Radosław Wiśniewski: Interesy nie lubią pośpiechu

Kryzysy mają, niestety, tę złą cechę, że powtarzają się cyklicznie, a w związku z tym w naszym codziennym planowaniu strategicznym musimy uwzględniać ryzyko turbulencji związanych z ich potencjalnym pojawieniem się. Warto również tak kształtować rozwój biznesu, by nawet na takie zjawiska jak kryzys patrzeć nie tylko jak na zagrożenie, lecz także rynkową szansę.
Radosław Wiśniewski, twórca odzieżowej grupy Redan
Sobota
01.10.2016
– Bycie lekarzem nauczyło mnie kilku rzeczy. Przede wszystkim życiowej pokory, która powinna nam towarzyszyć również wtedy, gdy realizujemy duże biznesowe projekty – mówi Radosław Wiśniewski, twórca odzieżowej grupy Redan, z wykształcenia lekarz.
 

Rozpoczynał pan, sprzedając w Polsce ubrania przywożone w plecaku z Azji. Czy dziś jeszcze możliwe są takie kariery? Zbudowanie od zera firmy odzieżowej pokroju Redanu?
Na pewno trudne do powtórzenia są sprzyjające warunki lat 90. wynikające z chłonności rynku i jego ograniczonej konkurencyjności. Powrotu do tamtej sytuacji nie życzę przede wszystkim polskim konsumentom. Z punku widzenia przedsiębiorcy na pewno bezwzględnie ważna jest świadomość nieustannych zmian, którym podlega rynek i zachowania klientów. Zmiany te generują zagrożenia, ale dla konceptów o charakterze start-up stwarzają również poważne rynkowe szanse. Rozwój nowych technologii, potęga mediów społecznościowych, wielokanałowość sprzedaży powodują, że część obecnych przewag konkurencyjnych dużych graczy może okazać się ich słabością. I w ostatecznym rozrachunku doprowadzić do efektywnego rozwoju nowych konceptów. Ważne jest również, by określając swoje konkurencyjne cechy, patrzeć na globalizację jako na rynkową szansę, a nie rozwojowe ograniczenie.

W Grupie Redan działają dwa segmenty – modowy i dyskontowy, ale franczyza jest dostępna tylko w tym pierwszym. Dlaczego podzielił się pan licencją franczyzową pod szyldem Top Secret, ale Textilmarket już nie?
Model franczyzowy jest od lat podstawą działania segmentu modowego grupy. W Polsce mamy blisko 200 monobrandowych sklepów franczyzowych. Dodatkowo, formułę tę rozwijamy poza granicami kraju, gdzie marka Top Secret posiada ponad 40 partnerów franczyzowych. Z naszymi polskimi i zagranicznymi partnerami łączą nas sprawdzone, długoletnie relacje oparte na zaufaniu i nieustannym, wspólnym doskonaleniu procesów. Dla dynamicznego rozwoju sieci Textilmarket od kilku lat również poszukujemy partnerów gotowych zaangażować się w naszą organizację nie jako pracownicy, ale przede wszystkim jako przedsiębiorcy. Mimo że w TXM nie ma klasycznego modelu franczyzy, to z 347 naszych sklepów w Polsce już 211 to sklepy agencyjne. W przyszłości nie wykluczamy również rozwoju konceptu franczyzowego TXM na niektórych rynkach zagranicznych.

Niedawno postanowił pan wycofać akcje Redanu z giełdy, by docelowo wrócić na parkiet, ale już tylko z akcjami Textilmarket. Chodziło o to, by dać nwestorom możliwość zakupu akcji prężnego segmentu dyskontowego, który nie byłby obciążony gorszymi wynikami marek modowych. Czy w dalszej perspektywie może to oznaczać, że segment modowy w ogóle będzie wygaszany? A taka marka, jak Top Secret, zniknie z rynku?
Nie planujemy wygaszania segmentu modowego. Jest on na etapie osiągania rentowności, więc oddzielenie go od bardzo efektywnego wynikowo Textilmarketu było sugerowane przez wielu akcjonariuszy spółki. Być może do projektu wydzielenia z grupy Redan dwóch niezależnych spółek wrócimy w przyszłości. Na tym etapie rozwoju publiczne notowanie części modowej nie jest na pewno optymalne.

W drugiej połowie ubiegłej dekady branża odzieżowa w Polsce mocno ucierpiała z powodu skutków globalnego kryzysu. Czy istnieje zagrożenie, że takie tąpnięcie na rynku się powtórzy?
W tym zakresie warto zacytować słowa Fryderyka Nietzschego: ,,Co nas nie zabije, to nas wzmocni”. Miniony kryzys globalny na pewno wiele nauczył naszą branżę i wymusił profesjonalizację kluczowych procesów biznesu. Zresztą dla części przedsiębiorstw równie niełatwe było sprostanie konsekwencjom kryzysu na Wschodzie związanego z konfliktem między Ukrainą a Rosją. Dla prowadzenia biznesu w większej skali naturalnie wymagana jest stabilność popytu, zasad prawnych, kursów walut i relacji gospodarczych. Kryzysy mają, niestety, tę złą cechę, że powtarzają się cyklicznie, a w związku z tym w naszym codziennym planowaniu strategicznym musimy uwzględniać ryzyko turbulencji związanych z ich potencjalnym pojawieniem się. Warto również, by tak kształtować rozwój biznesu, by nawet na takie zjawiska jak kryzys patrzeć nie tylko jak na zagrożenie, lecz także rynkową szansę.

Świat biznesu zna pana jako twórcę spółki odzieżowej Redan, ale z wykształcenia jest pan lekarzem. Czy studia medyczne mogą przygotować do prowadzenia dużej firmy?
Medycyna była niewątpliwie ciekawą częścią mojej osobistej ścieżki studenckiej. Mimo że w organizacjach, które dotychczas budowałem, wiedzę lekarską wykorzystałem w małym zakresie, to na pewno bycie lekarzem nauczyło mnie kilku rzeczy. Przede wszystkim życiowej pokory, która powinna nam towarzyszyć również wtedy, gdy realizujemy duże biznesowe projekty. Poza tym wytrwałości i umiejętności pracy w stresie pod silną presją czasu. Niebagatelna była też dla mnie wiedza, którą 20 lat temu wyniosłem z obserwacji organizacji i kluczowych procesów w szpitalach – było to dla mnie „worst practices” (najgorsze praktyki – przyp. red.), co do tego na bazie jakich wzorów nie powinno się tworzyć własnych organizacji, jeśli mają one być efektywne i trwałe.

Rozmawiał Grzegorz Morawski

Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 10/2016 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nie od razu firmę zbudowano /13.04.2018

– Budować umie wielu, ale dobrze zarządzać firmą deweloperską już nie. By być deweloperem, trzeba umieć pozyskiwać i uzdatniać ziemię. A to jest proces trwający wiele lat – mówi Jarosław Szanajca, założyciel i prezes Dom Development.

Najpierw satysfakcja, później kasa /06.03.2018

– Nigdy nie myślę najpierw o pieniądzach. Mogę robić tylko to, co sprawia mi przyjemność i czego nie musiałbym się później wstydzić. A zyski dopiero mogą z tego wynikać – mówi Radosław Majdan, były reprezentant Polski w piłce nożnej, twórca marki perfum Vabun.

Hardkorowy Koksu wyciska zyski z siłowni /01.02.2018

– Polacy chcieliby wyłożyć jak najmniej pieniędzy, ale zarobić dużo i szybko. A biznes trzeba planować na długo, żeby mieć z niego zyski i za 10, i za 20 lat – mówi HardKorowy Koksu, czyli Robert Burneika, kulturysta i właściciel siłowni Burneika Sports Gym.

Aktorka zarabia na czesaniu /02.01.2018

Czy kobieta, która skorzysta z usług salonu fryzjersko-kosmetycznego Bonjour Madame przemieni się z brzyduli w piękność? Tego przynajmniej chciałyby jego właścicielki, aktorka Julia Kamińska oraz jej wspólniczka Paulina Kałużyńska.

Michał Łotoszyński: Biznes wymaga działań /01.12.2017

Chyba nie ma branż, w których nie ma dziś okazji inwestycyjnych. Są trudniejsze i takie o większych barierach wejścia. Ale we wszystkich można odnieść sukces – przekonuje Michał Łotoszyński, prezes wypożyczalni samochodów 99rent.

ZOBACZ WIĘCEJ ARTYKUŁÓW

POPULARNE NA FORUM

Siłownia

ciekawe wiadomości i strona 192.168 ll

11 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2018
Faktoring a franczyza

Faktoring jest sposobem na uzyskanie dodatkowej gotówki-moim zdaniem lepsze to niz pakowanie się w kredyt. Niestety nie wiem czy mając juz franczyzę mozesz starać się o...

26 wypowiedzi
ostatnia 24.04.2018
Jaka reklama się opłaca?

Tradycyjna reklama jak baner czy plandeka zawsze się sprawdzi. My zamawialiśmy jedno i drugie od http://erka.gdansk.pl/plandeki/ i z obu rzeczy jesteśmy zadowoleni,...

200 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Tani biznes dla początkującego

Przy rozwijaniu swojego biznesu zdecydowanie dobrze jest wziąć pod uwagę fachową pomoc czyli firmę consultingową. My korzystaliśmy z usług...

80 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Mały kapitał to nie problem. Problemy zaczynają się wtedy,gdy nie radzimy sobie w zarządzaniu. W takim przypadku należy zainteresować się...

227 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Oczaruj klienta

Świetny tekst! Bez tych wskazówek żaden sklep nie ma prawa bytu. Długo nikt nie wytrzyma. Dzisiejszym rynkiem rządzą klienci, więc trzeba przewidywać ich potrzeby....

1 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Żony milionerów też zarabiają

Today the weather is quite beautiful. I like this. It makes me comfortable and works better. But I tried my best and try to finish the contest with a fierce determination to...

4 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2018
Pomysł na biznes - restauracja regionalna

Jak zawsze podstawą jest inwestycja w dobry sprzęt kuchenny i dobre produkty. Jeśli o wyposażenie chodzi to my większość rzeczy kupowaliśmy w hurcie w...

50 wypowiedzi
ostatnia 22.04.2018
zobacz więcej na forum