Czwartek
19.01.2006
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów pod pojęciem "towar" rozumie także usługę.
 
Michał Kosiarski napisał ("Rz" z 13 stycznia, " Trudno o jednolitą cenę"), że rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. z 2002 r. nr 142, poz. 1189 ze zm.) pomija franchising usług. Podobne stanowisko prezentowali wcześniej J. Ignaczewski, A. Tusiński ("Luka w prawie czy zamierzona dyskryminacja", "Rz" z 12 września 2003 r.).

Literalnie rzecz biorąc, rozporządzenie rzeczywiście mówi wyłącznie o systemie franchisingowej dystrybucji towarów (§ 2 pkt 5). Trzeba jednak mieć na uwadze, że jest to akt wykonawczy, wydany na podstawie art. 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 244, poz. 2080), a ustawa ta pod pojęciem "towar" rozumie także usługę (art. 4 pkt 6). Definicja ta powinna być więc stosowana także na gruncie rozporządzenia, co pozwala bronić poglądu, że dotyczy ono zarówno franchisingu dystrybucyjnego, jak i usługowego.

Więcej: dr Ewa Wojtaszek-Mik, "Rzeczpospolita", 11 stycznia 2006 r.
Rzeczpospolita

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.