Radosław Wiśniewski: Interesy nie lubią pośpiechu

Kryzysy mają, niestety, tę złą cechę, że powtarzają się cyklicznie, a w związku z tym w naszym codziennym planowaniu strategicznym musimy uwzględniać ryzyko turbulencji związanych z ich potencjalnym pojawieniem się. Warto również tak kształtować rozwój biznesu, by nawet na takie zjawiska jak kryzys patrzeć nie tylko jak na zagrożenie, lecz także rynkową szansę.
Radosław Wiśniewski, twórca odzieżowej grupy Redan
Sobota
01.10.2016
– Bycie lekarzem nauczyło mnie kilku rzeczy. Przede wszystkim życiowej pokory, która powinna nam towarzyszyć również wtedy, gdy realizujemy duże biznesowe projekty – mówi Radosław Wiśniewski, twórca odzieżowej grupy Redan, z wykształcenia lekarz.
 

Rozpoczynał pan, sprzedając w Polsce ubrania przywożone w plecaku z Azji. Czy dziś jeszcze możliwe są takie kariery? Zbudowanie od zera firmy odzieżowej pokroju Redanu?
Na pewno trudne do powtórzenia są sprzyjające warunki lat 90. wynikające z chłonności rynku i jego ograniczonej konkurencyjności. Powrotu do tamtej sytuacji nie życzę przede wszystkim polskim konsumentom. Z punku widzenia przedsiębiorcy na pewno bezwzględnie ważna jest świadomość nieustannych zmian, którym podlega rynek i zachowania klientów. Zmiany te generują zagrożenia, ale dla konceptów o charakterze start-up stwarzają również poważne rynkowe szanse. Rozwój nowych technologii, potęga mediów społecznościowych, wielokanałowość sprzedaży powodują, że część obecnych przewag konkurencyjnych dużych graczy może okazać się ich słabością. I w ostatecznym rozrachunku doprowadzić do efektywnego rozwoju nowych konceptów. Ważne jest również, by określając swoje konkurencyjne cechy, patrzeć na globalizację jako na rynkową szansę, a nie rozwojowe ograniczenie.

W Grupie Redan działają dwa segmenty – modowy i dyskontowy, ale franczyza jest dostępna tylko w tym pierwszym. Dlaczego podzielił się pan licencją franczyzową pod szyldem Top Secret, ale Textilmarket już nie?
Model franczyzowy jest od lat podstawą działania segmentu modowego grupy. W Polsce mamy blisko 200 monobrandowych sklepów franczyzowych. Dodatkowo, formułę tę rozwijamy poza granicami kraju, gdzie marka Top Secret posiada ponad 40 partnerów franczyzowych. Z naszymi polskimi i zagranicznymi partnerami łączą nas sprawdzone, długoletnie relacje oparte na zaufaniu i nieustannym, wspólnym doskonaleniu procesów. Dla dynamicznego rozwoju sieci Textilmarket od kilku lat również poszukujemy partnerów gotowych zaangażować się w naszą organizację nie jako pracownicy, ale przede wszystkim jako przedsiębiorcy. Mimo że w TXM nie ma klasycznego modelu franczyzy, to z 347 naszych sklepów w Polsce już 211 to sklepy agencyjne. W przyszłości nie wykluczamy również rozwoju konceptu franczyzowego TXM na niektórych rynkach zagranicznych.

Niedawno postanowił pan wycofać akcje Redanu z giełdy, by docelowo wrócić na parkiet, ale już tylko z akcjami Textilmarket. Chodziło o to, by dać nwestorom możliwość zakupu akcji prężnego segmentu dyskontowego, który nie byłby obciążony gorszymi wynikami marek modowych. Czy w dalszej perspektywie może to oznaczać, że segment modowy w ogóle będzie wygaszany? A taka marka, jak Top Secret, zniknie z rynku?
Nie planujemy wygaszania segmentu modowego. Jest on na etapie osiągania rentowności, więc oddzielenie go od bardzo efektywnego wynikowo Textilmarketu było sugerowane przez wielu akcjonariuszy spółki. Być może do projektu wydzielenia z grupy Redan dwóch niezależnych spółek wrócimy w przyszłości. Na tym etapie rozwoju publiczne notowanie części modowej nie jest na pewno optymalne.

W drugiej połowie ubiegłej dekady branża odzieżowa w Polsce mocno ucierpiała z powodu skutków globalnego kryzysu. Czy istnieje zagrożenie, że takie tąpnięcie na rynku się powtórzy?
W tym zakresie warto zacytować słowa Fryderyka Nietzschego: ,,Co nas nie zabije, to nas wzmocni”. Miniony kryzys globalny na pewno wiele nauczył naszą branżę i wymusił profesjonalizację kluczowych procesów biznesu. Zresztą dla części przedsiębiorstw równie niełatwe było sprostanie konsekwencjom kryzysu na Wschodzie związanego z konfliktem między Ukrainą a Rosją. Dla prowadzenia biznesu w większej skali naturalnie wymagana jest stabilność popytu, zasad prawnych, kursów walut i relacji gospodarczych. Kryzysy mają, niestety, tę złą cechę, że powtarzają się cyklicznie, a w związku z tym w naszym codziennym planowaniu strategicznym musimy uwzględniać ryzyko turbulencji związanych z ich potencjalnym pojawieniem się. Warto również, by tak kształtować rozwój biznesu, by nawet na takie zjawiska jak kryzys patrzeć nie tylko jak na zagrożenie, lecz także rynkową szansę.

Świat biznesu zna pana jako twórcę spółki odzieżowej Redan, ale z wykształcenia jest pan lekarzem. Czy studia medyczne mogą przygotować do prowadzenia dużej firmy?
Medycyna była niewątpliwie ciekawą częścią mojej osobistej ścieżki studenckiej. Mimo że w organizacjach, które dotychczas budowałem, wiedzę lekarską wykorzystałem w małym zakresie, to na pewno bycie lekarzem nauczyło mnie kilku rzeczy. Przede wszystkim życiowej pokory, która powinna nam towarzyszyć również wtedy, gdy realizujemy duże biznesowe projekty. Poza tym wytrwałości i umiejętności pracy w stresie pod silną presją czasu. Niebagatelna była też dla mnie wiedza, którą 20 lat temu wyniosłem z obserwacji organizacji i kluczowych procesów w szpitalach – było to dla mnie „worst practices” (najgorsze praktyki – przyp. red.), co do tego na bazie jakich wzorów nie powinno się tworzyć własnych organizacji, jeśli mają one być efektywne i trwałe.

Rozmawiał Grzegorz Morawski

Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 10/2016 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kanapki od Jakubiaka /08.05.2018

– Porażki nauczyły mnie nie poddawać się. I nie słuchać tzw. dobrych rad – bo te ma dla nas oczywiście każdy – mówi Tomasz Jakubiak, kucharz, restaurator, dziennikarz kulinarny, który właśnie startuje z nowym konceptem franczyzowym.

Nie od razu firmę zbudowano /13.04.2018

– Budować umie wielu, ale dobrze zarządzać firmą deweloperską już nie. By być deweloperem, trzeba umieć pozyskiwać i uzdatniać ziemię. A to jest proces trwający wiele lat – mówi Jarosław Szanajca, założyciel i prezes Dom Development.

Najpierw satysfakcja, później kasa /06.03.2018

– Nigdy nie myślę najpierw o pieniądzach. Mogę robić tylko to, co sprawia mi przyjemność i czego nie musiałbym się później wstydzić. A zyski dopiero mogą z tego wynikać – mówi Radosław Majdan, były reprezentant Polski w piłce nożnej, twórca marki perfum Vabun.

Hardkorowy Koksu wyciska zyski z siłowni /01.02.2018

– Polacy chcieliby wyłożyć jak najmniej pieniędzy, ale zarobić dużo i szybko. A biznes trzeba planować na długo, żeby mieć z niego zyski i za 10, i za 20 lat – mówi HardKorowy Koksu, czyli Robert Burneika, kulturysta i właściciel siłowni Burneika Sports Gym.

Aktorka zarabia na czesaniu /02.01.2018

Czy kobieta, która skorzysta z usług salonu fryzjersko-kosmetycznego Bonjour Madame przemieni się z brzyduli w piękność? Tego przynajmniej chciałyby jego właścicielki, aktorka Julia Kamińska oraz jej wspólniczka Paulina Kałużyńska.

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Very nice article, I enjoyed reading your post, very nice share, I want to twit this to my followers. Thanks!. Apple Cider Vinegar

62 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I feel really happy to have seen your webpage and look forward to so many more entertaining times reading here. Thanks once more for all the details. Ginseng

62 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

You completed certain reliable points there. I did a search on the subject and found nearly all persons will agree with your blog. Sunflower Seeds

62 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I’m excited to uncover this page. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and i also have you...

62 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Na pewno warto wyposażać się w różnego rodzaju narzędzia, które pomogą usprawnić naszą pracę :) Ja na przykład korzystam z ticketing system od...

95 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Sklep muzyczny

Cześć, znalazłem fajny sklep muzyczny Tryton Music , można w nim przez internet zamawiać potrzebne nam rzeczy różne sprzęty oraz inne. Szeroki asortyment sklepu można...

1 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Musisz pamiętać o wielu rzeczach. Wszystko zależy od profilu Twojej działalności. Jeśli chcesz działać w branży IT to kup sprzęt, jeśli e-commerce to zainwestuj w...

95 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Cool stuff you have and you keep overhaul every one of us Beets

62 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018