27.06.2008

Zapłacą za ślub marzeń

W 2007 roku zostało zawartych ponad 260 tys. związków małżeńskich. Socjologowie przewidują, że boom małżeński dopiero się zaczyna, bo „tak” przed ołtarzem zaczynają mówić roczniki z wyżu demograficznego z lat 80. Wygląda na to, że przed branżą ślubną jest świetlana przyszłość.

Coraz więcej par stać na wynajęcie firmy, która kompleksowo zorganizuje im ślub i wesele. Najczęściej klientami firm są osoby przebywające za granicą, które oczekują ślubu i wesela na europejskim poziomie. Kolejną dużą grupą klientów są pary bardzo dużo pracujące i dobrze sytuowane, które nie mają czasu, aby samodzielnie zająć się organizacją własnego ślubu i wesela.

Z reguły klienci oczekują ceremonii na bardzo wysokim poziomie. Chcą, aby przyjęcie odbyło się w pałacu lub ekskluzywnym dworku, kelnerzy serwowali egzotyczne potrawy, a goście mieli zapewnione dodatkowe atrakcje np. pokaz tańca, sztucznych ogni, czy występ kabaretu. W Warszawie klienci najczęściej zainteresowani są organizacją wesela dla 80-100 gości. Są w stanie na to przeznaczyć 30-50 tys. zł.

Branża firm organizujących śluby i wesela jest na razie we wczesnej fazie rozwoju. Najstarsze firmy mają nie więcej niż 5-6 lat. Zdaniem przedstawicieli branży, firmę organizującą śluby i wesela tworzą przede wszystkim ludzie, i to od nich zależy sukces prowadzonego biznesu. Osobowość konsultanta ślubnego jest najważniejszą wartością firmy. Musi on być operatywny, mieć mnóstwo samozaparcia, wielką charyzmę, być dobrym handlowcem – wszystko po to, aby umieć zdobyć klienta. Jego praca na początku polega na stworzeniu bazy kontaktów m.in. do właścicieli pałaców, zamków, dworków oraz restauracji organizujących wesela. Poza tym musi dysponować numerami telefonów do zespołów, didżejów, florystów, firm wynajmujących samochody itd. Baza namiarów do zaufanych, sprawdzonych podwykonawców jest tutaj na wagę złota. To od nich zależy, czy ślub i wesele będą w pełni udane.

Następnie konsultant ślubny musi zdobyć klienta. Aby do niego dotrzeć, powinien stworzyć stronę internetową własnej firmy oraz wykupić reklamę na ślubnych portalach oraz w czasopismach poświęconych tej tematyce. Warto, by zareklamował się również na targach ślubnych.

Przez pierwsze 1-2 lata działalności nie potrzeba nawet posiadać biura, aby prowadzić firmę zajmującą się organizacją ślubów i wesel. Z klientami można umawiać się w domu bądź w lokalu na mieście. Jeżeli firma zakorzeni się już na rynku, wówczas warto pomyśleć o wynajęciu biura, chociażby dla podniesienia prestiżu. Trzeba natomiast zaopatrzyć się w laptopa, aby móc zaprezentować klientom ofertę. To wydatek około 3 tys. zł. Należy również posiadać samochód, bo klienci mieszkają w różnych miejscach i nie zawsze można dojechać do nich publicznymi środkami transportu.

Bieżące miesięczne koszty, które generuje firma ślubna to: około 150-200 zł za telefon, 100 zł - internet, 400 zł - benzyna oraz 300 zł - serwis samochodowy. Koszty materiałów reklamowych to wydatek około 150 zł.

Konsultant ślubny organizuje średnio dwa śluby miesięcznie w sezonie (od czerwca do października), poza nim zdarzają się pojedyncze zamówienia – rocznie średnio 15 wesel. Średni zarobek konsultanta za jedno wesele to 6-8 tys. zł w Warszawie, 3-4 tys. zł w innych miastach.

Anna Smolińska