związanych z wyposażeniem i zatowarowaniem sklepu ponosi Komfort.  Wyeliminowaliśmy wiele niedogodności, które są chlebem powszednim w tradycyjnym biznesie, m.in. wysoką inwestycję początkową, finansowanie zatowarowania, kredyty kupieckie oraz niesprzedane końcówki kolekcji. To centrala jest właścicielem asortymentu do momentu, kiedy trafi on w ręce klienta. Dzięki temu zmniejszyliśmy do minimum ryzyko błędów możliwych do popełnienia przez franczyzobiorcę.

Na czym zarabia franczyzobiorca?
Franczyzobiorca wynagradzany jest prowizyjnie za sprzedaż zarówno towaru, jak i usług związanych m.in. z montażem czy sprzedażą ratalną. Co ważne, mam tu na myśli zarówno prowizje od sprzedaży w salonie, jak i od zamówień składanych online, które dany sklep realizuje. Może również liczyć na premie za wzorcowe zarządzanie biznesem. Kluczem do wiedzy na ten temat są szkolenia, z których korzystają zarówno partnerzy, jak i ich pracownicy. Uczymy ich technik efektywnej sprzedaży i obsługi klienta, procedur związanych z prowadzeniem sklepu oraz przekazujemy informacje o oferowanych produktach. Wszystko odbywa się w formie szkoleń online, które można odbyć i zaliczyć bez konieczności opuszczania sklepu. Nasz nowy koncept franczyzowy upraszcza biznes i jasno określa granice odpowiedzialności franczyzodawcy i franczyzobiorcy. To dobrze wpływa na jakość współpracy, co jest w interesie obu stron.   

Jakie obowiązki leżą zatem po stronie franczyzobiorcy?
Franczyzobiorcy Komfortu ponoszą odpowiedzialność za sprzedaż produktów w sklepie oraz dbają o profesjonalną obsługę klienta – doradztwo, dostawę zakupionego towaru do odbiorcy i montaż pokryć podłogowych. W każdej placówce obowiązują jednakowe standardy sprzedaży, które firma regularnie kontroluje. Profesjonalna obsługa klienta to jeden z wyróżników marki Komfort, dlatego klient ma być wszędzie obsługiwany tak samo dobrze. To jeden z istotnych czynników, który pozwala zagwarantować partnerom i całej firmie odpowiednio wysokie obroty.

Podobno sklepy zmieniły wizerunek i wystrój wnętrza. Jak teraz wyglądają?
Projekt, w oparciu o który tworzymy nasze nowe salony otrzymał nagrodę Best Shop Concept 2015 w kategorii „Remodeling”. Postawiliśmy przede wszystkim na komfort klienta. Sklepy mają przejrzysty i funkcjonalny układ. Wnętrza podzieliliśmy na strefy produktowe, zadbaliśmy o odpowiednią ekspozycję towarów (łatwy dostęp, dobra widoczność), a także praktyczne udogodnienia dla klientów. Mamy specjalne stanowiska i plansze edukacyjne, na których można poznać oraz porównać cechy i właściwości produktów (m.in. sploty wykładzin, parametry paneli poszczególnych klas). Wystrój sklepu utrzymany jest w bieli i szarościach. Jest nowocześnie i elegancko, ale i przyjaźnie.  Zachęcamy klientów, aby po obejrzeniu oferty usiedli wygodnie w strefie obsługi i na spokojnie przy kawie, dokonali wyboru najlepszego produktu. Oczywiście przy fachowym wsparciu naszego doradcy. Stawiamy również na wielokanałowy kontakt z klientem. Klienci często przed wizytą w sklepie przeglądają naszą ofertę online. Teraz interesujące ich produkty mogą zapisać w koszyku, a następnie szybko odtworzyć je na ekranie dotykowym, który jest elementem wyposażenia każdego nowego sklepu. To znacząco skraca czas poszukiwań, a tym samym ułatwia i zakupy, i pracę naszych doradców. I w drugą stronę – klient za pomocą ekranu dotykowego może zapisać produkty, które spodobały mu się w sklepie, a następnie kupić je online. Dostarczy mu je najbliższy sklep. Dla klienta to wygoda, a dla naszych partnerów franczyzowych dodatkowe źródło dochodu, generowane z zakupów online. 

Jak jeszcze wspieracie partnerów?
Przede wszystkim działaniami marketingowymi, realizowanymi zarówno na poziomie lokalnym, jak i w skali całego kraju. Nasza oferta promowana jest w kampaniach telewizyjnych, radiowych, w prasie i Internecie. Jesteśmy obecni wszędzie tam, gdzie klienci mogą poszukiwać inspiracji i informacji o podłogach – na portalach i w magazynach budowlanych, wnętrzarskich, a także kobiecych (bo jak wynika z badań to panie są głównym decydentem i inspiratorem zakupów do domu), w mediach społecznościowych (Facebook, YouTube), w gazetkach dystrybuowanych bezpośrednio do domów potencjalnych klientów. Pokazujemy trendy, podpowiadamy i doradzamy, ale także docieramy z komunikatem na temat najlepszych cen. Komunikacja marketingowa, nowy wystrój sklepów, wielokanałowość sprzedaży, nowe zasady współpracy z partnerami – to są wszystko elementy ważnych i dobrych zmian wizerunkowych, które przechodzi marka Komfort. Widzimy już ich efekty, są bardzo satysfakcjonujące.

Ile aktualnie działa sklepów Komfort?
Sieć Komfort liczy w sumie ponad 100 sklepów – zarówno własnych jak i franczyzowych.  Wśród nich jest siedem lokali franczyzowych otwartych na nowych zasadach współpracy. Na przełomie maja i czerwca dołączy do nich kolejny. Przewidujemy, że do końca 2016 roku w nowym modelu franczyzowym otwartych zostanie jeszcze mniej więcej 20  placówek. Zlokalizowane będą w miastach, których liczba mieszkańców zawiera się w przedziale 30-100 tysięcy.

Rozmawiała Magdalena Kurda