28.09.2016

Jak pokonać Biedronkę

Akademia Umiejętności startuje w nowej odsłonie. Ale czy szkolenia pozwolą właścicielom sklepów spożywczych stawić czoła dyskontowej konkurencji?

27 września Stadion Narodowy w Warszawie wypełnił się franczyzobiorcami Delikatesów Centrum, abc, Groszka i wielu innych marek wchodzących w skład Grupy Eurocash. Powód? Uroczysta inauguracja rozszerzonej odsłony Akademii Umiejętności Eurocash, programu podnoszenia kwalifikacji skierowanego do właścicieli i pracowników franczyzowych sklepów detalicznych.

Szkolenie w sklepie Delikatesy Centrum Fot. Eurocash

Grupa Eurocash planuje wydać na szkolenia w ramach Akademii Umiejętności kilka milionów złotych. Szkolenia są dostępne dla franczyzobiorców marek należących do Grupy.

W całodniowej konferencji wzięło udział 5 tysięcy detalistów i ich pracowników. Dla uczestników konferencji przygotowano serię wykładów z udziałem ekspertów Grupy Eurocash i partnerów Akademii czołowych firm FMCG oraz instytucji naukowo-badawczych (m.in. Coca-Cola, Carlsberg, E. Wedel i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Wśród poruszanych tematów znalazły się między innymi: prognoza rozwoju gospodarki w Polsce i na świecie, trendy na rynku konsumenckim, czy zarządzanie sklepem i personelem.
– Był także czas na wyjątkowe spotkanie z profesorem Andrzejem Blikle, który opowiedział o prowadzeniu biznesu rodzinnego oraz wykład profesora dr hab. Henryka Mruka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na temat zachowań i zwyczajów konsumentów – wylicza Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash.

E-learning, warsztaty, konferencje

Akademia powstała w 2010 roku i od tego czasu edukuje właścicieli i pracowników sklepów z tematów związanych z prowadzeniem sklepu detalicznego w realiach polskiego rynku.
– Realizując działania Akademii Umiejętności Eurocash stawiamy sobie trzy zasadnicze cele. Pragniemy zapewnić naszym partnerom dostęp do bieżącej wiedzy eksperckiej i specjalistycznej, dać im możliwość korzystania z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wspierać bieżącą wymianę doświadczeń. Powyższe założenia w powiązaniu z różnymi dostępnymi formami edukacyjnymi oraz profesjonalnym zespołem trenerów i specjalistów decydują o sukcesie naszego przedsięwzięcia – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.

Akademia Umiejętności Eurocash opiera się na trzech filarach: interaktywnej platformie edukacyjnej, warsztatach oraz konferencjach. Nowa wersja platformy edukacyjnej zapewnia użytkownikom nieograniczony dostęp online do kilkudziesięciu szkoleń e-learningowych dostosowanych do potrzeb sklepów spożywczych. Szkolenia multimedialne umieszczone na platformie łączą w sobie wykłady z praktycznym wykorzystaniem nabytej wiedzy. Przy pomocy spersonalizowanego serwisu użytkownicy będą w stanie zarejestrować się także na warsztatach realizowanych w całej Polsce oraz pobrać materiały z konferencji.

Warsztaty stanowią praktyczną część realizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash programu szkoleniowego. Uczestnicy biorą udział w takich szkoleniach, jak np. "Zarządzanie personelem", "Pracownik sklepu spożywczego" czy "Straty w sklepie spożywczym". Uzupełnienie wiedzy stanowią miesięczne newslettery z ciekawostkami z rynku i opiniami ekspertów. W ramach swojej oferty Akademia organizuje także konferencje merytoryczne, podczas których uczestnicy otrzymują informacje niezbędne do prowadzenia sklepu oraz aktualną wiedzę rynkową. Spotkania są okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania sklepem oraz wymiany doświadczeń. Podczas konferencji organizowane są warsztaty, konsultacje oraz spotkania z ekspertami rynkowymi z Polski i ze świata.

Dawid kontra Goliat

Jak twierdzi Luis Amaral, twórca sukcesu Grupy Eurocash i jej prezes, to właśnie dzięki szkoleniom i wymianie doświadczeń pomiędzy franczyzobiorcami i franczyzodawcą, możliwe jest skuteczne konkurowanie małego handlu z dużymi formatami sklepowymi.
– Kiedy przed dwiema dekadami dokonywałem wykupu menedżerskiego Eurocashu i zdecydowałem się oprzeć biznes na wspieraniu małych sklepów, ludzie z branży pukali się w głowę. Mówili, że małe spożywczaki są skazane na pożarcie przez dyskonty, że nie mają szans – wspomina Luis Amaral. – Cóż, minęło dwadzieścia lat, ja wciąż tu jestem, a małe sklepy skutecznie rywalizują z największymi formatami.

O tym, ile dla rynku spożywczego znaczy franczyza, świadczą liczby. W pierwszym półroczu 2016 roku z rynku zniknęło ponad 4 tys. sklepów, podczas gdy w ubiegłych latach ich liczba topniała w tempie 6-7 tys. rocznie. Jednocześnie przybywa punktów, które przystępują bądź rozpoczynają działalność od zera jako jednostki franczyzowe. W 2015 roku ich liczba wzrosła o 1,1 tys. i sięgnęła poziomu 36 tys. (ok. 10 proc. łącznej liczby sklepów w Polsce).
– Rzeczywistość rynkowa od wielu lat stawia przed właścicielami sklepów wyjątkowo trudne wyzwania. Jednym ze sposobów przetrwania na rynku opanowanym przez ekspansywne sieci handlowe było dla nich zrzeszanie się w systemach partnerskich i franczyzowych. Obecnie kluczowym celem wydaje się przekonanie producentów, by oparli swoje strategie sprzedażowe nie na dyskontach i hipermarketach, lecz na handlu niezależnym. Przyszłość należy do profesjonalnych przedsiębiorstw detalicznych, atrakcyjnych dla kolejnych pokoleń właścicieli sklepów – mówi Luis Amaral. – Przedsiębiorstw, w których obok sklepu spożywczego rodzina prowadzi profesjonalny sklep z alkoholami „Duży Ben” czy sklep formatu convenience „1minute”. Do tego kolejną ofertą takiego przedsiębiorstwa będzie kosmetyczny sklep z wyjątkową obsługą „Kontigo” i dojeżdżający na polską wieś „abc na kołach”. Takie przedsiębiorstwo odbuduje sprzedaż wybranych kategorii, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań sprzedaży wina „Faktoria Win”, czasopism i prasy „Inmedio” czy oferty dedykowanych produktów marki własnej. By te rodzinne przedsiębiorstwa mogły się nieustannie rozwijać, konieczne jest równoległe poszerzanie wiedzy i wspieranie innowacyjności. Właśnie temu służy Akademia Umiejętności Eurocash.