Odpowiedzialność sprzedawcy

Wtorek
17.12.2002
Dnia 27 lipca 2002r. została uchwalona ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego dalej. Ustawa precyzuje obowiązki sprzedawców oraz uprawnienia konsumentów, jeżeli kupiony towar nie miał cech, które mu wcześniej przypisywano. Niniejsza ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
 
Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie prowadzonej działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomych osobie fizycznej oraz do umów dostawy i sprzedaży komisowej (tzw. sprzedaż konsumencka). Nie ma ona zastosowania do sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody, jak i sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym. Ustawa ma zastosowanie tylko w przypadku nabywania towarów w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi i gwarancji.

Sprzedawca jest obowiązany podawać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru, dotyczy to również reklamy produktów. W przypadku sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie oraz gdy cena towaru przekracza dwa tysiące złotych, sprzedawca musi potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy. W pozostałych przypadkach powinien to uczynić na żądanie kupującego.

Oferując swoje towary w Polsce, sprzedawcy obowiązkowo muszą udzielić klientom jasnych informacji w języku polskim, w szczególności podać nazwę towaru, określenie producenta lub importera, kraj pochodzenia towaru, znak bezpieczeństwa. Powyższe informacje powinny znajdować się na towarze lub być z nim trwale połączone. Dotyczy to towarów sprzedawanych w opakowaniach jednostkowych lub zestawie. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży informację zawierającą co najmniej nazwę towaru i jego główną cechę użytkową, producenta lub importera i kraj pochodzenia towaru.

Sprzedawcy będą też zobowiązani umożliwić klientom wybór towaru i sprawdzenie jego jakości bądź prawidłowości funkcjonowania, a na żądanie wyjaśnić kupującemu znaczenie postanowień umowy sprzedaży. Sprzedawca będzie również zobowiązany wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji.

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli towar będzie niezgodny z umową, podanym przez oferującego opisem bądź z okazaną kupującemu próbką lub wzorem. Wyżej wymienione niezgodności są pojęciem znacznie szerszym niż wady towaru, jakie są uwzględniane przy rękojmi i gwarancji, obejmuje bowiem także reklamę. Sprzedawca odpowiada za sprzedany produkt, jeżeli towar w chwili jego wydania był niezgodny z umową. Można domniemywać, że niezgodność istniała w chwili wydania towaru, jeżeli zostanie stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy od wydania. Warto nadmienić, iż zapewnienia osoby, która wprowadza towar do obrotu w ramach prowadzonej działalności przedsiębiorstwa, bądź podaje się za producenta poprzez umieszczenie na towarze swojej nazwy, znaku towarowego jest tak samo wiążące, jak zapewnienie samego producenta. Klient będzie mógł dochodzić swoich praw, jeżeli w terminie dwóch miesięcy od wydania towaru zawiadomi sprzedawcę o zaistniałych niezgodnościach. W celu zachowania tego terminu wystarczy wysłanie sprzedawcy zawiadomienia. Może wtedy zażądać naprawy lub wymiany towaru, gdy okaże się to zbyt kosztowne, będzie mógł zażądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Po upływie dwóch lat od wydania towaru sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wydany towar, przy czym termin ten biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru. Roszczenia kupującego przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności z umową. Bieg terminu przedawnienia zostanie przerwany w przypadku zawiadomienia sprzedawcy o zaistniałej sytuacji. Przedawnienie nie biegnie w czasie naprawy, wymiany bądź prowadzenia przez strony rokowań, nie dłużej jednak niż trzy miesiące.

Uprawnienia zawarte w tej ustawie nie mogą zostać wyłączone ani ograniczone w drodze umowy. Zakaz ten odnosi się zwłaszcza do oświadczeń kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową. Sprzedawca, który zaspokoi roszczenia kupującego może domagać się odszkodowania od poprzednich sprzedawców, jeżeli ich działania przyczyniły się do zaistnienia niezgodności. Ustawa zawiera również przepisy odnoszące się do gwarancji. Nowością jest przepis mówiący o tym, że wiążące jest oświadczenie gwaranta zawarte nie tylko w dokumencie gwarancyjnym, ale także w reklamie. W dokumencie gwarancyjnym należy podać przede wszystkim nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela na terenie Polski, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.

Drzewiecki,Tomaszek & Wspólnicy

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.

POPULARNE NA FORUM

Tani biznes dla początkującego

Jaki jest szacunkowy koszt otwarcia placówki partnerskiej w Nest Banku? Czy Bank narzuca wyposażenie lokalu i koszty z tym związane?

82 wypowiedzi
ostatnia 17.06.2018
Damskie torebki

Jeśli torebki to tylko Liu Jo! I oczywiście oryginalne :) Tak jak moja poprzedniczka :) https://ubierzsie.com/liu-jo Nie mogę złego słowa na nie powiedzieć. Biznes...

18 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Czy warto otworzyć sklep odzieżowy?

jesli tylko wiesz, że twój produkt jest unikalny lub w naprawdę dobrej cenie to oczywiście :) bez porządnej analizy swot nie ma się natomiast co pchać w ecommerce. Bo...

33 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Mam lokal / Szukam pomysłu na biznes

Może branża spożywcza? Przetwórstwo owoców i warzyw. Jakbyście szukali solidnych maszyn do pakowania soków to znajdziecie je w Bag In Box z Lublina...

427 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Zastanawiałam się jeszcze nad tym... Może warto zainwestować w ziemię pod uprawę? Wiem, że to ciężka praca, ale jeśli dobrze to zaplaujesz, to można na tym zarobić....

119 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great assignment help team provide the java assignment help with the experiences writer in the possible minimal price. In the usa, uk. australia etc, our writer is well...

55 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Prezent na dzień dziecka

Baloniki są super! U nas było przyjęcie dla dzieci w rodzinie i własnie one zrobiły furorę, aż nie zaczęliśmy otwierać prezenty. ;) Na takie przyjęcia obowiązkowo...

2 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Dziękuję za informacje! Szukałem i nie mogłem znaleźć. Pomogłeś mi! dqfansurvey

55 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018